Skal orkiderøttene ha lys?

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Skal orkiderøttene ha lys?

Innlegg April Fre Feb 08, 2008 14:02

Heisan!

En ting jeg lurer på når det gjelder orkideer er dette med hvilken type krukke de skal stå i.
Mener å ha hørt at røttene må ha lys og at de dermed ikke kan stå i vanlige krukker, noe som i og for seg harmonerer med at de selges i gjennomsiktige plastpotter?. Men stemmer dette?? :roll:
Brukerens avatar
April
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Inger Karin Fre Feb 08, 2008 14:07

Epifyttiske orkideer (de som bor i trærne) skal helst få lys på røttene sine. De jordboende skal selvsagt ikke det.
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg April Fre Feb 08, 2008 14:19

Aha...
Det betyr vel at vanlige orkideer som Phalaenopsis, som ikke ser spesielt treklatrende ut, dermed kan stå i vanlig krukke! Det byr jo på nye muligheter hjemme hos meg hvor de har stått temmelig fattigslig i disse plastpottene sine. Flott!
Brukerens avatar
April

Innlegg kirsitn Fre Feb 08, 2008 14:41

Phalaenopsis er en epifytt, dvs. at den liker å få lys på røttene. ;)
Men den dør jo ikke om den ikke får det, den vil bare vokse litt dårligere enn den ellers ville gjort.

Av orkideene som er til salgs i vanlige blomsterbutikker, er det bare Paphiopedilum og Ludisia som er terrestriske (dvs. lever på bakken) - alle øvrige sorter (Phalaenopsis, Oncidium, Miltonia, Vanda, Cattleya, Dendrobium) er epifyttiske.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg April Fre Feb 08, 2008 14:53

AHA! :D

Så de er treklatrere altså...

Da blir det å finne diverse glasskrukker da.

Men da er saken oppklart!
Brukerens avatar
April

Innlegg kirsitn Fre Feb 08, 2008 15:35

Det er nokså enkelt å se forskjell på epifytter og terrestriske orkideer utfra røttene. Epifytter har røtter som er tykke, glatte og enten hvite/grå (i hvileperioden eller når de er tørre) eller grønne (i vokseperioden eller når de nylig har fått vann), mens jordlevende orkideer har røtter som er hårete og gule/brune eller evt. tynne, hvite som hos vanlige hageplanter.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Thorild Fre Feb 08, 2008 22:51

Jeg skulle ønske disse glasskrukkene, som for øvrig er greie, hadde noen flere hull. Mine har bare et knøttlite hull i bunnen. :roll:
Brukerens avatar
Thorild
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg fiol Søn Feb 10, 2008 14:03

Aha...kanskje det er derfor mine orkideer ikke vokser noe særlig for jeg har potteskjulere på dem. De har slike tykke glatte røtter. Jeg synes disse plastpottene er mindre pene. Da får jeg jakte på noen pene orkidè krukker/potter.
hilsen Fiol
fiol

Innlegg iduns Man Feb 11, 2008 7:44

Har planta mine phalaenopsis rett i glasgrukker.(Kjøpt på Ikea)
Når eg har gjennomvatna dei, held eg handa over "jorda" dei er planta i (det er jo ikkje jord då), og vender planta opp ned over vasken så vatnet renn av. Då bør dei ha fått det vatnet dei treng.
Tykkjer det går greitt.
Brukerens avatar
iduns
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Kirsten M Man Feb 11, 2008 22:52

Jeg setter mine phalanopsis oppå 10 cm oasis i en høy potteskjuler (ikke glass). Luftrøttene vokser opp i lyset og plantene stortrives og blomstrer rikelig og lenge.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Kirsten M

Mine er i potter ...

Innlegg hageihøyden Tir Feb 19, 2008 22:54

Mine Phalaenopsis vokser som ugress - i krukker. Har plantet alle (nesten) om i større krukker (svart plast eller leirkrukker), har dem ute om sommeren -> fantastiske røtter! I vinter har mange kommet med to blomsterstengler. Men dette er visst feil behandling...? De eldste er ca 5 år.
Gjorde det samme med en Vanda etter første blomstring. Den kom fint med blomstring nr 2, men sa så i fra at den ikke likte jorden. Kraftig redusert har den kommet over i gjennomsiktig vase/potte uten jord.
hageihøyden
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Figgapia Fre Mai 16, 2008 22:07

Da må visst jeg også se om jeg finner glasspotte.
Figgapia

Innlegg Ingse Lør Mai 17, 2008 0:31

Kjøpte glasspotter på Plantasjen. Oppdaget i kveld at underskålen som jeg trodde var en fast del av potten bare var limt på :( Det var ikke smart å bære på fire potter samtidig...

Ingse
Ingse

Innlegg Thorild Man Mai 19, 2008 11:38

Jeg var på et "lynkurs" i orkidedyrking for et par år siden, og jeg forstod det slik at orkideer ikke absolutt må dyrkes i gjennomsiktige krukker. Noen røtter kommer jo opp og får lys uansett. Så hvis de vokser "som ugress" i vanlige krukker, ville jeg nå bare latt dem være der.
Brukerens avatar
Thorild
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Skal orkiderøttene ha lys?

Innlegg hageihøyden Fre Jan 23, 2009 23:25

Aner fremdeles ikke hva som er riktig. Mine er fremdeles i svarte plastpotter eller i leripotter. De sto ute i hele sommer (skygge og noenlunde i ly for regn). Da de kom inn i september skjedde det noe; bladene vokste og alle 15 - 20 har kommet med 1 - 3 stengler. De blomstrer fantastisk!!
hageihøyden

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester