Høstgjødsling av klematis

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Høstgjødsling av klematis

Innlegg Anders i Skien Tor Aug 11, 2005 19:49

For roser er det endel som anbefaler å legge et tykt lag med kukompost (ikke "kompostert ku" :D ) oppå bakken rundt stammen sent på høsten. Dette både som vinterdekking og som gjødsellager for våren.
Når man så har plantet roser og klematis sammen, hvordan vil klematisen reagere på å få kukompost rundt stammen gjennom vinteren?

Er det noen som vet eller har noen tanker om dette?
Brukerens avatar
Anders i Skien
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg magnolia Tor Aug 11, 2005 20:15

Jamen, kukompost er jo ikke gjødsel men jordforbedring. Det har jeg i alle fall lest. Det er litt forvirrende, er det noen som kan gi en forklaring her?
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Re: Høstgjødsling av klematis

Innlegg hajal Tor Aug 11, 2005 20:26

Alexius skrev:For roser er det endel som anbefaler å legge et tykt lag med kukompost (ikke "kompostert ku" :D ) oppå bakken rundt stammen sent på høsten. Dette både som vinterdekking og som gjødsellager for våren.
Når man så har plantet roser og klematis sammen, hvordan vil klematisen reagere på å få kukompost rundt stammen gjennom vinteren?

Er det noen som vet eller har noen tanker om dette?

Dersom ein legg på komposten seint på hausten, etter at veksten er avslutta og at temperaturen er så lav at det ikkje er fare for ny vekst skulle det ikkje vere fare med å legge kukompost rundt og oppetter roser/clematis !
Er det mykje nedbør der du bur kan jo noko av næringa bli utvaska i løpet av vinteren .Då kan det vere aktuelt å dekke med veksttorv og heller spare kukomposten til våren....
Mvh Hajal
Alt ned til mauren i mold !!
Brukerens avatar
hajal
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Gunn-Torill Tor Aug 11, 2005 22:16

hajal skrev:Er det mykje nedbør der du bur kan jo noko av næringa bli utvaska i løpet av vinteren .Då kan det vere aktuelt å dekke med veksttorv og heller spare kukomposten til våren....

Eg har høyrt at vekstorv blir for tett - frys til ein skikkeleg klump. Derfor bruker eg berre kukompost.
GT

"Den som elskar ein hage har framleis sitt Eden i behald, varige gleder, planter og helsebringande vekstar som modnast."
A.B. Alcott
Svært skravlete bruker

Innlegg Karen Tor Aug 11, 2005 22:29

Jeg ville ha blandet kukomposten inn i det øvre jordlaget og brukt noe annet til vinterdekking.
Karen
Det finnes bare flott vær.
Flott vær til å være ute i. Og flott vær til å være inne i. :-)
Brukerens avatar
Karen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg hajal Tor Aug 11, 2005 22:33

Gunn-Torill skrev:
hajal skrev:Er det mykje nedbør der du bur kan jo noko av næringa bli utvaska i løpet av vinteren .Då kan det vere aktuelt å dekke med veksttorv og heller spare kukomposten til våren....

Eg har høyrt at vekstorv blir for tett - frys til ein skikkeleg klump. Derfor bruker eg berre kukompost.

Det kan nok vere noko i det, det tenkte eg ikkje på i farten. Men kva med å blande inn sand i veksttorva då skulle det ikkje bli så tett vil eg tru. Har andre erfaring med det ? Eg har ikkje brukt veksttorv på denne måten, derimot brukar eg kvistflis som eg har kutta på kompostkverna.

Mvh hajal
Brukerens avatar
hajal
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Gunn-Torill Tor Aug 11, 2005 22:56

Karen skrev:Jeg ville ha blandet kukomposten inn i det øvre jordlaget og brukt noe annet til vinterdekking.

Det er ikkje så lurt å grave for mykje rundt roser - du kan øydelegge dei små røttene i det øvre jordskiktet. Når du legg på kukompost om hausten, skal du gjere det så seint at det har vore eit par frostnetter og gjerne litt tele i bakken. Då får rosene med seg ei "niste" til neste vår.

Og til deg Hajal: Er ikkje så sikker på om kvistflis heller er så lurt. Kjem vel i same bås som prydbark og det kan bli for tett og dessutan kan t.d. mus lage seg hus i kvisthaugen.
GT

"Den som elskar ein hage har framleis sitt Eden i behald, varige gleder, planter og helsebringande vekstar som modnast."
A.B. Alcott
Svært skravlete bruker

Innlegg hajal Fre Aug 12, 2005 8:15

Og til deg Hajal: Er ikkje så sikker på om kvistflis heller er så lurt. Kjem vel i same bås som prydbark og det kan bli for tett og dessutan kan t.d. mus lage seg hus i kvisthaugen.[/quot

Hei Gunn-Torill !
Har faktisk aldri hatt museplage så det tenkte eg ikkje på. Eg har både katt og røysekatt rundt huset så dei held det vel fritt for denslags håpar eg.
Det har no fungert bra her hos meg i allefall....

Mvh hajal.
Brukerens avatar
hajal
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Anders i Skien Fre Aug 12, 2005 17:39

Takk for mange tilbakemeldinger. Da venter jeg til frost og så får roser og klematis et godt lag med kukompost rundt stammene.

All kompost regnes vel som jordforbedring, men jeg kalte dette gjødsel da det er den "maten" det tilfører plantene til våren som er viktig. At jordkvaliteten generelt blir bedre er et tilleggsplus.

Anders.
Brukerens avatar
Anders i Skien

Innlegg Karen Lør Aug 13, 2005 0:48

Jeg kommer til å blande kukompost (=jordforbedring) og kanskje også litt kugjødsel (= gjødsel) i det øvre jordlaget til roser og klematis i oktober en gang. Jeg tror det vil gjøre plantene sterkere og mer motstandsdyktige for vinteren.

Jeg blander det inn i det øvre jordlaget med hendene. (Skal være forsiktig så jeg ikke skader noen røtter.)

Jeg har ikke prøvd dette ennå, men gjør det ut fra tips jeg har lest. Det gjenstår å se om det er smart. Vinterdekking tror jeg ikke er nødvendig her i H2/H3.

Og så skal jeg begynne å vanne godt mye tidligere på året enn jeg gjorde i år - kom ikke på at roser og klematis kunne trenge vann i februar/mars jeg - og det var nesten sol i to måneder i strekk her da.
Karen
Det finnes bare flott vær.
Flott vær til å være ute i. Og flott vær til å være inne i. :-)
Brukerens avatar
Karen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester