Få liv i palme/drakeplante

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Få liv i palme/drakeplante

Innlegg Larsetan Fre Nov 22, 2019 15:34

Hei, jeg skal prøve å få liv i noe jeg tror er en drakeplante, som har sett sine bedre dager. Men siden jeg ikke kan så mye om dette, så trenger jeg litt hjelp. Noen av de øverste bladene har begynt å henge og jeg har fjernet en masse visne blader fra hele planten. Planten har stått varmt og en plass med mye lys og den har fått ca 5 liter vann en gang i måneden. Noen av de nye greinene som har vokst ut av stammen har nå skrokket sammen.

Så lure på hva vedlikehold jeg bør gjøre nå og hvordan jeg bør vanne og gjødsle den fremover.

Planten står nå på kontoret mitt der det ikke er like mye sollys og jeg har gravd vekk litt av leca kulene for å prøve å tørke den våte jorden litt.

Bilde

Bilde

Bilde

MVH
Lars
Larsetan
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Få liv i palme/drakeplante

Innlegg jensen Lør Nov 23, 2019 5:40

Det ser ganske håpløst ut, jeg tror jeg ville kastet den, byttet ut all jord i potta og kjøpt noe som er bedre egnet til selvvanningspotter... Det ser egentlig mest ut som om den har druknet, men hadde den tørket for mye er symptomene sånn sett de samme - det er bare bittelitt større håp om at den kunne kommet seg igjen. Prøv en Radermachera sinica, en Monstera eller en Schefflera, de tåler mer fukt. (...men uten sollys er det uansett bare ett tidsspørsmål før det meste dør, desverre. Monstera klarer seg kanskje best med kontorbelysning.)
ChineseAlpines.com - Villinnsamlede frø og dyrkede blomsterløk fra Kina
Facebook-side med plantebilder
Brukerens avatar
jensen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest