Tips: Engletrompet og Datura ect

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Tips: Engletrompet og Datura ect

Innlegg Denatus Søn Aug 13, 2017 10:38

Hei.

Jeg er relativt ny innen faget med grønne fingre ect... Men ble helt fasinert og oppslukt når jeg fikk øyne på min første Engletrompet/Brugmansia plante. Da jeg nå har to flotte med store flotte hvite velduftende trompeter og masse vis av kommende knopper, og forsettelsen av besettelsen forsetter da med avstikkere som er på plass samt stort innkjøpt av nye frø. Så jeg har noen små spørsmål her, både iht Engletrompetene og Datura/Piggeple.

Som en fersking, og jeg kun fått lest meg så mye som jeg kan på nett med planene. Engletrompet finner jeg stort sett ganske mye informasjon om. Men den ene har fått seg noen grønne/brune type lus jeg ikke blir kvitt, jeg har prøvd bladlusmiddel og etter 3 behandlinger ser jeg ikke ut til å kunne bli kvitt dem, noen som har andre forslag?

Når det kommer til overvintring av Brugmansia hvor mye kan den kuttes ned? Og burde jeg ta noe av røttene? Skal den klippes ned til under "Y`en"? Eller bør jeg holde meg over den?

Over da til Datura/Piggeple, er dette imotsettning til Engletrompet en plante man også kan ha stående inne? Selv jeg har store planer om uteplasering av den og hvor. Men liker å ha litt av "jungelen" min inne også.

Takker for alle svar.

Mvh Ferskingen
Bilde
Denatus
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Tips: Engletrompet og Datura ect

Innlegg Alfjan Tir Aug 15, 2017 19:53

Hei
Har en 3 år gammel Engletrompet hadde den Ifjord i en stor murerbøtte .Om høsten tok jeg den ut og fjernet en del jord og satte den i en søppelsekk.
Klippet ikke av røtter men klippet ned planten en del ikke y en.Der får planten mer forgrening og en fin krone.I år har jeg plantet den rett i bakken og den vøkser mye :D 2.5 meter er den nå.Engletrompet vokser veldig fort så om du klipper litt feil tar den seg fort inn igjen men behold y en.
Når det gjelder lusene har jeg ikke noen gode råd ,men vis den står under tak hadde jeg satt den ut slik at det regner på den.
Bilde
Alfjan

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 3 gjester