Anders L Søn Jul 17, 2022 1:28
Jeg har planta klematis under syrin to ganger - og mislyktes. Første gang prøvde jeg en C. viticella (‘Venosa Violacea’), den gikk ut det tredje året. Så prøvde jeg en C. alpina-hybrid, men den knela etter to år. Tanken min var den samme som din; å få blomstring over en lengre periode. Jeg mistenker at en gammel og velvoksen syrin er en i overkant tøff nabo for små klematis. Det kan f.eks. bli for tørt eller mørkt, for mye konkurranse om næring, eller kanskje til og med allelopati. Kan legge til at klematis er litt lunefulle hos meg, noen stortrives, men jeg har også mista mange. I denne syrinen har jeg nå rosa ‘Veilchenblau’, den har klart seg i fire år, men har ikke klatra særlig langt opp i busken. Den skal få litt tid. Her forleden oppdaga jeg dessuten at det er liv i ildblomkarsen som jeg grov ned ved samme syrin for flere år siden. Den trodde jeg kreperte for lenge siden, men nå er den altså tilbake med et skudd på nesten 50 cm… Som er biiittelitt mindre enn jeg så for meg da den ble planta;-)
Anders