Pottehortensia - kan den overvintres ute?

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Pottehortensia - kan den overvintres ute?

Innlegg frøstjerne Ons Aug 27, 2008 16:25

Jeg har en vanlig hortensia inne i potte som jeg lurer på om jeg kan sette ut om et par uker? Eller er hagevarianten en annen plante? Det er en "typisk" blå hortensia i potte fra "plantesupern".
Blogg: Morgendugg
Brukerens avatar
frøstjerne
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Juni Ons Aug 27, 2008 16:43

Jeg har to slike i min hage og der trives de og blir større år for år. De kan fryse noe tilbake hvis vi får en lang kuldeperiode og dermed miste en del av blomstringen neste år, men planten overlever godt her i sone 1 eller 2 i allefall.
Brukerens avatar
Juni
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg frøstjerne Ons Aug 27, 2008 16:48

Da prøver jeg. Takk! :)
Brukerens avatar
frøstjerne

Innlegg Inger Karin Ons Aug 27, 2008 17:12

Det er helt umulig å svare på når man ikke vet hvor du bor. :)
I milde strøk går det fint, men i strøk med ca. H4 eller værre så går det ikke like bra. Dvs. den overlever kanskje, men den fryser ned. Når den så blomstrer på fjorårets ved så får den jo ikke blomster.
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg frøstjerne Ons Aug 27, 2008 17:54

Åja, jeg tror jeg bor i sone 4.
Man kan jo prøve likevel :)
Brukerens avatar
frøstjerne

Innlegg orm Ons Aug 27, 2008 23:31

Har selv hatt denne til overvintringsutprøving i noen år. For første gang har jeg fått blomster på den - 2 stk. Disse er store og fine, men ..
Potten har fristet vinteren nesten helt nedgravd i tomatbedet ved en vegg (hjørne), - antagelig hagens luneste plass. Det er riktignok ikke kjeller med varme inntil bedet. På toppen fikk den leca og litt tørt kvistkvas.

En annen har stått noen vintre i bed med bare litt ekstra torvstrø inntil seg. Den er grønn og frodig, men blomstrer ikke.

Skal visstnok også ha sone 4, selv om jeg vel tror det er noe mer værhardt her.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Tor Aug 28, 2008 7:57

orm skrev:En annen har stått noen vintre i bed med bare litt ekstra torvstrø inntil seg. Den er grønn og frodig, men blomstrer ikke.

Klipper du den tidlig om våren? Om du gjør det, klipper du også bort blomsteranleggene. Stuehortensia blomstrer på forrige års skudd. Vent med å klippe den til du ser hvilke grener som er døde - det det er ikke alltid lett å se før et godt stykke utpå sommeren.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg SiljaV Tor Aug 28, 2008 8:50

Om man lykkes med dette vil avhenge av hva slags sort du har og det er umulig å si. Jeg har hatt hell med en, mens en annen døde. Likevel ble den som overlevde aldri rtiktig fin, så jeg den har gått på komposten. Prøv! Det kan jo aldri skade... :)
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
-----------------------------
Min hageblogg
Brukerens avatar
SiljaV
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg iduns Tor Aug 28, 2008 8:58

Eg hadde ein slik stuehortensia ute i fleire år. Stod i hagens lunaste krok og fekk litt bar over seg. Blomstra aldri. I fjor måtte hortensiaen avgje plass til ei rose, blei sett i ei potte og dumpa inn i ei frostfri bu utan nok meir styr. I år har den blomstra som bare det.
Bua mi skal eigentleg vera fuchsiaovervintringsplass, men dei bare døyr der. xx(
Brukerens avatar
iduns
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg frøstjerne Tor Aug 28, 2008 9:05

iduns skrev:Eg hadde ein slik stuehortensia ute i fleire år. Stod i hagens lunaste krok og fekk litt bar over seg. Blomstra aldri. I fjor måtte hortensiaen avgje plass til ei rose, blei sett i ei potte og dumpa inn i ei frostfri bu utan nok meir styr. I år har den blomstra som bare det.
Bua mi skal eigentleg vera fuchsiaovervintringsplass, men dei bare døyr der. xx(

De gjør visst som de vil. :lol:

Aner jo ikke hvilken sort jeg har, og har heller ikke vintererfaring med denne hagen, den er lun, men det kan også bety "kuldehøl" om vinteren...
Jeg setter ut hortensiaen når jeg blir lei den inne, jeg, så skal vi se om den overlever.
Brukerens avatar
frøstjerne

Innlegg orm Tor Aug 28, 2008 15:55

Magnolia:Klipper du den tidlig om våren? Nei - har lært det nå.

frøstjerne: Jeg setter ut hortensiaen når jeg blir lei den inne, jeg, så skal vi se om den overlever.
Den skulle kanskje hatt litt lenger tilvenning med utelivet. Vet ikke hvordan de reagerer på å plutselig bli satt ut i høstværet. Min har alt fått høstfarger, men det er det kanskje alt regnet som har skylden for. Vi får håpe på en lang, varm høst.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg frøstjerne Tor Aug 28, 2008 16:40

orm skrev:frøstjerne: Jeg setter ut hortensiaen når jeg blir lei den inne, jeg, så skal vi se om den overlever.
Den skulle kanskje hatt litt lenger tilvenning med utelivet. Vet ikke hvordan de reagerer på å plutselig bli satt ut i høstværet. Min har alt fått høstfarger, men det er det kanskje alt regnet som har skylden for. Vi får håpe på en lang, varm høst.

Jo, tilvenning er sikkert lurt. Men den får gjøre jobben som inneblomst først, så får hage-eksperimentet komme etterpå. Hvis den er flink og blomstrer leeeenge inne, blir det kanskje for sent, men.
Gærent går det kanskje uansett. *vørsløs* :oops:
Brukerens avatar
frøstjerne

Innlegg RandiE Tor Aug 28, 2008 16:49

Prøvd flere ganger jeg, men det går ikke her. (Sone ca 4), i fjor døde en forresten tidlig på høsten da det kom frost, før jeg hadde rukket å ta den inn. Nå overvintrer jeg dem i Glasshuset. (Kan en sjelden gang bli et par kuldegrader der)
RandiE
Brukerens avatar
RandiE
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg jojojo Tor Aug 28, 2008 21:43

Har også prøvd meg på å plante innehortensiene ute. 2 av 4 lever ennå, den ene har faktisk blomstret forsiktig i år, og blomstrer ennå! De to som døde planta jeg på høsten, tror jeg...

H2:-)
Life without Friends is like a garden without flowers

hilsen jojojo...
Brukerens avatar
jojojo

Innlegg magnolia Tor Aug 28, 2008 21:49

Det er best å plante stuehortensian ut om våren, så får den hele sommeren og høsten å akklimatisere seg på og danne røtter, slik at den er bedre rustet for vinteren.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg patina Lør Aug 30, 2008 13:15

min mor har flere "stuehortensia" som er plantet ut i hagen,de har står med mye bladverk men har aldri blomstret..og vi som bor i en såpass mild sone.

i sommer var jeg innom et stort hagesenter og leita itte hortensiaen med navnet Endless summer som visstnåkk skal blomstre på både årsskudd og fjorårs,men gartneren jeg snakket med hadde aldri hørt om denne..det syns jeg var rart..han mente at den vanligste hortensiaen( hydrangea macrophylla) skulle blomstre på både fjorårsskudd og årsskudd.. :V: jeg fortalte om min mor som hadde disse i hagen som aldri blomstret,og da mente han at plantene hadde det for godt :roll: så jeg ble litt forvirret..så det ble til at jeg kjøpte 2stk av vier hortensiaen Annabelle som bare blomstrer på årsskudd :) og de er nydelige! neste på ønskelista syrinhortensia :)
Brukerens avatar
patina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester