Skrytebilder Clivia

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Skrytebilder Clivia

Innlegg Nienna Søn Mar 01, 2020 17:25

Disse blomstrer nå. Den rosa er frøplante fra en slik vanlig belgisk. Litt artig. Det er to som deler potte, og den andre er vanlig, litt lys orange. Mulig den rosa bare er en litt vinterblek utgave av den orange? Får se når de neste knoppene springer ut.

Den orange er fra Lady Clive. Hva heter foreldrene? Uansett, som den amatøren jeg er, krysser jeg de blomstene som blomstrer og venter i spenning :)
Bilde

Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Søn Mar 01, 2020 23:04

Mulig at litt lite lys gir blekere blomster. Så jeg hadde en ganske-langt-kommet knopp på en på gulvet i drivhuset. Den var mistenkelig blek og jeg har bare de trauste oransje. Moro med flere blomsterfarger, men så var det å ha plass til dem.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg LadyClive Tor Aug 20, 2020 8:23

Interessant dette med at en avlegger, eller hovedplanten plutselig kommer med en annen farge, men ikke ukjent. Har sett det ofte. Akkurat nå blomstrer Barbies Datter, som det er bilde av i denne tråden, rent gul. Har også en Cyrt, der avleggerne et år blomstret i forskjellig farge. Trodde de var slik, men i år blomstret de likt. Vet ikke om det er lyset, vannkvalitet (bruker regnvann hvis jeg har det) eller gjødsel. Har ikke forklaringen. Bilder: Samme plante
Bilde

Bilde
LadyClive
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Kds Ons Sep 09, 2020 18:33

Hei. Hvordan skal jeg lagre Clivia nå utover senhøsten? Takker for svar
Kds
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Nienna Ons Sep 09, 2020 21:31

Du kan ha dem inne. Det går fint med vanlig stuetemperatur, men de må ha en kjølig periode om vinteren for å blomstre godt til våren. Jeg har mine på en innglasset altan hvor temperaturen ikke går under ca 10 grader. Foreløpig står de ute. Venter med å ta dem inn til ut i oktober. Temperaturen avgjør. De tåler ikke frost.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Forrige

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester