Blodbeger - årets hyggeligste overraskelse

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Blodbeger - årets hyggeligste overraskelse

Innlegg Knut Tistel Tir Sep 24, 2019 16:55

I vår sådde jeg blodbeger for første gang, og frøene spirte og det ble flotte planter utover sommeren. Jeg har jo lest mange ganger her på forumet at mange av dere hagegale er glad i denne, så må bare slutte meg til dette. Dette er virkelig en av de flotteste klatreplantene jeg har prøvd meg på og helt sikkert noe for de kommende somrene. Har tre krukker med planter som har klatret og dekket stolpene på uthusverandaen min fra bunn til topp. Blomstrer rikt og kontinuerlig og ingen skadedyr, det er jo bare helt perfekt. Selvrensende når den slipper blomstene og nydelig bladverk. Satser på å overvintre dem frostfritt i uthuset og håper de overlever vinteren der. Men vil uansett så noen flere neste vår.

Det har kommet noen frøkapsler som jeg har tatt inn nå før frosten, men frøene er hvite og ser umodne ut. Er det noen mulighet for at de kan ettermodne og være spiredyktige til våren tro?

Prøvde å legge inn bilde her, men det var sannelig ikke enkelt. Først feilmelding om at det var for stort, maks 488 Kb, så jeg fikk justert det ned til 400, men da ny feilmelding:

"Bildet må minst være piksler bredt og piksler høyt, og maksimalt piksler bredt og piksler høyt. Bildet du lastet opp er piksler bredt og piksler høyt."

Ja, ja, det var jo informativt, åpenbart at det er lenge siden grunnstrukturen for denne siden har vært justert...

Nå ble det jo litt ting her som kanskje både burde vært under formering og under teknisk avdeling, men primært ville jeg bare slutte meg til hyllesten av blodbeger, en nydelig og hyggelig klatreplante.
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Brukerens avatar
Knut Tistel
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Blodbeger - årets hyggeligste overraskelse

Innlegg Villrose Tir Sep 24, 2019 18:47

Hvis du klikker på "Last opp/legg inn bilde" til venstre rett under tekstboksen, kan du laste bildet direkte inn. Lett som en plett.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Knut Tistel Tir Sep 24, 2019 19:36

Takk for tipset; da skal jeg prøve det. Jeg er så teknologisk analfabet når det kommer til digital kompetanse at jeg mest hører hjemme i steinalderen.
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Brukerens avatar
Knut Tistel

Innlegg Knut Tistel Tir Sep 24, 2019 19:41

Oj, det var jo kjempelett jo! Her er mitt skrytebilde av blodbegerne på uthusverandaen.

Bilde
Brukerens avatar
Knut Tistel

Innlegg Nienna Tir Sep 24, 2019 23:54

Så koselig du har det :) Og det gjorde seg virkelig godt med blodbeger som klatrer på stolpene. Hvis du skal ta inn planter kan du la være å skjære dem helt tilbake. Da vil flere frøkapsler modne. Litt usikker på om grønne frøkapsel vil ettermodne. Men verdt å prøve.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Knut Tistel Ons Sep 25, 2019 10:13

Takk skal du ha. Skal prøve å få med såpass av bladverket at noen frøkapsler blir værende på planten, jeg tror kanskje heller ikke at de umodne kapslene jeg har plukket av vil ettermodne; et par uker nå, men synes ikke det skjer mye, og det er mye fukt i kapslene, så jeg tenker at de kanskje helst bare vil mugne. Men jeg prøver begge deler, så får vi se hvordan det går.
Brukerens avatar
Knut Tistel

Innlegg orm Fre Sep 27, 2019 13:28

Det var en veldig trivelig veranda. Ville ikke satset på at våte, grønne kapsler modnet. Tror kanskje at blodbeger vil ha lys i overvintringen. Er det noen som har overvintret den kaldt og mørkt kanskje? Kunne vært fint å få greie på. Ellers tåler disse en del kulde når de først har tilbrakt sommeren ute, men ikke frost. Plantene vil fortsette å blomstre og danne modne frøkapsler om de kommer inn og får litt lys. Om du har noen kapsler på gang på en plante, har du kanskje mulighet til til å ta inn den til frøkapslene har modnet. De små frøene er da mørke i midten m. en minivinge på hver side. Går jo fint å klippe av mye av planten før den kommer inn.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Fre Sep 27, 2019 14:31

Blodbeger fungerer faktisk som stueplante om vinteren. Men da må man klippe tilbake endel, og kanskje også dele roten hvis den fra før av sto i en stor potte. Hvis en da vil ta seg bryet. Jeg gjorde det bare en gang. Som backup hvis ikke frøene jeg hadde samlet ville spire. Men de var villige som bare det, og dermed ble morplanten forkastet i vårstria.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Knut Tistel Lør Sep 28, 2019 12:50

Takk skal du ha orm. Kattene er veldig fornøyd med verandaen, de sover der hele sommeren; først nå på slutten av september begynner de å komme inn på kvelden for å sove inne.

Jeg har plantene til overvintring i uthuset/snikkerbua, der får de lys fra vinduene, samt ett lysrørarmatur, og rundt ti-tolv grader. Det fungerer fint for engletrompeten og pelargoniaene m.fl., og jeg tror det skal kunne fungere for blodbegerne også.

Kunne være interessant å prøve en av dem som innplante også, slik du beskriver Nienna, men jeg har lite plass og lys inne, så jeg får se om det lar seg gjøre.
Brukerens avatar
Knut Tistel

Innlegg Nienna Lør Sep 28, 2019 21:45

Lys og ti-tolv grader er perfekt for blodbeger. Bedre enn stuetemperatur :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Knut Tistel Søn Okt 06, 2019 19:51

En liten tilbakemelding angående modning av frø til blodbeger.

De kapslene jeg tok inn til modning ble modne. De første, som jeg åpnet tidlig, hadde helt hvite umodne frø, og de utviklet seg noe mer. Men de fleste kapslene åpnet jeg ikke, og nå har de ligget inne tre-fire uker og var blitt ganske tørre. Igår åpnet jeg dem, og frøene inne var slik du beskriver orm; svarte med små hvite vinger. Så det ser ut som de har modnet og utviklet seg slik de skulle. Det vil jo vise seg til våren hvor spiredyktige de er, men de ser i alle fall veldig fine ut.
Brukerens avatar
Knut Tistel

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest