Skift til PC-stil
Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.
Skriv et svar

Lilium candidum,Madonnalilje

Tor Apr 28, 2005 7:33

Jeg har kjøpt denne og lurer på om den er herdig her hos meg?Er det noen som har denne liljen,og vet noe om den?

Tor Apr 28, 2005 7:44

Jeg kan bare bidra med min erfaring så langt. Bor på Hadeland og kjøpte både madonnalilje og kongelilje for 2 år siden og har forløpig ikke sett noe til disse,nå har ikke liljene kommet opp ordenlig her ennå, men så noen frynsette topper i går.(Helt sikkert noen andre liljer).

Tor Apr 28, 2005 8:05

Takk for svar Petunia.Kanskje den bør dekkes om vinteren da.Noen andre som har erfaringer?

Tor Apr 28, 2005 8:10

Bar til en opplysning,jeg dekker beddene mine med halm om høsten, men det kan jo hende de er trege slik som enkelte andre ting er, att de må ha en etableringstid????

Tor Apr 28, 2005 8:14

Fikk du den i blomst første året?Så du ikke noe mer til den i fjor Petunia?

Tor Apr 28, 2005 8:20

Nei, alle lijene mine blomstret i fjor, men IKKE madonnaliljene (15 stk eller kongeliljen. Det er litt harmerlig,for de kostet jo litt, kjøpte de fra Bakker og Brummendal.Men en får se om de dukker opp etterhver.
Motto:Ting tar tid.Noen her vet kanskje mer om de?

Tor Apr 28, 2005 8:39

Liljer som er litt tandre kan jo plantes i krukke og tas inn .Evt. kan en plante ned en løk ute hvis der er flere i pakken. Jeg har masser av liljer i krukke og de stortrives bare de får nok næring - og drenslag i bunnen av krukka/potta.
Solveig

Tor Apr 28, 2005 8:41

Du har helt rett Solveig :) .Jeg planter den i potte og setter den i garasjen i vinter.

Re: Lilium candidum,Madonnalilje

Ons Sep 05, 2018 18:20

Jeg tar opp en gammel tråd, siden jeg synes kongelilje (lilium regale) ser så fantastisk flott ut. Er det noen som har peiling på hvor herdig den er?

Ons Sep 05, 2018 23:13

Den bør vel klare H6. Hvis jeg ikke husker feil setter den pris på litt ekstra kalk, men egentlig er den ikke kresen på jorda bare den ikke er for tørr

Tor Sep 06, 2018 0:20

Takk, Svein! Da vet jeg litt mer. Skal, skal ikke ... må kanskje prøve! :)
Skriv et svar