Klatreplante

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Klatreplante

Innlegg Pia Tir Jun 02, 2020 8:26

Finnes det sneglesikre klatreplanter? Jeg plantet en rødkattbusk i fjor, og da den fikk blader i vår ble den først tygget i stykker av katter, og deretter ble de tre gjenværende bladene spist opp av iberiasnegler.... Nå vil jeg plante noe nytt, men hva? Den må ikke nødvendigvis være blomstrende, men gjerne med fint bladverk. Og den må ikke suge seg fast i husveggen! Har ferdig klatrestativ på veggen. Kan humle fungere? Vil ikke ha roser, og kanskje heller ikke klematis, ikke villvin, eføy eller klatrehortensia...
Pia
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Klatreplante

Innlegg Nienna Tir Jun 02, 2020 8:30

Kaprifol? Pipeholurt?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Pia Tir Jun 02, 2020 9:24

Takk for forslag! Glemte å nevne at vokseplassen er sørvendt, og sonen er H1. Det må helst ikje være en veldig aggressiv klatreplante som kryper inn i kledningen...og heller ikke suger seg fast på veggen. Hadde kaprifol før, men den krøp inn overalt, og bladverket ble egentlig ikke så fint, tror ikke den trivdes så godt. Pipholurt er fin, men den vokser vel som et uvær...?
Pia

Innlegg Gundad Tir Jun 02, 2020 10:03

Eg ville prøvd igjen med raudkattebusk, vore veldig flink med ferramol rundt planten, og beskytta den etter beste evne. Vatne den med munnstykke på skrå ned i jorda, slik at sneglemiddelet ikkje vart forstyrra, og vatnet kjem langt ned. Når ein plante er godt etablert er den ikkje så interessant for sneglane, dei er mest ute etter ferske plantar, og klatrar ikkje langt opp for å spise.
Alt godt - min blogg om alt det gode i livet
Brukerens avatar
Gundad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Tir Jun 02, 2020 10:44

Pia skrev:Takk for forslag! Glemte å nevne at vokseplassen er sørvendt, og sonen er H1. Det må helst ikje være en veldig aggressiv klatreplante som kryper inn i kledningen...og heller ikke suger seg fast på veggen. Hadde kaprifol før, men den krøp inn overalt, og bladverket ble egentlig ikke så fint, tror ikke den trivdes så godt. Pipholurt er fin, men den vokser vel som et uvær...?

Da må jo blåregn passe? Vokser ikke veldig fort, og har nydelige blomsterklaser og fint bladverk.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Petty Tir Jun 02, 2020 19:06

Om du ikke vil ha noe som kryper inn inder bordkledning, må du ikke velge humle!! :) Den er helt vill og ustyrlig, trenger seg inn over alt og sprer seg utover og vokser raskt! jeg liker den da, men har den kun der jeg kan slå ned rotskudd med gressklipper.. vi har hatt humle inne under taket
Petty

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 8 gjester