Kaprifol

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kaprifol

Innlegg Hagetassen Man Okt 04, 2021 13:27

Hei,
Har stående ein kaprifol i jorda (på tredje året) som ikkje gir noko særleg. Den har blitt neglisjert, men eg vil no prøve å få den i stand igjen. Vil det gå greit å skjære den heilt ned? Kan dette gjerast no på hausten? Eller bør eg vente? På førehand takk!
Hagetassen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Kaprifol

Innlegg Gunn i Vesterålen Man Okt 04, 2021 21:18

Jeg spurte nylig en lokal gartner om det samme. Hun sa at kraftig beskjæring (som behøves hos meg) bør tas tidlig vår, og at jeg måtte la stå minst 30 cm over jorden.

Problemet med min, som er en villkaprifol/duftkaprifol, er at den har stått altfor tørt inntil husveggen. Det er liv i toppen av den, men aller mest tørre kvister. Til våren skal den både beskjæres og flyttes.

Kanskje noen her som har prøvd og erfart?
Gunn i Vesterålen
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg nefertiti Ons Okt 20, 2021 14:19

Jeg kjøpte en lonicera 'Dropmore Scarlet', ildkaprifol, i fjor.
Den kom ganske greit med vekst, men det var ikke noe særlig blomstring å snakke om.

I år kom den bare med noen enkle skudd som aldri begynte å klatre.

Den står i vest med sol hele dagen, men også ganske mye vind.

Men det som jeg tror at den ikke liker, er at potten er litt liten, og dermed ble det for tørt for den i år, da jeg hele tiden lå litt bakpå med vanningen.
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Simira Ons Okt 20, 2021 14:35

Jeg tenkte akkurat å spørre om kaprifol. Jeg har en avlegger i en potte, som har fått skudd. Kan den stå ute i potta, litt skjermet (i drivhuset kanskje?) over vinteren, bør jeg ta den inn, eller sette den i jorda før telen slår inn?
Simira

Innlegg timanna Ons Okt 20, 2021 16:20

Det kommer helt an på hvor du bor. :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Ons Okt 20, 2021 20:23

timanna skrev:Det kommer helt an på hvor du bor. :)

Det kommer også an på hvor mye røtter stiklingen har. Selv om kaprifol er hardfør, så er stiklinger sårbare, og særlig hvis de såvidt har begynt å få røtter. Jeg ville hatt dem ute på en beskyttet plass. Potten kan graves ned i jord eller i en kompost/kvisthaug, og først pakkes inn i fiberduk. Mye avhenger av hvordan vinteren blir. Jeg har stiklinger av drue som jeg kommer til å ta inn hvis det blir lange peroder med mange kuldegrader. Druer tåler ca tyve minus, men det er voksne etablerte planter. Foreløpig står pottene nedgravd i en pallekarm som er dekket med fiberduk selv om det er ganske mildt her nå. Men det kan fort snu, og da gjelder det å ha en plan B :) Har man frostfri garasje er det en egnet plass.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester