Planting av sommerblomster ute

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Planting av sommerblomster ute

Innlegg Snuffeldyret Man Mai 05, 2008 12:22

I det siste har det vært strålende vær, men det er bare starten på mai enda.
Jeg har satt ut fuchsia, begonia, surfinia, stemor, blomkarse og Rhodohypoxsis under tak. Men er så redd for pellisdød at jeg ikke tør sette ut de enda. Plantetettheten inne er relativt stor og feigheten min likedan.

Så mitt store spørsmål er; har du satt ut sommerblomster? Har du satt ut pelliser og fuchsiaer?
Den som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger har ikke fått seg drivhus..
Brukerens avatar
Snuffeldyret
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg iduns Man Mai 05, 2008 12:33

Har sett ut duftpellisar. Ein ampel med fuchsia, kvit lobelia og blomsterert (kortvokste), ein ampel med blomkarse. ein ampel med sufinia, blomsterert og million bells.
Desse har gått ut og inn ei tid slik at eg reknar dei for akklimatiserte. Trur det er lurt å følgja med på vermeldinga slik at vi kan ta dei inn om det vert kaldt om natta. Tør ikkje planta i bakken ennå, sjølv om eg då sjølvsagt kan springa ut med laken og avispapir om det vert kaldt.
Tør ikkje planta ut Flittig lise som eg meiner skal vera litt tander i forhold til kulde.
Innbiller meg at fuchsia, blomkarse og blomstererter tåler litt kjølege netter.
Brukerens avatar
iduns
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg SiljaV Man Mai 05, 2008 13:04

Jeg har satt ut en del, men fremdeles står mye inne i drivhuset. Pelliser, fuchsia, coleus, oxalis, canna, dahlia og en del ettårige sommerblomster er inne fremdeles. Men jeg er like i tvil som deg :fun: Langtidsvarselet ser bra ut, så det spørs om ikke resten ryker ut nå snart.
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
-----------------------------
Min hageblogg
Brukerens avatar
SiljaV
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg rødstrupa Man Mai 05, 2008 14:53

Her pleier det hvert år å komme ei frostnatt rundt 17. mai, akkurat slik som min gode nabo informerte om da vi flyttet hit.
Derfor setter jeg overvintrede fuchia ut om morgenen og inn i garasjen om kvelden.
Georgineknoller og skaugumbegonia har jeg lagt til driving, og de blir flyttet på samme måte.
Blomkarse plantet jeg i en ampel i går, den er også lett å flytte på.
Jeg våget meg til å legge noen blomkarsefrø i bed også, vel vitende om at de kanskje blir ødelagt. Resten av frøene blir sådd på friland etter 17.mai.
Stemor står ute i bed og krukker, de får lyse opp i hagen alene foreløpig.
Brukerens avatar
rødstrupa
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Planting av sommerblomster ute

Innlegg smg* Man Mai 05, 2008 15:07

Snuffeldyret skrev:Så mitt store spørsmål er; har du satt ut sommerblomster? Har du satt ut pelliser og fuchsiaer?

Ja. Fuchsia, pellisen(!), løvemunn, solsikker og chrysantemum er ute. Dahlia er i jorda (jeg fordriver ikke så knollene under jor da tåler et par kuldegrader i lufta). Men blodbegeren er inne - ennå.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Anne på Moseplassen Man Mai 05, 2008 15:40

Halvparten av blodbegerene mine står ute, og har gjort det i to uker, og jeg har helt sluttet å ta de inn om natten. Jeg følger dog med på værvarselet og om det varsles under 5 så kommer jeg til å ta inn endel av det som nå står ute. Har ting i kasser, da er det greit å ta inn eller dekke. Jeg kjenner ikke klimaet her så godt ettersom dette er første sesong i nytt hus, men jeg holder meg til den gamle regelen hjemmenfra om at en kan få frost til 17 mai, mildere her, men dog, frosten kan komme. Ellers er det Dahlia ute, primula, og all den voksne salaten.
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Re: Planting av sommerblomster ute

Innlegg Anita K. Man Mai 05, 2008 16:01

smg* skrev:Ja. Fuchsia, pellisen(!), løvemunn, solsikker og chrysantemum er ute.....

Bare én... :lol: Men én er bedre enn ingen. :oops:
Vennlig hilsen Anita -

Roser regner aldri ned fra himmelen. Hvis vi ønsker flere roser, må vi plante flere trær.
- George Eliot

Bloggen min
Brukerens avatar
Anita K.
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Hage starter Man Mai 05, 2008 17:16

Jeg har plantet ut Fløyelstjæreblomst, Pelliser, Fuchsia, Nicotina Blåkorg og Flittiglise det er igrunnen alle jeg har :star:
Nei nå gjør jeg bare det jeg har lyst til om dagen :-)
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Christine Man Mai 05, 2008 21:58

Nå bor jo jeg, som vi snakket om, i en annen klimasone enn deg(10 min unna, men dog :o )og jeg har alt ute nå, unntatt 2 englepelliser. De ryker nok ut en av dagene de også. Tomatene, og de frøsådde småttisene - blodbeger, verbena bonariensis, løvemunn og de jeg fikk fra deg og Marosa står i drivhusteltet. Der blir de nok til over 17.mai, det er nok tryggere der inne, både mht sol og kulde.
Men det er jo meldt varmt ganske langt frem, og jeg har stort sett aldri tatt inn igjen planter etter 1.mai. Veldig få planter har tatt kvelden i årenes løp, og har de det, er det sola som har sørget for det, ikke kulda.
Brukerens avatar
Christine
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mona O. Man Mai 05, 2008 22:00

Jeg har også dristet meg til å befri kjeller og vinduskarm for endel overvintrere. Som regel går det greit etter 1. mai, men det har hendt det har blitt noen frostskader, dog ingen dødsfall - foreløpig. Men jeg har et halvt øye på gradestokken...
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg ellea Man Mai 05, 2008 22:24

Jeg har satt ut masse sommerblomster. Jeg måtte befri drivhuset. Jeg har satt ut pelliser, fuchsia, verbena, supertunia, bacopa, blomkars og erteblomster. Lykken over å ha fått god plass i drivhuset var kortvarig, for ting gror som bare juling og må stadig ha større potter.

Siden det er meldt bra vær og minimumstemperatruer på natten på 9-10 grader regner jeg med at det går bra, men fiberduken står nå klar "just in case"
Friends are the flowers in the garden of life
http://elleasverden.blogspot.com/
Brukerens avatar
ellea
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg MariaMaria Tir Mai 06, 2008 8:16

Uff, jeg er kjempenervøs for å sette ut småplantene mine. Dette er første året jeg har sådd noe inne og jeg kommer til å bli kjepedepp hvis de dør. Nå står alle ute til lufting om dagen, men blir flyttet inn i uthuset om natten. Har noen digre klokkeranke som jeg lurer på å plante snart. De vokser så vannvittig og klenger seg til alt - spesielt hverandre. Det som kommer til å skje er vel at jeg er så sein med å plante ut at alt dør i pottene sine :?
Det er den 17.mai frosten som er skummel. Mener dere at en kan plante ut, og dekke med laken hvis det skulle bli kaldt. I bedet altså?
Brukerens avatar
MariaMaria

Innlegg Anne på Moseplassen Tir Mai 06, 2008 8:52

Ja, det hjelper å dekke med noe, laken er greit, men agrylduk/jordbærduk er enda bedre (den detter ikke sammen om det begynner å regne og brekker ikke så lett plantene under). Laken eller duk eller annet luner rundt plantene og det kan gjøre noen graders forskjell faktisk. Blir som å kle på seg når man går ut i grunnen.
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg iduns Tir Mai 06, 2008 9:52

Natt til 17. mai for nokre år sidan stifta eg kremmerhus av aviser til utepottene mine. Det var trua med låge temperaturar. Det fungerte det, men det er litt nervepirrande i desse tider. Mine flittigliser, cosmos, løvemunn, blomkarse, erteblomster etc står ute i ein plastkasse som kan dekkast, berast inn om det skulle koma frost.
Trur nok likevel eg tar sjansen nå i helga, orkar ikkje venta lenger :D
Brukerens avatar
iduns
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg MariaMaria Tir Mai 06, 2008 10:04

Muligens et dumt spørsmål, men er jorbærduk det samme som slik duk en har under bark? Svart altså? Ofret nettopp noen klokkeranker. Har mange nok til at et par kan gå dukken.
Brukerens avatar
MariaMaria

Innlegg Snuffeldyret Tir Mai 06, 2008 10:17

Nei det er ikke det samme. Agrylduk er hvit og florlett.
Den som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger har ikke fått seg drivhus..
Brukerens avatar
Snuffeldyret
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest