Tips til tre fra skog som kan trives i krukke?

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Tips til tre fra skog som kan trives i krukke?

Innlegg Silje123 Fre Mar 09, 2018 10:55

Hei!
Jeg skal lage hage på takterrasen og ønsker noen trær som trives i krukker. Aller helst ønsker jeg meg trær som også vokser villt her på østlandet (Oslo).
Trærne bør helst ikke vokse seg for høye (evt tåle beskjæring), men kan gjerne bli frodige slik at de skjermer for sol og innsyn. Det blir varmt og solrikt på sommeren og ofte surt og kaldt på vinteren. Krukkene tar ca 1/2 kubikk med jord og er foret med isopor.
Bøk, rogn og lønn er tretyper jeg har vurdert. Er det noen som har erfaring med å "temme disse" i krukker? Evt erfaring med andre skogstrær i potter?
Hilsen Silje
Silje123
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Tips til tre fra skog som kan trives i krukke?

Innlegg Dag Fre Mar 09, 2018 19:50

Mitt forslag er einer. Vi har bare en art i Norge. Men den kan bli opp til 17 meter høy. Vanligvis mye lavere.
Men alle norske trær vil kreve mer plass enn en halv kubikk. Men når den holder på å sprenge krukka, kan man
jo bare bytte inn en ny (Hvis man bare får den gamle ut?)
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Camilla H Tir Mar 13, 2018 9:00

Har ingen egen erfaring med dette, så bare en tanke:

Hvis du prøver med noe som er voksevillig og tåler hard beskjæring så burde du få det til. Er jo gøy å prøve! :mrgreen:
Ta bilder! :D :D
Camilla H

Innlegg Sommartorpet Ons Mar 14, 2018 6:34

Jeg skulle en gang flytte et lite rognebærtre som hadde dukket opp av seg selv i hagen. Det har blitt stående 5 år utendørs i potte, uten ekstra vanning eller vinterbeskyttelse (sone H3/H4). Det har klart seg usedvanlig bra. Jeg beskjærer det hver sommer så det ikke blir høyere enn to meter. Min tanke er jo, hvert år, å finne en plass til det i hagen, men så er det så mye annet jeg skulle ha gjort først... ;-)
Sommerhagen: http://sommerhagen.blogspot.com

"And when your back stops aching and your hands begin to harden . . . You will find yourself a partner in the Glory of the Garden." Kipling
Brukerens avatar
Sommartorpet
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Silje123 Fre Apr 20, 2018 13:19

Takk for innspill!
Rogn står høyt på lista- og er jo relativt enkelt å finne villt. Fint å høre at den kan klare seg i potte.
Takhagen er i progresjon- skal se om jeg får lagt ut noen bilder etterhvert!
Silje123

Innlegg orm Lør Apr 21, 2018 23:47

Rogn kan være et lurt valg. Den er så hardfør at den vokser ganske høyt til fjells (vel 700 m.o.h.). En evt. rogn bør nok beskjæres en del for å få vidde på treet. Nå vet jeg ikke hvor høy takterrassen er, men det sies at man bør gå opp noen soner om man skal dyrke noe f.eks. oppe i en høyblokk. Eineren er jo også hardfør men vokser sent. Oslo har flere soner.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest