georgineblader

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

georgineblader

Innlegg frida Søn Jun 24, 2018 21:14

hei, jeg har for tredje år fått en georgineplante som bare får blader. Stor fin plante, ingen blomsterknopper. Står i stor potte, får både vann og næring. Hva kan være grunnen? Overvintret i kjelleren. Fått av en nabo . Der blomstret den. Hm....
frida
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: georgineblader

Innlegg Arild Søn Jun 24, 2018 21:43

Sol, vann, god jord, gjevnlig med gjødsel. Velg en gødsel med like mye K som N, (og selvfølgelig nok P). De er ikke vanskelig å få til å sette knopper når det kommer igang, noen sorter er ganske så høy før knoppene kommer. Står de bakken kan du bruke høndsegjødsel. Tålmodighet, og jeg setter knollene i jorden ca 1. mai, men de kan settes frostfritt i potter tidligere.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg frida Man Jun 25, 2018 21:53

takk. siden sneglene elsker dem, står de i potter. Kan de få for mye gjødsel, så det blir bare masse blader?
frida

Innlegg Arild Man Jun 25, 2018 23:13

Jeg tror ikke det, min erfaring er at georginer responderer veldig bra på gjødsel. Man kan alltid overgjødsle selvfølgelig, men da svir man røttene i stedet, så ikke overdoser. Et vanlig råd er å gi dem gjødsel ofte heller en mye på enn mye en gang, alt etter hvilke type gjødsel man bruker. Pass på at det ikke er rent nitrogengjødsel, kalksalpeter eller noe slikt, det vil gi mye bladverk og lite blomster. Rikelig med kalium og passe med fosfor fremmer knoppsetting. Like høyt kaliumtall om nitrogentall er generelt bra for blomstrende vekster.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg frida Lør Jul 07, 2018 22:53

takk for info. Håper fortsatt. Skal passe på gjødsel.
frida

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest