Pelargonium - hvordan stelle dem?

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Pelargonium - hvordan stelle dem?

Innlegg Mona Opland Tir Apr 08, 2008 19:00

Jeg har kjøpt meg et par Pelargonium i dag, i en blomsterforretning jeg vanligvis ikke er innom (ikke kjede-butikk). Angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte begge sortene de hadde, jeg tok med meg bare to stk av den ene sorten (var nedlesset av bæreposer, så jeg orket ikke bære mer).

De var kun merket med "Engelsk pelargonium".
Etter hva jeg har kunnet tyde meg frem til på Pelargoniumnettet kan sorten være Romeo. Jeg skal forsøke å legge ut egne bilder av dem etterpå.

Hvordan steller man egentlig pelargonium i det daglige? Jeg har søkt rundt her på Hagegal og søkt på ulike ord-kombinasjoner, men finner bare info om pelargonium-stiklinge stell og hvordan man tar stiklinger og roter dem.

Jeg har plukket opp litt her og der og etter hva jeg skjønner, trives pellisene i sandholdig jord...? Man kan bruke såjord/kaktusjord, stemmer det? De jeg kjøpte er jo store planter, men pottene var uhyggelig små og trange så jeg må potte dem om før de møter sommeren på terrassen.
Jeg har alltid elsket rustikke terrakottapotter, så det blir det de skal pottes om i (så får jeg heller vanne meg i hjel ;) )

Annet jeg har snappet opp, som jeg oppsummerer her, rett meg vær så snill om jeg tar feil:
Engelske pelargonier trenger kjølig vinterperiode for å blomstre, men det kan de få ved å sette dem ut i hagen tidlig på våren (men ikke før faren for direkte nattefrost er over).

De liker ikke for mye vann. (Derfor sandholdig jord, som drenerer godt...?) Pottes ikke om før røttene fyller hele potta (men der er det visst delte meninger?)

Så, kan noen korrigere evt feil og mangler i min "plukke-litt-her-og-der" info? :)

Dette har jeg ikke funnet noe om;
Hvor ofte bør man gjødsle dem og hva slags gjødsel liker de best? (flytende ved vanning, eller spesielle typer?)
Det blir mye blader og lite blomster om man gjødsler for mye har jeg skjønt, så det er greit å ha en viss pekepinn fra starten av.

Og et siste spørsmål: Kalk eller ikke kalk i jorda?

På forhånd tusen takk for all hjelp.
Kanskje jeg slipper å oppleve at de dauer om tre uker :mrgreen:
Everything has beauty, but not everyone can see it
Brukerens avatar
Mona Opland
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Lizzi Tir Apr 08, 2008 19:42

Gratulerer med vakre pelargoner.
Jeg ville ha pottet de om, bruk vanlig blomsterjord (gjerne det fra plantasjen med leca) og bruk vermculitt til å blande i jorden for å holde den luftig .Kaktus/såjord blir for magert.
Pelargoner elsker gjødsel gjerne gjødsel med mye nitrogen. Der har jeg funnet ut at flytende blå korn var den som inneholdt mest (sammenlignet med Biobact og et par andre sorter)
Jeg pleier å ha litt gjødsel i hver gang jeg vanner (i vekstperioden), synes det har fungert greit.
NÅr den er avblomstret så setter du den bare ut (så fort faren for nattefrost er over), da kommer den gjerne som et skudd igjen iløpet av juli mnd. Masse blomster og enda finere plante.
Engelske pelargoner blir bare vakrere med årene, får gjerne stamme og skikkelig personlighet. Lykke til videre.
Brukerens avatar
Lizzi
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Charlotte Tir Apr 08, 2008 19:46

Gratulerer med lekker Pelargon!! Du har jo allerede fått glimrende svar her. Så jeg har bare ett til:
-Rydd plass.. du kommer til å skaffe deg maaaaange flere!! :lol:
TurboLotte :) Bloggen min Kolonihage på Sørlandet Instagram
Brukerens avatar
Charlotte
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mona Opland Tir Apr 08, 2008 20:00

Takk for svar fra dere begge to ;)
Joa, jeg kjenner det klør litt... jeg lurer på om jeg må dra tilbake i morgen og kjøpe den andre engelske p.sorten de hadde også:-) (den var hvit med små rosa stripete flekker).

Jeg forsøkte å ta bilde av plantene jeg har kjøpt, og til min store overraskelse endret de farge totalt på bilder. Jeg brukte med vilje ikke blitz pga det, kun det svinnende kveldslyset fra vinduet. Men de ble jo helt rosa på bildene, og det er de ikke. I virkeligheten ser de nesten svarte ut, så dype burgunder-rød-svarte er de.

Noen som har andre forslag til sortsnavn?
Som sagt; fargen på bildet lyver litt, de er mørkere i virkeligheten.

Bilde
Brukerens avatar
Mona Opland

Innlegg Mona O. Tir Apr 08, 2008 20:11

Oj. Kan det være den engelske pelargonen over alle du har vært så heldig å få tak i. Lord Bute?
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg Grimen Tir Apr 08, 2008 20:23

Engelsk pelargonia bør vannes litt mindre enn de andre sortene, det er min erfaring. Jorden bør tørke nesten helt ut mellom hver vanning. For mye vann får plantene til å sture, og rotnettet blir redusert. Pjuskete planter med gule blader kan bli resultatet.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg AaseG Tir Apr 08, 2008 20:43

Pelargoner kan lett bli ei stor "dille" etter hvert :hair: - og da snakker jeg av erfaring!

Jeg blander god pottejord med veksttorv og perlite - gjødsler ved hver vanning i vekstsesongen.
Frøhode
Fauske/Nordland
H/5-6
Galleri
Brukerens avatar
AaseG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Tir Apr 08, 2008 20:46

Grimen skrev:Engelsk pelargonia bør vannes litt mindre enn de andre sortene, det er min erfaring. Jorden bør tørke nesten helt ut mellom hver vanning. For mye vann får plantene til å sture, og rotnettet blir redusert. Pjuskete planter med gule blader kan bli resultatet.

Det er ingen sak å vanne riktig når man "har lært" det ;)
En annen, og sikrere løsning, er å sørge for at jorden er bedre drenert. Bruk mindre torvjord, og tilsett sand og leirjord, evt. Leca.
Når det gjelder planter i krukker og kar, må det tilsettes næring hele tiden, næringsinnholdet i jorden man starter med har minimal betydning
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mona Opland Tir Apr 08, 2008 20:58

Mona O. skrev:Oj. Kan det være den engelske pelargonen over alle du har vært så heldig å få tak i. Lord Bute?

Jeg tror ikke det, men jeg har jo ikke peiling på pelliser :oops:
Men skal jeg dømme utifra bilder jeg har sett av Lorden, så har den en lysere rosa kant langs ytterkanten på kronbladene sine? Hvis bildene stemmer? Jeg la ikke merke til noe slikt på mine to. Nå er det bare lampelys, men jeg kan dobbeltsjekke i morgen i godt dagslys.
Men som sagt; jeg tror ikke det er den.

Etter at jeg skrev innlegget istad, så har jeg funnet flere nesten like sånne mørke pelargonier under typen "Engelske". Og jeg som trodde jeg hadde funnet riktig med "Romeo"....men nå er jeg ikke så sikker lenger.
Men likevel... på det bildet jeg linket til i første innlegg (til bilde av 'Romeo') så ser blomsten akkurat ut som en stemorsblomst. Og det var nettopp det som slo meg da jeg så dem i butikken. "De ligner jo på stemorsblomster på en prikk!" :)

PS! Hva er "vermculitt" ? Mini-mini-lecakuler? Utifra sammenhengen det brukes, så antar jeg det er noe veldig porøst men ikke absorberende materiale?
Brukerens avatar
Mona Opland

Innlegg Lizzi Tir Apr 08, 2008 21:14

Sjekk denne linken (scroll litt nedover til regalene (engelske)
Lord Bute er det ikke, ligger bilde av den i mitt pelargonalbum, der ser du at den ser annerledes ut ;)
Brukerens avatar
Lizzi
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Grimen Tir Apr 08, 2008 21:40

calypso skrev:
Grimen skrev:Engelsk pelargonia bør vannes litt mindre enn de andre sortene, det er min erfaring. Jorden bør tørke nesten helt ut mellom hver vanning. For mye vann får plantene til å sture, og rotnettet blir redusert. Pjuskete planter med gule blader kan bli resultatet.

Det er ingen sak å vanne riktig når man "har lært" det ;)
En annen, og sikrere løsning, er å sørge for at jorden er bedre drenert. Bruk mindre torvjord, og tilsett sand og leirjord, evt. Leca.
Når det gjelder planter i krukker og kar, må det tilsettes næring hele tiden, næringsinnholdet i jorden man starter med har minimal betydning

Er jorden godt drenert, så vanner en oftere. Jorden som er brukt til planter en kjøper er ofte noe kompakt og "torvete". Slik jord koster mindre. Da er det lurt å "spare" på vannet før en potter pelargoniaen om i bedre jord. Jeg bruker bedre jord selv, til avleggere og planter som pottes om. Jeg overtok fra andre en dyprød engelsk pelargonia som var overvannet, de fleste bladene var gule, og mange av de fine røttene var rotnet bort. Jeg har nesten ikke vannet planten de fire ukene jeg har hatt den, nye skudd er vokst ut og røttene er i ferd med å bygge seg opp igjen.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg potentilla Tir Apr 08, 2008 22:11

Engelske pelargoner er noen kresne pingler. Har satt ørten stiklinger og knapt en tredjedel overlever. Får de for mye vann hangler de og er det for lite er det samme elendigheta.
Terracottapotter er bare å glemme.
Takke meg til de gode gamle :D
Er det zonale de heter? Husker aldri det der.
Brukerens avatar
potentilla
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Prunella Ons Apr 09, 2008 1:01

Mange av de "engelske" som er i handelen nå for tiden kommer fra Tyskland og Pac Elsner. Både 'Imperial' og 'Aristo Beauty' har vært identifisert. Veldig anbefalelsesverdige begge to.
Det er vel ønsketenkning at grossisten slutter å bevisst rote bort navnelappene?

Jeg tror planten din er en 'Aristo Burgundy'.
"Up every tree clambers a rose, and up each rose a vine. (...)" Hugh Johnson - on plantspeople
Hagen på Sandbo
Brukerens avatar
Prunella
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Snuffeldyret Ons Apr 09, 2008 9:22

Jeg har pleid å kjøpe noe som heter Pelargoniajord på Plantasjen. Husker ikke helt hvem som er produsenten av den. Den har iallefall funket for meg.
Jeg pleier å potte de om på våren.
Jeg lar alle mine pelargoner tørke opp mellom vanningene, får de for mye råtner de lett synes jeg. For meg er engelske og zonaler like lette å få til. Jeg forskjells behandler ingen. Jeg gir de ikke gjødsel mer en en gang i uka om sommeren, synes de blomstrer mye til tross for det.
Jeg pleier å sette de ute om sommeren, under tak på verandaen, det ser ut til at de liker det!

Om høsten når det begynner å bli fare for nattefrost tar jeg de inn, sjekker for utøy og starter mad avvning av vann......
Også er det rett ned i kjelleren(omtrnet ved førjulstider, når det begynner å bli tid for innkjøp av amaryllis), mørkt og kjørlig( er bare nede og sjekker de innimellom, vanner bare dersom de er slappe) til utti februar da jeg setter på lys til de. Da beskjærer jeg og starter vanningen. Nå er alle i full fart og jeg venter litt til før jeg potter om og starter med regelmessig gjødsling.

Dette er hvordan jeg gjør det, jeg har hatt frafall av to pellisser i vinter(disse var dubletter), noe som jeg ikke synes er mye. Det er nok mange måter å gjøre dette på.

Lykke til!
Den som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger har ikke fått seg drivhus..
Brukerens avatar
Snuffeldyret
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Mona Opland Ons Apr 09, 2008 21:40

Takk for linken! Jeg er enig, det ser ut til å være 'Aristo Beauty'.
I samme slengen fant jeg den andre engelske pelargonien butikken hadde, og den heter 'Lotos' iflg. nettsiden.
Takk igjen :)

Prunella skrev:Mange av de "engelske" som er i handelen nå for tiden kommer fra Tyskland og Pac Elsner. Både 'Imperial' og 'Aristo Beauty' har vært identifisert. Veldig anbefalelsesverdige begge to.
Det er vel ønsketenkning at grossisten slutter å bevisst rote bort navnelappene?

Jeg tror planten din er en 'Aristo Burgundy'.
Brukerens avatar
Mona Opland

Innlegg Mona Opland Søn Apr 20, 2008 12:25

Jeg mottok to pelargonium-bøker i posten rett før helgen, og jeg har lest begge - flere ganger :mrgreen:

Har forresten pottet om mine to første pelargonier, og som seg hør og bør er de plassert i terrakotta-leirkrukker :) Jeg synes det er et må-ha på pelargonier, de passer så utrolig godt i dem.

Bilde

Kan sverge på at de har vokst over natta! ;) De settes ut i skyggen om dagen, for nå er det knallfint vær og varmt (gubben går i t-skjorte ute nå) men jeg tar dem selvsagt inn om natten.
Brukerens avatar
Mona Opland

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester