Klipping av stuehortensia

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Klipping av stuehortensia

Innlegg Kari Man Nov 04, 2019 19:02

Jeg har to stuehorteniar som jeg overvintrer inne med lys. Den ene begynner å bli ganske høy og jeg skulle gjerne har klipt den noe ned. Kan jeg klippe den ned nå, og i tilfellet hvor langt ned bør jeg klippe den for at den skal blomstre til sommeren?
Håper noen kan svare meg.
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Re: Klipping av stuehortensia

Innlegg orm Tir Nov 05, 2019 14:15

Hydragena macrophylla blomstrer på de nye skuddene. Om disse kuttes, blir det ikke blomstring til våren. Har ikke hatt behov for å toppe mine, så vet ikke om man kan beholde noe blomstring om man bare tar noen greiner. Man kan beskjære rett etter blomstring, sier ekspertene, men vi beholder jo ofte disse lenge etter at blomstene er visnet da de også er dekorative som visne. Da blir det for sent. Er de for store, må man kanskje velge om man vil unnvære blomster en sommer. Selv står mine for tredje vinter foran vinduene i en uoppvarmet garasje. Har bare klippet av blomstene. Er bestandig like spent på om de har klart seg når de tas ut igjen. Ene veggen er jo garasjeport og den må åpnes når bilen skal ut. Hadde de før i litt oppvarmet drivhus, men da blomstret de før jeg kunne sette dem ut. I de mildeste strøk av landet klarer de noen steder overvintring ute. Ikke i potte, tenker jeg, men fryser det som står over bakken, er løpet kjørt for blomstring det året selv om rota har greid seg og planten vokser opp igjen.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Klipping av stuehortensia

Innlegg Kari Lør Nov 09, 2019 22:03

Takk for svar, Orm.
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Planter i potter og kar