Plantevegg

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Plantevegg

Innlegg ChristianJuMo Man Jul 01, 2019 8:55

Hei. Jeg har laget en hylle med blomstekasser på ca 2 x 1,5 meter som jeg tenker å henge på en vegg på hytta i Østfold. Men så kommer utfordringen. Jeg har ingen peiling på blomster og planter. Det jeg har er en vegg å fylle, og et vanningsanlegg som drypper vann i kasser. Dette er på en hytte, så vi er ikke tilstede hele tiden og det er rådyr som vandrer i området. Hva kan jeg plante? Tanken er å få en levende vegg ut av dette, men skulle gjerne hatt stauder som kommer år etter år, men går det i blomsterkasser? Og ser gjerne at dette både henger nedover og kanskje vokser noe oppover+ Det er morgen/formiddag sol, men endel skygge utover ettermiddagen. Og skal gjerne ha både grønt og farger/blomster. Noen som har noen tips om planter jeg kan benytte? Veggen stor mot syd-øst (om jeg ikke bommer helt), men det er litt skog og annet som bremser litt på solen.
Vedlegg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
ChristianJuMo
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Plantevegg

Innlegg Nienna Man Jul 01, 2019 10:08

Artig konstruksjon. Jeg ville hatt jordbær. Som jeg ville spent opp fiberduk foran for å beskytte mot rådyr når jeg ikke var der. Forslaget er på siden av spørsmålet ditt :) Av stauder kunne kanskje krypklokke og krypfredløs egne seg. Også en bunndekker som flekktvetann kan klare seg. Og ulike sorter saxifraga og sedum.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg ChristianJuMo Man Jul 01, 2019 14:13

Takk for raskt svar. Her var det flere gode forslag. Ser blomstringen er juni - aug på noe av dette. Vet du om den holder seg grønn resten av sommeren? Eller om den er noe dekorativ utemon blomstringen?
ChristianJuMo

Innlegg Nienna Man Jul 01, 2019 14:23

Saxifraga og sedum er delvis vintergrønne. Det kommer an på hvor kaldt og tørt plantene dine får det i kasser. Krypklokke har fint bladverk hele sesongen, og flekktvetann har dekorativt bladverk. Krypfredløs blomstrer lenge og er grønn til frosten kommer. Men du må sørge for vann og næring :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester