Vakre blomster sammen med klatreroser i kasser

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, Villrose, AnnePåLandet, Line

Vakre blomster sammen med klatreroser i kasser

Innlegg April Tir Mai 20, 2008 9:49

Noen kreative sjeler som har forslag til samplanting i kasser sammen med klatreroser?

Jeg skal plante en rekke klatreroser + clematis i noen store kasser jeg har laget (godt over 50 cm dyp, bortimot en meter lange og vel 40 cm brede). Kassene er hvitmalt og huset likeså. Rosene og clematisene går stort sett i lys rosa toner.

De skal stå vest-nord, og vil derfor ha en del skygge - og roser/clematis er valgt ut for å tåle dette.

Så - er det noen som har forslag til sommerblomster (eller stauder) jeg kan plante i forkant av disse klatrerne?

Selv har jeg, i mangel av nok kunnskap og kanskje kreativitet, tenkt på frodige surfina som kan velte utover kassene. Men det finnes helt sikkert flere vakre muligheter (som er å få kjøpt på ordinære hagesentra)! Noen som har forslag? :D
Brukerens avatar
April
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Sigrid Tir Mai 20, 2008 10:00

Geranium x oxonianum i rosatoner eller Geranium endressii :)
Endressii har jeg prøvd i kasse. Det gikk kjempebra :)
Sigrid L
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Maria i Strandhuset Tir Mai 20, 2008 10:32

Erteblomster, lave cosmos, stemor. Støtter selvfølgelig Sigrids udmerkede råd om geranium - de er som skapt for å ha under roser. Lengebomstrende oxonianummer, for eksempel.

Eller du kan la (noen av) klematisene gjøre bunndekkerjobben - ingen grunn til at de alle skal opp og frem!
Brukerens avatar
Maria i Strandhuset
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg April Tir Mai 20, 2008 21:11

Nå har jeg fått sett litt på geraniumer - jeg har før tenkt at de er for unnselige for meg til å ha i bed - men sammen med rosene i disse kassene tror jeg jammen det vil ta seg helt utmerket ut! Det ville jeg ikke ha tenkt på - så supert tips!
Også pyntekorg cosmos ser flotte ut. Så nå gleder jeg meg til å ta et raid på hagesentra framover!
Brukerens avatar
April

Innlegg Spip Tir Mai 20, 2008 22:05

Kattemynte gjør seg veldig godt sammen med lys rosa, og de tåler mer skygge enn man skulle tro. Min "New Dawn" deler potte med en stor klynge av en lav sort kattemynte, står på vestvendt veranda delvis bak verandagjerdet. De blir av og til litt slengete, men tåler godt å klippes endel ned. De har såvidt begynt å få blomsterknopper nå, og blomstrer lenge utover sommeren. Minner litt om lavendel, som jo er en klassiker sammen med roser, men lavendel krever jo litt mer sol.

Lave, småblomstrede stemor er veldig fint sammen med roser og klematis, de blomstrer jo også lenge før rosene har rukket å gjøre så mye av seg. Hva med tusenfryd? De finnes i alt fra hvitt via pastellrosa til nesten rødrosa, står nydelig til de fargene du har valgt på rosene og klematisene. Tulipaner kan være en idè å sette i potten til høsten, de gir også fin skygge til de nye skuddene på klematisene når de er på vei opp om våren.

Hvis du heller vil ha noe som henger litt kan gravmyrt og eføy være fint, gravmyrt blomstrer også med små søte blå blomster nå i mai, men dyrkes mest for det blanke, slyngende bladverket.
Brukerens avatar
Spip
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg April Ons Mai 21, 2008 19:40

Da har jeg sjekket opp kattemynte, og de så jo også veldig fine ut.

Og så har jeg tenkt å så forglemmegei. De er jo nydelige.

Og noen løker har jeg tenkt på å sette ned til høsten, ja - lys rosa tulipaner, mmm... :dream:
Brukerens avatar
April

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester