Saint paulia-problem

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg Ann Tir Mar 25, 2003 9:40

Jeg har hørt at for å få saint paulia i blomst skal man skrape bort, ta bort de innerste bladene i rosetten. Det gjorde jeg for en stund siden, men det eneste som skjer er at det vokser fram en haug med nye blader.

Hva gjør jeg galt?
Ann
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Inger Karin Tir Mar 25, 2003 10:52

I visse perioder i livet mitt er St. paulia nesten de eneste inneplantene som har overlevd hos meg. Når de har blitt skikkelig mishandlet i lengre tid, dvs. uten vann, kjærlighet eller noe annet, <b>da</b> har de blomstret. Eller kanskje det ikke var grunnen :O
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Trine Tir Mar 25, 2003 13:00

Tror faktisk det er noe i dette med å "mishandle" St.Paulia. Jeg gjør av og til noen forsøk på å pynte opp på kontoret med div. planter. Problemet er at dagene flyr for fort med for mye å gjøre, så plantene blir glemt. Det aller meste sier takk for seg etter noen uker, men St.Paulia overlever det meste og kommer igjen med blomster. Disse ble kjøpt inn for 4 år siden og lever i beste velgående med minimalt av vann og gjødsel. De står fhv. lyst men det er vel det eneste de får nok av.
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg Randi M Man Apr 07, 2003 21:14

Jeg leser om Ann`s problemer med St. Paulia veldig ofte. Det er trøsteinnlegget mitt her hos oss hagegale. St.Paulia er den vakreste potteplanten jeg vet om , men ikke tale om at jeg får den til:( Har ei svigerinne som har massevis av den, og hun har ofte gitt meg en av sine. Akk ja,jeg er ganske flink med andre planter, men denne får jeg ikke til. Har prøvd ALT av gode råd. :oops: Sukk!
Brukerens avatar
Randi M
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Hilde Tir Apr 08, 2003 23:17

Ann, du er inne på rett spor... men det lønner seg å plage dem litt også i samme slengen. Det virker hver gang hos meg..
Hilde

Innlegg Ann Ons Apr 09, 2003 8:35

Men skal jeg skrape bort de innerste bladene som kom ut. Igjen? Eller vil det kanskje muligens komme blomster under?

Når du plager saintpauliane dine, hva gjør du da?
Ann
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mona O. Ons Apr 09, 2003 8:48

Blomstene kommer ofte under de inneste bladene, prøvde det trikse med å ta bort blader innerst etter å ha lest om det her, men jeg synes nesten det kom flere blader tilbake jeg da.

Gi dem minimalt med vann, de tåler skikkelig tørke - vann de fra skåla slik at de ikke får vann på bladene.

:D
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg Ann Tir Apr 15, 2003 20:58

Kanskje jeg har ett problem mindre? Det kommer knopp - under de underste bladene, ja - på en av de seks jeg har. Den ser i tillegg hvit ut. Æhhhh.
Ann
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Randi M Fre Mai 02, 2003 19:59

Hurra, min St.Paulia har fått knopper:big: Det må være noe magisk med dette forumet. Ikke så lenge siden jeg hadde et innlegg her om at jeg aldri får til denne, og nå er det masse knopper. Klaget også på mine Flittige Liser som sto helt i stampe etter at jeg hadde priklet dem. Nå har jeg store, kraftige planter med knopper.
Brukerens avatar
Randi M
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Thorild Lør Jul 19, 2008 23:30

Jeg pleier å gi dem en "foryngelseskur" ved å plukke bort en del blader når det blir veldig tett, da kommer blomstene lettere fram. Skraping driver jeg ikke med.

Mye gjødsel skal de jo ikke ha, men det lønner seg å potte dem om hver vår, da kan de også deles, hvis det har blitt flere "individer" i potta. Solsteik liker de ikke så godt, men de må ha en del lys, ellers slutter de å blomstre.

Jeg har slitt med disse etter flytting, jeg tror det tar litt tid før jeg finner ut av det, hvor de kan like seg best i et nytt hjem. En gang gjorde jeg en generaltabbe: Jeg gav dem tørket hønsegjødsel (!) :oops: Det var ikke noe sjakktrekk, de døde unna for unna. Flytende gjødsel er tingen, men ikke mye, som sagt.
Brukerens avatar
Thorild
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Mona O. Lør Jul 19, 2008 23:34

En gang gjorde jeg en generaltabbe: Jeg gav dem tørket hønsegjødsel (!)

Den generaltabben gjorde jeg også. 17 år, på pikerommet og vinduskarmen full av planter. Skulle gjøre vel og blandet gjødslet med hønsegjødsel.

Huset var beboelig etter tre uker, rommet mitt etter ca 5. En erfaring rikere - høne lukter vondt :mrgreen:
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg krepsemor Søn Jul 20, 2008 18:53

He-he!

Jeg bruker kun hønsegjødsel ute, og selv ungene klager over lukta! Men hageplantene mine liker det, skjønt den er ganske sterk da!
Saint Paulia har alltid trives her hos meg, og det er kun fordi jeg gir de minimalt med vann. Litt flytende gjødsel en gang i uka må de ha. Og ang plukking av blader, så tar jeg heller bort de ytterste. Men de innerste må også plukkes bort, hvis det blir for tett. Har erfart at det da blir for lite lys i "kronen".

Syns også det er litt forskjell på blomstringen, alt etter hvilken type det er. Noen blomstrer voldsomt, mens andre igjen heller dårlig.

Krepsemor
Brukerens avatar
krepsemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Thorild Man Jul 21, 2008 18:33

Den hønsegjødselen jeg brukte, var bearbeidet og tørket, og luktet ikke så ille. Men det ble for sterkt for de stakkars saintpauliaene...
Brukerens avatar
Thorild
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

ang st-paulia

Innlegg ekatja Fre Aug 29, 2008 21:08

Hei.
ikke at jeg er noen expert, men de skal ha mye lys om våren, gjerne med varme over. da blomstrer de!
Å skrape noe ut??? stakkars da ville ikke jeg gitt noen blomst fra meg heller!!! :shock:
ekatja
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Grimen Lør Aug 30, 2008 14:21

Saintpaulia ble fine her i huset etter at plantene ble flyttet fra vinduer og inn i rommet :) . Om vinteren kan de sikkert stå i vinduene, men ikke om våren og sommeren. Da får plantene sviskader.
Saintpaulia blomstrer best om de bare har en rosett, ellers bruker plantene mye engergi på å produsere blader. Planter som er mer enn et par år gamle kan dø, derfor er det lurt å formere favorittsortene. Stikk ett blad i jord, og ha en plastpose over potten. Bladet får røtter ganske lett og det vil vokse opp en ny rosett rundt dette bladet. Noen ganger flere rosetter, en er nok, så de andre kan fjernes. Plantene bør få litt gjødsel, flytene gjødsel er å annbefale (ikke hønsgjødsel ;) ), men ikke overdriv gjødslingen. Planter som ikke gjødsele kan se litt "krympet" ut.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Hage starter Lør Aug 30, 2008 14:54

Jeg har også gitt mine noe flytende gjødsel ett par ganger i deres liv, da kommer blomstene. De står også inne i rommet :D Ikke vanskelig i det hele tatt ;)
Nei nå gjør jeg bare det jeg har lyst til om dagen :-)
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 20 gjester