Agapanthus

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Agapanthus

Innlegg Tinkabell Søn Apr 30, 2006 18:24

Spørsmål 1: Er de veldig sultne? Tenkte å bruke kugjødselkompost, men hvor mye liker de, - sånn á la Engletrompet?
Spørsmål 2: Må de inn om vinteren, eller holder det å sette krukken i uoppvarmet drivhus? :)
Lys og Varme, takk!
Linnemi
Brukerens avatar
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Søn Apr 30, 2006 18:52

Så sultne som Datura er de ikke, men nesten... Jeg dyrker mine i en jordblanding med mye leca (for å redusere vekten) og jeg gir dem "godt over snitt" gjødsel.

Mine, med bladverket på, har vært utsatt for mange kuldegrader og det har gått bra.

Har du den som visner ned? Eller den som skal være hardfør på gode steder?
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Tinkabell Søn Apr 30, 2006 20:40

calypso skrev:Har du den som visner ned? Eller den som skal være hardfør på gode steder?

Ehhh.... det vet jeg sannelig ikke. Det står bare Agapanthus blue/blau/bleu på lappen, levert av De Ree i Holland. Blir sånn circa 80 cm høy og blomstrer i juli/august.
Og så har jeg en variegert én, men den står det ingenting på.
Lys og Varme, takk!
Linnemi
Brukerens avatar
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg reidunn Søn Apr 30, 2006 21:08

Jeg har hvit og blå av den sorten som beholder bladene. Den har stått i vinterhagen og nå har jeg gjødslet med samme svake gjødselvann som jeg bruker til frøplantene.
Jeg har forstått det slik at de ikke skal plantes om for ofte. Hvordan bør de gjødsles??
reidunn
Brukerens avatar
reidunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg tullerusk Søn Apr 30, 2006 21:14

Eide sa at den varigerte agaphantusen mp overvintres frostfritt og under lys. Mer sa han ikke og ikke hadde jeg vett nok til å spørre.

Jeg potta om min i dag og der var det bare røtter. Hadde dessverre ikke såstor potte jeg kunne tenke meg så den måtte mellomlande i en litt større, men ikke endelig destinasjon potte. (tror jeg vil kjøpe en lekker en som virklig kler han :fun: )
Brukerens avatar
tullerusk
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Tinkabell Søn Apr 30, 2006 21:21

tullerusk skrev:Eide sa at den varigerte agaphantusen mp overvintres frostfritt og under lys. Mer sa han ikke og ikke hadde jeg vett nok til å spørre.

Jeg potta om min i dag og der var det bare røtter. Hadde dessverre ikke såstor potte jeg kunne tenke meg så den måtte mellomlande i en litt større, men ikke endelig destinasjon potte. (tror jeg vil kjøpe en lekker en som virklig kler han :fun: )

Hvor stor potte / urne tar du til den? 10 liters? Mer?
Lys og Varme, takk!
Linnemi
Brukerens avatar
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg akoen Søn Apr 30, 2006 21:38

Eg trur Agaphanthusen liker å stå litt trangt. Den elste min har ikkje blomstra dei siste åra, og eg misstenker at ag har stelt den for godt. Så i år tur eg ikkje eg planter den om. Gir bare litt ekstra gjødsel.

Og det er stor forskjell på den broketbladede og min kvitblomstrede. Den brokete er nesten for miniatyr å regne i forhold. Så den treng ikkje så stor potte. Uansett så gir eg dei bare ein størrelse større potte. Potta vokser med planta.
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg Line Cathrin Søn Apr 30, 2006 21:46

Jeg har også lest at Agapnthusen vil stå trangt. Får den for mye plass så vil den ikke blomstre. Så min står så den går helt ut til pottekanten som je elste den skulle gjøe. Hvor jeg leste det? Foglorna vætta. :fun:
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg torill Søn Apr 30, 2006 22:48

Mine er planta ute å har vært der noen år. Nå kommer den med rakettfart. :) Har ikke den fjernelse ide om navn på den. Innkjøpt før hagegalskapen våkna, å før jeg trengte navn på alt. :fun: :mrgreen:
Hilsen Torill
H3/4 Sunnmøre. En visdom som ikke kan leses i bøker,kan leses i roserBilde Fotogalleri oppdatert 30/12 07
Brukerens avatar
torill
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg tullerusk Søn Apr 30, 2006 22:56

Jeg har jo ingen erfaring, men bare leste på lappen :oops: til agaphantus Tinkerbell - en varigert.

"Planting advice: remove the pot and plant in plenty of potting soil in your garden or in container for your patio"

Dermed tenkte jeg å plante den om i en større potte, med palss til en del mer jord. Nå ble det 1-2 cm med jord langs kanten.

Gjødsel står det dessverre ingenting om :(
Brukerens avatar
tullerusk
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg magnolia Man Mai 01, 2006 8:29

Jeg kjøpte agapanthusknoller fra Bakker og har nettopp plantet dem i potte. Vil de blomstre i sommer, mon tro?
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Charlotte Ons Mai 16, 2007 21:33

Forstår jeg det riktig at jeg kan overvintre disse i potter i uoppvarment drivhus her i sone H1/H2?
Kjøpte to av disse på plantasjen i dag. Søren og, tenkte ikke på at de ikke burde i bed.. typisk impulskjøp.
TurboLotte :) Bloggen min Kolonihage på Sørlandet Instagram
Brukerens avatar
Charlotte
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Tor Mai 17, 2007 10:11

magnolia skrev:Jeg kjøpte agapanthusknoller fra Bakker og har nettopp plantet dem i potte. Vil de blomstre i sommer, mon tro?

Den blomstret samme sommer. Ikke så mange blomster, men i år kommer de med flere blader, og det blir nok flere blomster også.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg magnolia Tor Mai 17, 2007 10:14

Charlotte skrev:Forstår jeg det riktig at jeg kan overvintre disse i potter i uoppvarment drivhus her i sone H1/H2?
Kjøpte to av disse på plantasjen i dag. Søren og, tenkte ikke på at de ikke burde i bed.. typisk impulskjøp.

Du kan overvintre knollene i potta, enten ved litt lys og litt varme (da beholder de bladene) eller i mørk og kald bod (da visner bladene ned, men vokser ut igjen når drivingen starter). Den kommer jo fortere i gang om våren hvis bladene ikke har visnet ned. I min gamle blomsterbok står det at agapanthus tåler helt ned til +1 grad.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Grimen Tor Mai 17, 2007 13:44

Den Agapantusen som ikke er vintergrønn, kan nok overvintre ute i sone 1-2. God drenering må til. Jeg har ikke våget å prøve ennå, så jeg kan ikke gå god for overvintring utendørs. Mine tålte også frost før jeg tok dem inn i vinter. Jeg har noen som visner ned, resten er vintergrønne.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Tor Mai 17, 2007 13:51

Er det to forskjellige typer, de som visner ned og de som ikke gjør det? Jeg trodde de som visnet ned, gjorde det fordi de gikk i dvale på grunn av kulde og lysmangel?
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester