Er det normalt at salvie tørker ut på denne måten?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Er det normalt at salvie tørker ut på denne måten?

Innlegg Blomsterbia Lør Aug 06, 2022 9:32

Jeg har flere salvie-planter i hagen. Jeg tror de fleste er steppesalvie. Dessverre tørker blomstene ut en stund etter blomstring, og det synes jeg er rart, da det står at de skal blomstre fra juni til august. Disse gir seg i begynnelsen av juli. Noen av dem tørker helt ut, andre har noen få blomster igjen på toppen. Bladverket tørker ikke. De får nok vanning, da de står sammen med nyplantet rose, i tillegg til regn. Gjør jeg noe galt, eller er det slik de skal være? Legger ved bilde.
Vedlegg
3C543D8A-4B12-4F95-86E6-6F9640446B3E.jpeg
Salvie
2E4AADC8-25C0-4F1D-AED7-E57AFD786BDA.jpeg
Salvie
Blomsterbia
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Er det normalt at salvie tørker ut på denne måten?

Innlegg Nienna Lør Aug 06, 2022 12:17

Jeg har ikke steppesalvie, men jeg tror det er normalt at blomstene tørker inn etter blomstring. Hvis du klipper bort visne blomstetstander stimulerer det til ny blomstring. Og da tror jeg du vil få blomstring til langt ut i august, men trolig ikke like mye som den første blomstringen.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Er det normalt at salvie tørker ut på denne måten?

Innlegg orm Lør Aug 06, 2022 12:43

Tenkte det samme som Nienna. Ser ut som det er friske blomster i noen topper og at resten har gjort sitt og visnet. Disse skal jo være tørketålende når de først har etablert seg. Kan det være at du har vært for raus med vanning? Når man har hatt en varm sommer, ser jeg at blomstring generelt er over på kortere tid enn vanlig.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 11 gjester