Georginer som blomstrer mindre og mindre

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Georginer som blomstrer mindre og mindre

Innlegg Kari Man Okt 08, 2018 15:47

Jeg har mange potter med georgineknoller som jeg overvintrer i pottene. De har vært store og flotte i år og med masse bladverk, men blomstret svært sparsomt selv om de har blomstrer rikelig tidligere år. De har fått godt med gjødsel så det er ikke mangel på næring. Kan de bli slik ved for mye nitrogenholdig næring? De har fått hønsepellets? De har også fått godt med sol. Jeg har lurt på om grunne til den sparsomme blomstringen kan være for liten plass i potta? Vil georginer blomstre mindre om de står i for liten potte?
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Re: Georginer som blomstrer mindre og mindre

Innlegg calypso Man Okt 08, 2018 19:00

Det høres ut som du har gjødslet og behandlet plantene slik du har gjort tidligere. Da vil jeg anta at denne ekstreme sommeren er hovedgrunnen. Og litt for små potter. Du nevner litt mye bladverk, dette øker selvsagt vannbehovet. Som igjen stresser plantene noe. Du kunne nok ha justert nitrogentilforelen litt ned, men dette er ikke lett. Det er enklere å redusere bladverket noe i slike situasjoner, bare knipe av en del av bladene, dette er er greit "trick" for å fremme dannelsen av blomsterknopper.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Man Okt 08, 2018 20:27

Jeg har også hatt georginer i potter i sommer, og de har blomstret helt normalt. Jeg husker ikke helt hva jeg ga dem, men en runde med fullgjødsel og en gang med helgjødsel tror jeg. Noen har stått i veldig små potter, men de har vært like fine. Så jeg skjønner ikke helt hva som har skjedd med dine, Kari :?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Knut Tistel Man Okt 08, 2018 21:11

Enig med Calypso. Jeg har også hatt georginer i sommer som har vokst tilsynelatende normalt, men som overhodet ikke har blomstret. Av mine tre georginer som står i potter er det den med størst potte og mest jord som ikke har blomstret. Jeg har hatt disse knollene i fem-seks år og de har alltid blomstret veldig rikt alle sammen, men ikke i år. De har fått samme behandling som alltid, så jeg har også tenkt på at det kunne være den ekstremt varme sommeren som gjorde dette.

Mine georginer står under tak, som de har gjort de siste årene, så forholdene er helt like som tidligere år; samme type jord har de også hatt.
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Brukerens avatar
Knut Tistel
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg timanna Man Okt 08, 2018 22:34

Så rart! Georginer kommer jo fra Mexico såvidt jeg husker, og der er det da varmt nok?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Knut Tistel Tir Okt 09, 2018 8:12

Ja, det er merkelig. Opplevde det samme med engletrompeten min i år, som nesten ikke blomstret. Og den kommer jo fra tropiske strøk. Men det er jo mange ulike klima i både Mexico og Brazil, så vet ikke om disse plantene trives best i høyden eller i lavlandet. Det er ikke nødvendigvis 25-30 grader og ikke nedbør to måneder i strekk overalt i Mexico heller til vanlig, slik det var her i Oslo-området i sommer.
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Brukerens avatar
Knut Tistel

Innlegg calypso Tir Okt 09, 2018 13:24

Planter i varme strøk får også problemer i ekstra tørre og varme perioder, da aborterer de gjerne både blomsterknopper og blader for å redusere fordampinger og stress. Ofte er blomstringen over før sommervarmen setter inn for fullt. Varmen utnyttes da til modning av frukter og frø.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Tir Okt 09, 2018 15:23

Mine blomstret relativt seint da, de ble plantet altfor seint i år :roll:
Men helt normal blomstring. Pussig!
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kari Tor Okt 11, 2018 15:25

Hos meg var de den georginen som hadde størst potte som blomstret mest. De fleste av georginene hadde veldig mange grener som var ganske tynne. Så til neste sommer vil jeg fjerne noen av grenene for å redusere planten slik Calypso skrev. En plante har ikke kommet med noen blomster i det hele tatt, bare knopper som ser ut som de har stagnert i veksten. Alle de andre fortsetter å blomstre nå om enn sparsommelig. Så det kan virke som tørken har stresset plantene en god del. Noen av georginene fikk meldugg og det stresser vel planten enda mer i tillegg til tørken.
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Felice Lør Okt 13, 2018 7:06

Jeg har mengder av georginer, men ikke i potter. I sommer med ekstremvarmen spratt ikke knoppene ut. De ble brune. Vannet normalt og bruker masse kompostjord. På forsommeren var de fine og fra slutten av august var de fantastiske. Min erfaring er at de er som flottest når det nærmer seg frost. Altså lave temperaturer. Jeg syns også dette er rart siden de opprinnelig kommer fra varme Mexico.
Felice
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Arild Lør Okt 13, 2018 16:56

Her er georginene ofte finest fra august og til frosten tar dem. Jeg har ikke drivhus så knollene blir ikke satt i jorden før april-mai. Georginer er næringskrevende, ikke urimelig, men det har vært stor forskjell på de som fikk gjødselsvann støtt og stadig, og de ble overlatt til seg selv. De har stått stram og fin i varme og klart seg godt i ulike typer jord. De liker ikke å tørke ut og trekker mye vann når der er mye bladverk. Knollene holder seg godt ettersom årene går, med godt stell har de evne til å hente seg inn igjen året etter om de skulle være små og skrante. I potter er jordblandingen ekstra viktig, det vi får i sekker varierer veldig fra alt for tett, våt og og kompakt, til for grov og lite omdannet kompost. Forbruker tester har gjentatte ganger vist at næringsinnholdet nødvendigvis ikke samsvarer med innholdfortegnelsen på sekken. I tillegg; hønsegjødsel gir ikke like bra resultater i potter som i bakken, i hvert fall må man arbeide mer for å få det til å funke. Man bør kanskje koste på seg flytende gjødsel gjennom blomstringsperioden. I bakken er forholdene annerledes. Med litt etterforskning burde være mulig å spore opp hvor det har gått galt for årets georgineblomstring.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Søn Okt 14, 2018 22:15

Min erfaring er at georginer krever lang utviklingstid fra knollene blir satt i jorda. Derfor blomstrer de ofte seint på sommeren. Men hvis man driver dem innendørs, helst fra tidlig i mars, og ikke setter dem ut før det blir varmt nok i juni, kan de blomstre mye før. Da kan man ha glede av dem hele sommeren! :D
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Man Okt 15, 2018 0:27

Det kan vel tenkes at jordkvaliteten blir dårligere etterhvert, selv om man gjødsler? Når knollene har stått i samme potte i flere år, så burde man kanskje skifte ut jorda? Mine var nye i år, og kom i ny jord, siden de gamle ble tatt av frost og masse snø før jeg hadde sjanser til å redde dem i fjor høst. Og som jeg skrev før, blomstret de helt som vanlig, selv om det var varmt. Jeg vannet dem hver kveld, da. Noen tanker om det?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kari Man Okt 15, 2018 11:10

Jeg har nå erfart at hønsegjødsel ikke virker like godt som annen gjødsel. Tidligere har jeg bruke annen gjødsel men siden det ikke var mer igjen av denne, tenkte jeg at jeg at jeg kunne bruke det jeg hadde, altså hønsegjødsel. Til neste sommer skal georgine få annen gjødsel.
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Man Okt 15, 2018 22:20

Man må selfølgelig bytte jord hvert år, selv om de har overlevd i samme potte over vinteren. Jeg har hatt problemer med pelletert hønsegjødsel, en gang ble det for tett og kompakt i potten, oppløsningsprosessen gikk galt og det hele luktet forråtnelse og skit da jeg tømte potten tre uker senere. Jeg vet andre har fått det til. Jeg har nå en stor 30 liters plastpotte jeg halvfyller med ny jord, har i pelletert hønsegjødsel, vanner og spavender dann og vann en ukes tid før jeg bruker jorden i potter. Ellers like jeg skitfri gjødsel i pottene, når rosene blomstrer og alt skal ha en runde med gjødsel er det fint å slippe den lukten. I bakken og bed der jeg kan spavende det ned i øverste jordlag har det funket veldig bra, også på plenen.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest