Crinum vil ikke blomstre

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Crinum vil ikke blomstre

Innlegg akr Søn Mar 19, 2017 15:05

Høster 2015 kjøpte jeg en Crinum løk fra Garden Living. Den har stått i potte i stuevinduet og fått vann og gjødsel sånn passelig, ikke tørket. Vokst iil 75 cm grønn og fin, men hvor blir det av blomsten??
Jeg har lest at de er sumpplanter i Sør Afrika(?) og skal ha mye gjødsel og har behandlet den deretter.
Har noen forslag til videre framgangsmåte?
Bilde
akr
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Crinum vil ikke blomstre

Innlegg filathor Tir Mar 21, 2017 12:14

har hatt crinum thaianum i akvarium,. blir gedigen! men sjelden at den har blomstret,.
tror nok at den er som løkplanter flest at de trenger sesong variasjon for å blomstre, ellers produserer den bare blader,.
se feks på Amaryllis løker (hippeastrum) de trenger både lys, mye gjødsel og temperatur variasjon og ikke minst en hvileperiode, mørkt , tørt og kjølig får den setter i gang ny blomstring, om man er heldig.
filathor
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg filathor Tir Mar 21, 2017 12:18

har hatt crinum thaianum i akvarium,. blir gedigen! men sjelden at den har blomstret,.
tror nok at den er som løkplanter flest at de trenger sesong variasjon for å blomstre, ellers produserer den bare blader,.
se feks på Amaryllis løker (hippeastrum) de trenger både lys, mye gjødsel og temperatur variasjon og ikke minst en hvileperiode, mørkt , tørt og kjølig får den setter i gang ny blomstring, om man er heldig.
filathor

Innlegg akr Tir Mar 21, 2017 20:59

Takk for det!
Men hva mener du med " akvarium"? Altså som i en myr ( klissvåt jord uten avløp?) Med hele løken i vann? Bare røttene i vann? Med fisk? Eller " african": Krokodille/flodhest?( unnskyld: Fleip, fantasien tok av og jeg så for meg et fantastisk akvarium)
Sette mørkt og kjølig til høsten er en mulighet selvfølgelig.Er et spørsmål hvor mye jeg skal stulle med den, men har ikke lyst til å gi meg heller..
akr

Innlegg filathor Ons Mar 22, 2017 1:02

hehe,. fullt nedsenket i subtratet i akvariumet, med fisk og planter og det hele,.
Nå er det sikkert flere varianter av crinum og de til hører amaryllidae slekten.
regner med at ikke alle er vel egnet til det bruket.
Men ser at mange av dem er sumpplanter, så noen i hvertfall trives med vann på bena.

ja man må nok dulle litt med dem for å lykkes sansynligvis,.

leser litt,. ser at noen av dem og er fremkysset med amaryllis(hippeastrum) og at de finnes i et hav av varianter og farge.
noen tåler ned mot 10 minus, nedgravd i jorda, med beskyttelse! og at de ikke skal forstyrres..
filathor

Innlegg orm Tor Mar 23, 2017 0:50

Mine pleier å blomstre i drivhuset der jeg har overvintringsplanter. Kan være at de må ha en kjølig periode.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg akr Tor Mar 23, 2017 19:49

Takk igjen!
Min er crinum x powelii som i følge Royal Horticultural Society er kalt " sumplilje"... Men det står bare fuktig jord, slett ikke noe om eget akvarium!
Skal få rosa store liljer. Min er fra Garden Living, skal spørre dem og høre om de også anbefaler kjølig hvile. Det høres som vinter i drivhuset ditt, Orm, kan være greia?
akr

Innlegg akr Lør Mar 25, 2017 20:56

Garden Living gutta er flinke til å svare på mail. De sier at Crinum på 75 cm bør være klar til å produsere blomster og at de har satt sin ut når i stor potte da det ble varmt, i sol, og vannet og gjødslet helt vanlig,Da blomstrer de i august.
Ok- siden jeg mangler akvarium følger jeg rådet fra GL.
Skal fortelle hvordan DET gikk etterhvert..
akr

Innlegg orm Man Mar 27, 2017 11:34

Ikke akkurat vinter i drivhuset, men det kan gå ned mot en 6-7 varmegrader. I vinter har det nok vært i varmeste laget. Mine crinum er ompottet i vinter så jeg får se hvordan det går med dem. Litt grønt på de fleste, så det er i alle fall liv.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg akr Ons Jun 21, 2017 20:40

Crinum ville blomstre til slutt:
Bilde
Sto i en uke. Ble behandlet på forhånd med mye vann og gjødsel, en vanlig stueplante ville drukna. Må innrømme at jeg synes det ikke var så veldig stor stas, unntatt å få det til da.
Nå står den ute og får visne ? Kanskje jeg glemmer den..til høsten..
akr

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 4 gjester