Bekjempelse Strandvindel

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Bekjempelse Strandvindel

Innlegg Siv Johnsen Man Jul 04, 2022 17:10

Hei!

Jeg har kjøpt ett eldre hus hvor hagen i en periode har levd sitt eget liv. I fjor bestemte jeg meg for å røske opp i det ene bedet og plante stauder der. Det bedet var overgrodd av en plante som slynget seg rundt andre planter som jeg ikke vet om var blomster eller ugress. Jeg røsket vekk alt og gravde vekk veldig store mengder av jorden som var der - mest for å få vekk løker som jeg ikke ville ha der (....det lyktes jeg ikke med, viste det seg i våres - de kommer opp over alt...men det kan jeg i og for seg leve med).

Problemet er denne slyngplanten, som også kom tilbake med full kraft i år. Først så jeg det ikke, men da det andre begynte å spire og gro, oppdaget jeg en plante som slynget seg rundt de staudene som forsøkte å komme frem etter vinteren. Og etterhvert som jeg oppdaget denne og begynte å fatte interesse for den, fant jeg mer og mer. Etter å ha googlet, har jeg kommet frem til at det må være Strandvindel jeg har i det bedet og at den er umulig, eller VELDIG vanskelig, å bli kvitt. Den er egentlig en veldig pen plante med små hjerteformede blader på de nye skuddene, nå har den ikke fått blomstret hos meg i år - men før jeg ryddet i fjor, hadde den nydelige hvite blomster. Det som er merkelig med den, er at den er ekspert på å "kamuflere seg" selv om den er så nydelig å se på, klarer den nesten å gå i ett med alt som er av planter. Jeg kan stå å se på en plante og flytte på stilkene uten å se at det er ett skudd som allerede har slynget seg rundt før jeg kanskje to timer senere plutselig ser den.

Mitt første grep da jeg begynte å skjønne hva dette var, var å gå på med en bommulsdott og "pensle" alle blader jeg fant - der det var mulig uten å komme borti andre planter - med Round Up. Det virket som at det virket på de jeg penslet, men det skøyt opp nye skudd mellom alt som var av stauder over hele bedet like vel. Så leser jeg at man kan legge bedet brakk (dekke til) i to år for å ta den - men jeg har jo ikke så lyst til det når jeg har plantet andre planter der .... og jeg er egentlig ganske fornøyd med det jeg har plantet av stauder....så jeg hadde håpet å slippe å kvitte meg med alt. Og da forstår jeg at det er luking, luking og atter luking som gjelder. Og det som lukes bort, må i søppla eller brennes og for all del ikke legges i komposten.

Så de siste ukene har jeg luket - flere ganger om dagen er jeg ute å ser etter nye skudd, og jeg er blitt ganske god på å kjenne alle de lumske måtene den klarer å få nye skudd frem i skjul. Jeg får jo aldri med røttene veldig langt ned - for de ryker jo, og man kan vel bare tenke seg hvilket nettverk av hvite stengler som skjuler seg under jorden der.... :cry:

Så til mitt spørsmål: Er det noen som har hatt denne og vet om det er mulig å kvitte seg med den helt ved hjelp av ekstremt aggressiv i lukingen slik jeg holder på nå? Eller er det slik at selv om man kjører ett slikt lukeprosjekt - gjerne over flere år, så er det beste man kan håpe på - at den blir satt tilbake?

Er det noen som har klart å kvitte seg med den ved hjelp av luking?
Siv Johnsen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Bekjempelse Strandvindel

Innlegg Nienna Man Jul 04, 2022 20:28

En perfekt beskrivelse av strandvindel :) Akkurat sånn er det. Den kamuflerer seg, smyger seg stillferdig langt opp i busker og trær før man får sukk for seg.

Joda, jeg har den, og jeg har ikke klart å luke den bort. Planten bor utenfor hagen min som grenser til en åker. Altså må jeg fjerne alt jeg finner av skudd og ranker som vil bo i mine bed. Det er et evighetsarbeid, men det er uansett all luking og vedlikehold av en hage. Jeg blir ikke kvitt vindelen, men jeg holder den unna.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Siv Johnsen Tir Jul 12, 2022 16:46

Å huff, da har du enda større utfordring enn meg!! Hvis den vokser vilt utenfor hagen din, får du nok ikke gjort annet enn å fjerne det som kommer opp hos deg.

Joda, det er klart at all luking er ett evighetsarbeid, men jeg syns at strandvindelen skiller seg ut som ekstremt utfordrende. Både fordi den vokser så veldig fort, fordi den sprer seg så veldig under bakken og kan lage nye spirer ut fra den minste lille rotbit og fordi den er så utrolig god på å kamuflere seg i de andre plantene. Mye ugress kan jo begrenses ved å ikke ha for mye åpen jord, men strandvindelen ser ut til å spire ekstra godt dersom man har andre planter...

Jeg har ett lite håp om at jeg skal klare å utarme den kun ved hjelp av luking - hos meg kommer den ikke inn i hagen utenfra, men jeg har den i ett bed som ligger inne i min hage ganske nære huset - jeg kjenner ikke til at noen av naboene har den nå, jeg vet den ene hadde tidligere - men der har de gravd opp hele tomten i forbindelse med nybygg og de som har flyttet inn er flinke på regelmessig luking. Jeg har ikke funnet den noe annet sted i hagen (annet enn når jeg drømmer.... :shock: ). I teorien....så trenger vel alle planter lys for å kunne vokse og leve, om det går lang nok tid hvor jeg tar hvert minste lille skudd som forsøker seg opp - så skulle jo det - i teorien - til slutt ta livet av den. Men jeg har ikke klart å finne noen som sier at de har klart å kvitte seg med den ved ekstremt iherdig luking....det hadde hjulpet litt på motivasjonen å høre om noen som hadde klart å luke den bort - om det finnes... :)
Siv Johnsen

Innlegg Nienna Tir Jul 12, 2022 19:51

Ingenting er umulig for dem som er motivert og ikke gir opp :) Og siden du bare har den på et begrenset område tror jeg at du kan klare å sulte den ut ved å stadig fjerne hvert minste grønne blad. Når røttene ikke får næring vil de etterhvert skrumpe inn og dø. Men du må sikkert regne med å gjøre det i flere sesonger.

Ønsker deg lykke til :D
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Siv Johnsen Ons Jul 13, 2022 12:47

Tusen takk - da kjemper jeg på....ja, jeg er vel redd dette vil vare noen sesonger - men om det er veien til å bli kvitt den for godt, er det verdt det :D

....en ting er sikkert - jeg kan ikke ta planter fra det bedet å plante andre steder hagen .... ser det er noen som snart er klare for å deles litt, men de får gå samme veien som alle spirene med strandvindel som jeg luker opp....rett i restavfallet.... ;)
Siv Johnsen

Innlegg Nienna Ons Jul 13, 2022 19:31

Det er nok risikosport, ja :) Men om det er stauder med helt andre røtter enn strandvindel, så kan det være en løsning å vaske all jord bort fra røttene. Jeg gjorde det med en plante som jeg fikk, og oppdaget at det var skvallerkål med. Og siden jeg ville ha stauden tok jeg meg bryet med å rense ut alt av skvallerkål. Satte roten i en bøtte vann, og skylte og skylte. Det gikk bra. De hvite røttene til skvallerkålen var lette å finne. Strandvindel har jo også slike lange hvite røtter.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 6 gjester