Hvilke planter trives i ditt hjem?

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hvilke planter trives i ditt hjem?

Innlegg patina Tor Aug 14, 2008 0:09

Jeg har ikke lykkest like bra med planter inne som ute,det skal litt mer innsats til for å få favoritt plantene dine til å trives i stua en de du har plantet ut i hagen..til nå er det pelargonia som er den planten jeg har lykkest best med :) (kan gjerne ha noe med at jeg liker pelargonia ekstra godt og derfor pusler litt ekstra med akuratt denne planten ;) )

men de fleste andre planter jeg prøver meg på ser virkelig skrantete ut etter bare noen måneder :( jeg har tenkt at det må være noe me innelufta,at den er spesiell tørr eller at det er for varmt eller for lite lys eller for mye solskinn :?
på kjøkkenet har jeg massa aloe vera,den trives veldig godt,så det blir fort litt for mye av aloe vera :?
Brukerens avatar
patina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg smg* Tor Aug 14, 2008 6:13

Jeg lykkes best med 70-tallsplantene:
gummiplante
elefantfot
vindusblad
ficus-er
dracena

Felles for disse er at de tåler lange perioder hvor de ikke får ideelt med stell, akkurat. :oops: Ja, og så phaleonopsis i nordvinduet. Resten av det jeg måtte ha av planter figurerer under "bruk og kast".

Det er med unntak av tre potter med skarlagensrød, dobbel hibiscus som er arveplanter fra barndomshjemmet. (Og litt artig fordi jeg aldri ser akkurat _den_ typen i handelen.) Disse tåler også en god del bare de får store potter og ikke er hormonbehandlet.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Therese Tor Aug 14, 2008 6:43

Jeg har noen få planter som jeg har hatt lenge. Felles for dem alle er at de tåler en del tørkeperioder. Fikk en Gerbera for litt siden, og den er helt gone nå :?
Et lite fremskritt for noen kan være stort for andre... :)
Brukerens avatar
Therese
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Randine Tor Aug 14, 2008 6:53

I tillegg til de nevnte 70-tallsplantene har jeg Hoya og St.Pauli som begge trives i et vindu mot nord.
Sol ute, sol inne......
Brukerens avatar
Randine

Innlegg Rita Tor Aug 14, 2008 6:54

Fredslilje! Tåler til og med den behandlinga inneplanter får hos meg :oops:

Og ficus :)
Hilsen Rita

Det viktigste er ikke å legge planer, men å huske hvor du har lagt dem! (Storm P.)
Brukerens avatar
Rita
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg smg* Tor Aug 14, 2008 7:45

Rita skrev:Fredslilje! Tåler til og med den behandlinga inneplanter får hos meg :oops:

Og ficus :)

Fredslilje er en ypperlig vanningsindikator. :mrgreen: Og den tåler det.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Vigdis Tor Aug 14, 2008 8:20

Jeg har foruten noen av de nevnte også sansevieria - svigermors tunge/bajonettplante. Og streptocarpus - vrifrukt som aldri har blomstret så godt som denne sommeren når den har blitt utsatt for opptil 2 uker uten noen vanning, den ene uka var svært varm. Dessuten clivia og båndlilje, og schlumbergera truncata - novemberkaktus, 4 stk i 3 ulike farger som er veldig greie å ha med å gjøre. På kjøkkenet har jeg en epipremnum- gullranke. Disse tilhører stammen. Altså hardhauser som tåler det meste. :lol: Så kjøper jeg noen som kun varer en kortere (eller lengre) periode.
Brukerens avatar
Vigdis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Hegeee Tor Aug 14, 2008 8:26

Jeg føler jeg aldri har klart noen planter.. men i det nye huset får jeg igjen orkideer og greier.. :)

Ellers så er jeg elendig på navn, men jeg har flere eføyer(tror jeg har 6 i forskjellige former og fasonger) som ser ut til å trives, pluss 2 skt mamma kaller porselensblomst... som for tiden har MASSE rosa voks-liknende blomster.

Ellers har jeg 2 stk som jeg kaller "mc-donalds" plante... fordi jeg plutselig så at alle mcdonaldser jeg var innom hadde sånne. De har tykke "stammer" med mørkegrønne blader, og ser ut til å tåle masse.. for den ene har vært med meg en god stund.. kjøpte den da jeg flyttet i studietiden.. og det er ganske nøyaktig 5 år siden nå :D
Syntes det er moro med min lille hage :)
Brukerens avatar
Hegeee

Innlegg Villrose Tor Aug 14, 2008 8:43

Jeg har faktisk planter helt fra 70-tallet: En diger, skjev vindusblad og en enda skjevere Schefflera (paraplyplante) :mrgreen:

Praktspragler!
Novemberkaktus :star:
Andre kaktus overlever i alle fall
Fredslilje trives ikke hos meg :roll:

Det blir alltid jungel i vinduskarmen (e). De som har stayer-evne får stort sett bli. Vondt å kaste planter, men ser jo at ikke alt er til pryd...
Tar gjerne stiklinger når noe blir for slengete, mister blader osv. og nærmer seg komposten.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg red hobbitt Tor Aug 14, 2008 9:20

Vi har for tiden INGEN planter inne. Fikk for noen år siden småfluer i huset og da tørket jeg ut absolutt alle plantene. Jeg har bestandig hatt mange forskjellige planter inne, men etter at hagegalskapen tok meg så er det ikke samme stasen med planter inne lenger.
Brukerens avatar
red hobbitt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg smg* Tor Aug 14, 2008 9:49

red hobbitt skrev:Jeg har bestandig hatt mange forskjellige planter inne, men etter at hagegalskapen tok meg så er det ikke samme stasen med planter inne lenger.

Jeg har flere ganger tenkt at potteplantene mine her det bedre om vinteren enn om sommeren.. :oops: Om vinteren får de nemlig mer stell enn bare vann.
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hegeee Tor Aug 14, 2008 9:56

smg* skrev:
red hobbitt skrev:Jeg har bestandig hatt mange forskjellige planter inne, men etter at hagegalskapen tok meg så er det ikke samme stasen med planter inne lenger.

Jeg har flere ganger tenkt at potteplantene mine her det bedre om vinteren enn om sommeren.. :oops: Om vinteren får de nemlig mer stell enn bare vann.

Samme her.. og om sommeren så er det såå varmt for flere av dem å.. de tørker jo ut så fort som bare det...
Syntes det er moro med min lille hage :)
Brukerens avatar
Hegeee

Innlegg vildi Tor Aug 14, 2008 10:15

Pelargonier, eføy, pasjonsblomst, diverse sukkulenter..alt som liker/tåler lav temperatur om vinteren og tåler trekk. Jeg har hatt planter som har frosset ihjel inne på stua om vinteren, så har gitt opp det mest tropiske :roll:
Brukerens avatar
vildi
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Charlotte Tor Aug 14, 2008 10:16

Alt dør inne hos meg, utenom pengetre.. og en merkelig phaleonopsis ( uklar på stavingen ) orkidè som har blomstret uavbrutt i 3 år nå.
TurboLotte :) Bloggen min Kolonihage på Sørlandet Instagram
Brukerens avatar
Charlotte
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Ninni Tor Aug 14, 2008 10:29

Nå har jeg bare sukkulenter og kaktus av den enkel grunn at jeg glemmer å vanne. Når jeg først vanner, behandler jeg plantene som fisk - dvs de drukner... :roll: Grønne fingre ute er nødvendigvis ikke synonymt med grønne fingre ute. Og jeg ser at jeg ikke er alene om det heldigvis!
Ninni
'Gardens are not made by sitting in the shade', Rudyard Kipling

Bilde

HAGEBLOGGEN MIN
Brukerens avatar
Ninni
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg ingrid9000 Tor Aug 14, 2008 10:35

Coleus... fordi de er av typen man kan ploppe ned i ei bøtte med vann hvis de har blitt veldig tørre, og så tar de seg opp igjen :D Sånne som er følsomme for uttørking kan jeg ikke ha :oops: Så pengetrær har jeg også et par kjempe eksemplarer av :)

Dessuten tåler mange Hoya nesten alt og bare vokser og vokser uansett :star:
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Neste

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester