Staude som kan stå ved siden av sverdlilje

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Staude som kan stå ved siden av sverdlilje

Innlegg HeidiT Lør Aug 13, 2022 9:29

Jeg fikk en avlegger av sverdlilje mens jeg var på ferie. Jeg har en plass til den i hagen i sol/halvskygge. Bak den har jeg en humle, men på den ene siden får jeg en ledig plass. Har dere tips til hva jeg kan plante på den ledige plassen, som ikke blir fortrengt av sverdliljen? Jeg tenker noe som blir 80-100 cm høyt.
HeidiT
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Staude som kan stå ved siden av sverdlilje

Innlegg Gunn i Vesterålen Lør Aug 13, 2022 19:31

Jeg har liljer og astilber rundt sverdliljene. Sverdliljens gule blomst står ikke lenge, men det synes jeg ikke gjør noe. Det er "sverdene" som gir høyde og bevegelse. Har hatt en klynge i mange år, og først i år kuttet jeg den litt i kantene. Røttene er grunne, så det er enkelt å gjøre.
Langs kanten har jeg et par klynger med rødoransje liljer og også astilber. Astilbene blomstrer når liljene er avblomstret :) Hosta kan du jo også bruke, men jeg synes det kan bli vel mye bare grønt. Som bunndekke i skyggebedet trives torskemunn godt hos meg.
Gunn i Vesterålen

Innlegg HeidiT Søn Aug 14, 2022 17:05

Takk for innspill :)

Kanskje jeg skal putte noen liljer der. Jeg liker astilber, men dette bedet står bare et par meter unna naboens astilbebed (en rad med rosa og hvite astilber), så da synes jeg de er tilstrekkelig representert i det området.
HeidiT

Innlegg Nienna Søn Aug 14, 2022 18:14

Hvis du vil ha noe som ruver litt, og som blir rundt meteren, kan kanskje prydrabarbra være noe? Eller en av nøkketungene med store blad. Kanskje skjoldsildre, koreabronseblad, eller prakttelekia. Alle trives i halvskygge og liker fuktig jord. Men de tåler jord som i blant blir tørr.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg HeidiT Søn Aug 14, 2022 23:31

Takk for innspill :)

Prakttelekia var ny for meg. Den var jo kjempefin :star: Jeg tror jeg skal gå for den og i tillegg skvise inn noen liljer.
HeidiT

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester