Overvintring av blodbeger

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Overvintring av blodbeger

Innlegg Knut Tistel Man Okt 12, 2020 17:38

Da var det like før frosten her, 1,5 grader i natt; på tide å tenke på hva som skal få overvintre.

Jeg overvintret noen potter med blodbeger sist vinter, men synes ikke det gikk så veldig bra, selv om de overlevde. Da sto de inne i uthuset med 13-14 grader og litt lys. Men jeg var mye plaget med lus i vinter og det preget mange av plantene.

I år lurte jeg på å sette dem i kjelleren, mørkt og 5-6 grader. Det burde vel gå? Men det veldig fuktig der 75-80 %, så har erfart før at det kan danne seg litt mugg dersom jeg ikke klarer å holde pottene veldig tørre.

Hva er deres erfaringer om beste måte å overvintre blodbeger på?
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Brukerens avatar
Knut Tistel
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Overvintring av blodbeger

Innlegg orm Tir Okt 13, 2020 0:25

Ville vært interessant å høre om de klarer seg mørkt og kaldt. Har bare overvintret disse m. lys i drivhus. De første vintrene var gjennomsnittstemperaturen 7° på vinteren og overvintringen gikk ganske greit. I det siste har temperaturen vært noe høyere og det har ikke vært så mye igjen av dem på våren. Kan selvsagt også skyldes for mye el. for lite vann. Nå står min største og fineste igjen ute i kulda. 2° der den står. Fikk en bråtur ut m. lommelykt nå og klipte av resten av tomatene da jeg så på graderstokken. Fikk inn tomater + en blodbegerampel, men kan jo klippe ned og sette den som står igjen i kjølerommet i morgen og se hvordan det går. Det var bare 6° i drivhuset plutselig og jeg måtte få opp resten av bobleplasten i taket. Satte på gulvvarmen, men den bruker jo litt tid.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Knut Tistel Tir Okt 13, 2020 16:24

Takk for svar. Vet du eller noen andre om de tåler en frostnatt eller to ute, før man tar dem inn; eller bør man få dem inn før frosten kommer overhodet. Her var det 0 grader i natt og fare for frost nå til natta.

Prøvde å klippe tilbake en plante, men den var det en del lus på, og jeg kjenner at jeg orker ikke en vinter til med masse lus i uthuset. Der har jeg engletrompet og annet som lusene elsker, så prøver å skåne dem hvis jeg klarer. Så tenker jeg bare putter et par potter rett i kjelleren og ser om de klarer seg med mørke og dvaletemperatur. Problemet nå er bare at pottene er gjennomvåte etter de siste dagers kraftige regn, så de blir vel fort mugg og råte. Kanskje man kan tørke dem litt ved å la de stå med undervarme noen dager.

Uansett så vokser jo blodbeger fort fra frø, så kan hende at det er like greit å bare så dem hver vår, så slipper man hele luseproblematikken.
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Brukerens avatar
Knut Tistel

Innlegg Nienna Tir Okt 13, 2020 18:15

Jeg ville sørget for at jorden fikk tørke opp før planten ble satt i kjelleren. Lus og/eller midd kommer på planter som skal overvintre inne. Nesten umulig å unngå. I år har jeg tenkt å overvintre rotstiklinger fra blodbeger i et kjølig rom med godt lys. Jeg tror at stiklingsplanter klarer seg bedre enn store røtter i masse våt jord. Stiklingene setter jeg i ny jord tilført perlite. Hvis jeg hadde nyresnerle ville jeg gjort det samme med den.

Vi får prøve oss frem, og dele erfaringer til våren :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest