Planterommet

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Planterommet

Innlegg filathor Man Nov 14, 2016 17:53

da var vinteren her plutselig,. snart jul,. oi så fort tiden går,. !
det skal bli spennende å se, hva som kommer opp igjen til våren av alt jeg har satt ut fra planterommet.
Nye spennende ting er på gang, foressten. bilde kommer..
har og bestilt mye rart fra bakker denne gangen, masse løker i bøtter og spann! har kommet i jorda allerede.
fikk og bestilt noen stauder og noen små trær. Men overleveses raten kommer nok an på,hva vinteren her på disse kanter tillater.

nytt av året, (i hagen) ute; står i hvertfall et "lite"oliven tre, ca 1 m, høyt, har stått inne i 2 år på planterommet, men i vår, bar det ut,og plantet noenlunde, tørt delvis under en stor furu med sandholdig jord og god drenering. Foreløpig så ser den fortsatt fin fin ut og den tålte godt den lange kulde perioden som var nå nylig 3 uker med sol og klarvær og isende kaldt, -13 grader uten å ta synlig skade av det,er fortsatt grønn og fin i bladene merkelig nok, så kulde er nok ikke det som tar knekken på den, er heller verre med kommende regn og kulde om en annen som er normalen her på disse kanter, og kulde og vår sola om våren, vi får se, når den tid kommer.

nå er det så tid på planterommet, yey! samt noe som må stå til overvintring fra sommern. et spennende innslag på planterommet i år er børstekost tre, type callistemnon ett eller annet, er california plukkede frø,farge ukjent da blomstringen var over, de spirte i hvertfall extremt godt ute i årets nordvestlands sommer, men de står nå inne på planterommet.

skal ta noen nye bilder,. klem til alle hage gale,.
filathor
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg filathor Man Nov 14, 2016 19:17

noen få bilder fra planterommet.

Bilde

Bilde

Bilde
filathor

Innlegg filathor Man Nov 14, 2016 19:20

et oversikts bilde,. ikke mye er på plass enda.
mye skal såes inn i krukker de nermeste dagene¨, så får man se hva det blir til,.

Bilde
filathor

Innlegg orm Man Nov 14, 2016 23:20

Spennende! :)
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Aleksander Tir Nov 15, 2016 2:24

Moro å følgje med :D Men oliventreet ute og så har det allereie vore nedi -13? :o Det var djervt! Kor kaldt blir det der du er då? Vurderer å leike litt med å prøve å overvintre eit ute sjølv neste år.
Må jo tøye klimasonegrensene litt! :mrgreen:
Brukerens avatar
Aleksander
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Tir Nov 15, 2016 20:03

Jeg hadde mitt oliventre i drivhuset i fjor vinter. Det sto plantet i bakken, og hadde det derfor ganske tørt, og ble spart for vind. Drivhuset er ikke oppvarmet, og på det kaldeste i fjor var det en kortere periode med rundt 14 minus. Etter det var det som vanlig på vestlandet, mye rundt null, pluss minus.
Oliventreet overlevde, men mistet bladene. Da våren kom ble det klart at bladene var døde selv om de hadde beholdt fargen og fremdeles hang på treet. Jeg klippet det nokså mye tilbake, og det fikk nye blader og mye tykkere stamme :D
I år står det i stor potte på en innglasset veranda hvor jeg skal holde det frostfritt i vinter. Tror ikke at jeg tar sjansen på å plante det ut i hagen. Om ikke frosten tar knekken på det, så vil nok vedvarende vinterfuktighet og vind gjøre det :(
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg filathor Fre Des 30, 2016 18:27

ja,. er spennende med oliventreet,. det er grønt og fint enda, selv etter kulde og vind,.vann er det vant med, det har stått ute heile sommern, om man kan kalle det sommer på våre kanter.
oliven trær skal kunne tåle en del kulde,så lenge det ikke er vått og frost om en annen,. det er vel der kluet ligger vil jeg tro,. for det kan være ganske mange minus grader, på steder der oliven vokser normalt sett, snø er også vanlig,.
Men er nok regn, frost, regn, frost og deretter langvarig tørr kulde uten nedbør, vårsol og tørke som er det som oftest tar knekken på trær og busker vil jeg tro,.
så det er nok et experiment, jeg skal forsøke. Om det er velykket er vel opp til været å bestemme til syvende og sist,.
Jo større trærne blir jo mer herdige er de.

ellers gror det og spirer det på planterommet,. det var den plassen at tar,. hihi :hair:
filathor

Innlegg filathor Søn Mar 05, 2017 19:09

var ute å nytte sola i dag 8 pluss,og skyfritt,. :kiss:
sjekka oliven treet mitt,. joda,. ser flott ut mye nye knopper,inne blandt de grønne bladene,. har mistet noen blader, men det er som forventet,.
vi er nå i mars,. og vinteren i år har vært spesiell,. mildt men ikke så vått som det pleier å være, mye fint vær innimellom, og ca 2 uker tilsammen med snø fra sånn desember frem til nå,. ikke akkurat drømme vinter om man tenker på snø som isolering,.
håper nå at været holder seg mildt fremmover og ikke blir langvarig tørke slik det ofte pleier å bli i denne tiden,.
mye som ikke takler slikt vær.

en anne kuriositet som står grønn og fin ute, stått der siden juni i fjor etter at de hersens spinnmiddene kravlet rundt på planterommet, ble den etter en kort prosess satt ut, det er en fin rosmarin, kjøpt på kiwi..
Den skal igrunn heller ikke tåle vinterkulde, men siden den står under noen store gran trær med noen tette lubne fine einer rundt seg,i en sør sør vest vent skråning, ser den super fin ut , noen små tupper har frosset litt tilbake, men resten er grønn og fin og bladene henger flott har ikke blitt brun og vissn slik min forige rosmarin ble ,. spennende,.

ellers på planterommet har nå spinnmidd, bladlus og annet nasty,. blitt helt utradert,.
finnes ikke snurten av noe,.
salmiakk funket ok, ikke alle plantene likte eller tålte den behandlinga og midden de kom tilbake etter ei stund, så jeg googlet litt rundt,. og fant virkelig no som gjorde susn,.
babyolje,og zalo utblandet i vann,. da ble fart på sakene og har ikke sett noe av slikt i gjen,. er nok oljen som kveler udyra,. har nå etter 4 uker ikke sett noe tegn på udyr, og plantene er kjempe flotte.
eneste jeg må passe på er å dusje bladene godt etter behandlingen, for det funker på samme måte som bladglans,og ikke alle planter tåler det. så plantene dusjes godt etter behandling,. så oljefilmen blir brudt opp,. :) er på tide å så igjen , har mye rart å sette fingrene i,. hihi,. ebay har virkelig mye artig av frø,. :)) gleder meg til sommern!!! weeeeeeeeeeeeeee :jump:
filathor

Innlegg filathor Søn Mar 05, 2017 19:52

noen oppdateringer fra planterommet,.
mye artig som gror,. :jump:

Bilde
filathor

Innlegg filathor Søn Mar 05, 2017 19:59

noen fler bilder av det som gror :)
spennende saker,.
Bilde

Bilde

Bilde
filathor

Innlegg filathor Søn Mar 05, 2017 20:05

og noen flere bilder,.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
filathor

Innlegg krepsemor Man Mar 06, 2017 19:19

Du store, du må jo ha et digert planterom, slik som du sår :)
Og så har du vel i tillegg noen store planter/trær der fra før? Du imponerer :mrgreen:

Jeg holder meg til småttinger, siden jeg ikke har så stor plass. Det mest eksotiske jeg har sådd i år er sitrustre :o
Et ansikt uten fregner er som et blomsterbed uten blomster
Brukerens avatar
krepsemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg filathor Man Mar 13, 2017 0:38

Er ikke så stort! 10 kvm ca.. Er i grunn bare et gammelt bord og ei bokhylle,.
lol men disse er i gjengjeld stappfulle av potter og kar som jeg døtter oppi med det jeg finner for godt å putte oppi,.
så ser jeg hva som evt kommer opp,.

Hva annet er det å finne på da om vintern her oppe på sunnmøre( skyggenes dal ,Langevåg/sula haha). synger i kor(Aalesund Operakor(dagens reklame!) og jobber i kiwi, blomster ansvarlig ,. hoho til sjefens store skrekk haha!! blir mye rart der og,. hihi :hair:
duller og litt med akvarier(saltvann) gror godt der og! hahaha .

men planter og grønt er mer kos. nå er det straks påan igjen å så det jeg har bestillt. så får vi vel se om det ikke blir noen flotte planter til våren/sommern.
filathor

Innlegg filathor Søn Feb 10, 2019 22:19

hjelpe meg da,. 2019 plutselig , og jeg har ikke skrevet her på leeeenge,. på tide med litt planter og gnål igjen straks :)
det plantes , sås og overvintres her på planterommet. i påvente på mildegrader og vår.
har vært en kald og til dels snørik vinter for å være på Sunnmøre vel å merke. Men vårtegn har begynt å vise seg likevel.
Krokus og påskeliljer og tulipaner har visserligen begynt å titte frem med spirer . Så da er det ikke lengefør våren kommer snikende :)

hvordan går det med dere ?? skriv og del bilder alltid gøy :)

hilsen meg :hair:
filathor

Forrige

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest