Generelt om Hoya!

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Generelt om Hoya!

Innlegg krepsemor Ons Jul 16, 2008 16:19

Hei!

Jeg undrer meg på om det er vanskelig å få tak i Hoya-planter rent generelt, her i landet! Finnes de på litt større blomsterforretninger, eller må jeg til utlandet? Jeg fikk en stikling av en venninne i fjor vår, og nå har den endelig begynt å vokse. Det er en Carnosa Compacta, og den hadde blomsterknopper allerede da jeg fikk den, og den blomstret med nydelige blomster da den stod i et glass vann.
Jeg kan ikke registrere at jeg har sett sånne planter noen gang! Men er veldig interessert i å få tak i flere. De er faktisk like spennende som orkidèen, syns jeg!
Takknemlig for svar!

Krepsemor
Brukerens avatar
krepsemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Ons Jul 16, 2008 17:36

Sporadisk kan man treffe på hoya i hagesenteret, etterspørselen er liten, og tibudet er deretter. Dette er en typisk bytteplante, da den er grei å stiklingsformerere. Det var en norsk hoyaforening, men om den eksisterer fortsatt vet jeg ikke.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg magnolia Ons Jul 16, 2008 19:44

Norsk Hoyaforening pleier å ha stand på Tøyentreffet. Der stiller de ut mange forskjellige og lekre hoyasorter/arter. På Google finner du opplysninger og e-postadresse i treff nr.2, en tråd fra Hagepraten 2006.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Susan Ons Jul 16, 2008 20:06

Vi har i år (plantasjen ålesund) hatt mange forskjellige sorter hoya i salg. i vår butikk har vi alltid hoya i en eller annen form inne. nå har vi bla hjertehoya, også en småblomstret/ småblada Hoya Bella som selges i ampel,linearis, compakta og andre former carnosa har vi også. Har også brokedbladede sorter. Så det skal ikke være så vanskelig å få tak i. :D
Brukerens avatar
Susan
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg AMS Ons Jul 16, 2008 20:40

De vanligste hoya begynner bli enkle å få tak i. De mest "gromme" sortene er stort sett kun til salgs/bytte fra andre samlere, som det også er en del av (undertegnede blant annet ;) )

Norsk Hoyaforening eksisterer nå som en underavdeling til Svenska Hoyasälskapet. Jeg var forøvrig redaktør/leder et par år også. Det var synd det ikke gikk med egen forening i Norge, men jeg er helt sikker på at det blir bra nå også. Svenskene har vært med på dette i mange flere år enn oss, og har både mange flere medlemmer og større pengepung så de har et meget flott tidsskrift som gis ut også til de norske (nå håper jeg inderlig ikke dette går som komersiell reklame, i så fall beklager jeg)
Merethe
Brukerens avatar
AMS

Innlegg krepsemor Ons Jul 16, 2008 22:01

Tusen takk for gode svar!

Susan, takk for tipset! Siden jeg bor i Sykkylven, er det kort vei til Plantasjen, og da skal jeg jammen ta meg en tur ganske snart! Får heller hive ut noen av de vanlige potteplantene mine, for å få plass til flere Hoya :lol:

Hadde meg en opprydning for kort tid siden, for jeg klarer ikke å si nei, om noen spør meg om å overta en plante.

Hilsen krepsemor
Brukerens avatar
krepsemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Bjørg 47 Tor Jul 17, 2008 6:13

Ville bare si at min Hoya som ikke ble omplantet i våres (trodde den skulle!!) har levd sitt eget liv i en krok i vinduskarmen, sendt sine bladløse skudd godt tvinnet rundt en antenneledning, til taket, for så å sende ut blader, og SÅ SKJEDDE DET !!! TO BLOMSTERKLASER !!!! Da var jeg solgt, er bortom og beundrer dem flere ganger om dagen. Nå skal den bli bundet opp og omkranse vinduet, og en stikling jeg vant på et hagemøte i vinter er det også skudd på !! Den får få sin plass i det andre hjørnet.

Navn vet jeg ikke, men er sikkert helt vanlige typer.

JIPPI !!!
Brukerens avatar
Bjørg 47
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg AMS Tor Jul 17, 2008 7:04

Ta gjerne bilder og legg ut her på-gal Bjørg:-) Kanskje den/de kan få et navn
Merethe
Brukerens avatar
AMS

Innlegg Håkon Tor Jul 17, 2008 8:42

Hei, jeg får komme på banen her og fortelle at Norsk hoyaforenineg er oppe og går.
Vi er ca 40 medlemmer spredt over hele landet og det er det som gjør det litt vanskelig å holde kontakten.
Vi valgte å bruke det svenske bladet "Hoyatelegrafen"som vårt medlemsblad, men vi er fortsatte egen forening.
Vi prøver å ha et eller to hoyatreff i året og bruker å være med på botanisk hage, men i år ble vi forhindret av familiære ting.
Vi skal ha hoyatreff hos meg den 3. august, så det blir jo spennende å se hvor mange som kommer i år.
Det er en spennende hobby å samle på hoya og når en først begynner kan det ta helt av. Pr. dags dato har jeg ca. 200 forskjellige sorter.
Jeg får stadig forespørsel om stiklinger og sender pakker hit og dit, både til medlemmer og andre. Jeg håper at jeg på den måten klarer å få flere interessert i denne planten.
De er forholdsvis lett stelte og det som er det flotte er at de kan bli ganske gamle. Det gjør at en får et godt forhold til dem og de blir en del av"familien"
De fleste hoyaer lukter godt, søtt men ofte sterk lukt om kvelden, men det finnes unntak for det er også de som lukter vont.
Blomster fargen kan vareier fra nesten svart til hvit via rødt ,rosa og gult.
Blad form og størrelse kan variere mye og er et stort pluss for de er fine å bruke i interiør(hvis dere studere møbelkataloger de siste årene så er hoya ofte brukt der som dekorative planter i bakgrunnen)

Håper at jag klarer å tenne noen her på forumet til å ta kontakt for å bli hoyafrelst
Håkon
Brukerens avatar
Håkon
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg KristinO Tor Jul 17, 2008 9:18

Kanskje du også skal ta en tur innom en Coop Mega forretning. Her på stedet har de akkurat fått inn mange fine Hoya-planter, til kr 99,- pr stk. De var ganske store og bundet opp i en rund streng. :)
Kristin

Å plante frø er å føre livet videre........
De beste gavene kommer i de minste pakkene....
Brukerens avatar
KristinO

Innlegg AMS Tor Jul 17, 2008 9:39

Ordla meg nok litt feil i forhold til det med underavdeling ja, men vet at Norsk Hoyaforening fremdeles er et begrep som nevnt over :)
Merethe
Brukerens avatar
AMS

Innlegg orchis Tor Jul 17, 2008 9:42

Kom tilfeldigvis over denne siden med noen fantastiske bilder av uvanlige Hoya m.m. Kanskje dette kan friste flere til å samle Hoya... :)
"If you die in an elevator, be sure to push the Up button."

Haltepinkens hage
Brukerens avatar
orchis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg AMS Tor Jul 17, 2008 9:50

Ja, den siden er fin. Det er mange av de hoyaene der som også er å få tak i i Norden. Det som er litt spesielt med hoya er at ikke alle artene noen gang er innom noe gartneri. Som mange av mine, jeg kjøper stiklinger av planter som da blir enten "barn", "barnebarn" eller "oldebarn" osv. av planter som er plukket i regnskogen av samlere (som forøvrig er omfattende arbeid, mtp tillatelser osv og ikke minst veldig dyrt).

Og slik går det videre uten at planter noen gang har vært i nærheten av et drivhus. Det som gjør det mulig er klimaet i regnskogen der hoya vokser, de krever egentlig ikke en klar definert hvileperiode som for eksempel kaktuser har, og de egner seg derfor meget god til stueplanter her i Norge.
Merethe
Brukerens avatar
AMS

Innlegg krepsemor Tor Jul 17, 2008 9:57

Hei, og takk igjen for mange gode svar og tips!
Her er mange ting å "ta tak i", så nå har jeg noe å studere på en stund! Flott at her fins en Hoyaforening her i Norge, men 40 medlemmer var sannelig ikke mye, nei!
Håkon, jeg var inne på Hoya-siden din den 13.juli, og skrev en epistel! Du har jammen mange Hoya, og sikkert plass til alle da? Jeg har kun en, en compacta, som nå endelig har begynt å vokse! Gleder meg sinnsykt til den blomstrer neste gang! Kunne som sagt tenkt meg minst et par til!

Krepsemor
Brukerens avatar
krepsemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Bjørg 47 Tor Jul 17, 2008 14:40

Det var det med bilder i innlegg, da, har glemst det, men jeg la inn bilde i fotogalleriet mitt.
Brukerens avatar
Bjørg 47
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Bjørg 47 Tor Jul 17, 2008 14:46

Bilde

Hva skjer ??
Brukerens avatar
Bjørg 47
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste