Potteplanter

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Potteplanter

Innlegg Runegutt Man Aug 07, 2017 20:59

Er det noen smate tips for å få potteplanter i blomst?
Jeg har noen som har vært grønnplanter i flere måneder.
Trodde jo de ville blomste mu på sommern, men neida.
og, skal dem gjødsles er eller mindre for å blomstre?
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7 og plaget med saltholdig vind
Brukerens avatar
Runegutt
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Potteplanter

Innlegg aimar Man Aug 07, 2017 21:20

Det spørs jo veldig hvilke planter det er snakk om. Men hovedregelen er å bruke en gjødsel med ganske mye Nitrogen fra påske og utover mot mai, og så bruke en gjødsel med mindre Nitrogen og heller mer Kalium utover sommeren. Eller hvis du vil forenkle litt så kan du bruke samme gjødsla hele tiden, men redusere gjødselmengden fra mai og utover. Hvis de får for mye Nitrogen utover sommeren, vil det ofte bli mye bladvekst, men mindre blomster.
Ellers liker jo de fleste blomstrende inneplanter en omplanting og litt ny jord i februar/mars og da starter du med gjødsling noen uker etter det.
aimar

Innlegg Runegutt Man Aug 07, 2017 22:42

hjertelig
Rune Nilssen
Lødingen
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg Hanne67 Tir Aug 08, 2017 9:00

Jeg pleier å ha litt gjødsel, 1 ts fullgjødsel 12-4-18 pr. liter vann, ca én gang i uka når jeg vanner blomstene gjennom hele året og kanskje mest vår/sommer. Ompotting i februar/mars er å anbefale ja.
Jeg vet ikke hva slags blomster du har, men mine blomstrer bra med den gjødslingen jeg bruker.
Hanne67
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg aimar Tir Aug 08, 2017 16:18

Fullgjødsel 12-4-18 høres bra ut. Men det trenger ikke være gjødslinga som er årsak til at trådstarter ikke har fått blomstring. Det spørs hvilke sorter det er snakk om. Ildtopp f.eks., er kortdagsblomstrende, og vil ikke sette knopper hvis det blir for lange dager med lys.
aimar

Innlegg Runegutt Tir Aug 08, 2017 21:16

Ildtopp og kysantemum :)
Duftranken står i knopp, så den har overlevd behandlinga mi
:D
Rune Nilssen
Lødingen
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg Hanne67 Ons Aug 09, 2017 0:47

Ok, da skjønner jeg. :) Både ildtopp og krysantemum er kortdagsplanter, i likhet med bl.a. julestjerne. Og som aimar nevner over her, begynner de ikke å blomstre før daglengden er kort nok. Du har ikke gjort noe galt, men det er bare plantene som er sånn. :)
Uansett synes jeg de er vanskelige å få til å blomstre igjen, så de blir som regel kastet hos meg.
Hanne67

Innlegg Runegutt Ons Aug 09, 2017 23:24

Hanne67 skrev:Ok, da skjønner jeg. :) Både ildtopp og krysantemum er kortdagsplanter, i likhet med bl.a. julestjerne. Og som aimar nevner over her, begynner de ikke å blomstre før daglengden er kort nok. Du har ikke gjort noe galt, men det er bare plantene som er sånn. :)
Uansett synes jeg de er vanskelige å få til å blomstre igjen, så de blir som regel kastet hos meg.

Betyr dette at dem ikke bør stå under blomsterlys?
Rune Nilssen
Lødingen
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg aimar Tor Aug 10, 2017 17:15

Ildtopp-produsenter tror jeg bruker 5 uker med 14 timer natt for å få de til å danne knopper, og da må det være helt mørkt de 14 timene, kvelds-skumring er ikke mørkt nok, det må være helt mørkt. Men de 10 timene de skal ha lys, kan godt være under plantelys. Etter de 5 ukene er knoppene så langt kommet at nattlengden ikke lenger er viktig, da vil det bli blomstring selv om du endrer til andre nattlengder.
Chrysantemum er jeg ikke helt sikker på hva krever av nattlengde, men de skal ikke ha det for varmt ved knoppsetting.
Men dette er planter som er billig i innkjøp, og litt mikkmakk med å få til å gjenblomstre, så ville ha lagt dem på komposten og heller kjøpt nye, typiske brukogkastplanter.
aimar

Innlegg Runegutt Tor Aug 10, 2017 19:00

aimar skrev:Ildtopp-produsenter tror jeg bruker 5 uker med 14 timer natt for å få de til å danne knopper, og da må det være helt mørkt de 14 timene, kvelds-skumring er ikke mørkt nok, det må være helt mørkt. Men de 10 timene de skal ha lys, kan godt være under plantelys. Etter de 5 ukene er knoppene så langt kommet at nattlengden ikke lenger er viktig, da vil det bli blomstring selv om du endrer til andre nattlengder.
Chrysantemum er jeg ikke helt sikker på hva krever av nattlengde, men de skal ikke ha det for varmt ved knoppsetting.
Men dette er planter som er billig i innkjøp, og litt mikkmakk med å få til å gjenblomstre, så ville ha lagt dem på komposten og heller kjøpt nye, typiske brukogkastplanter.

Jodda, hadde bare lyst til å få til :D

Takk for hjelpa
Rune Nilssen
Lødingen
Brukerens avatar
Runegutt

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester