Brugmansia (Engletrompet)

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Brugmansia (Engletrompet)

Innlegg Hildbjørg Søn Sep 14, 2008 14:48

Hei!
Jeg kjøpte en Brugmansia fra Zimrade i vår,og hadde store forhåpninger til den. Men desverre står det dårlig til med den, nesten alle bladene er falt av og den ser temmelig misfornøyd ut. Den har hatt fin plass i hagestuen og jeg mener det er blitt vannet passe. jeg ser i Hagegal at det er mange som er heldig med Brugmansia. Dette er min første av den sorten plante, så med tiden lærer jeg vell å behandle den riktig. Tar gjerne i mot gode råd.
Vennlig hilsen Hildbjørg.
:)
Hildbjørg Olaussen
Brukerens avatar
Hildbjørg
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Lene i Fredrikstad Søn Sep 14, 2008 15:30

Brugmansia trenger masse gjødsel- mye mer enn man skulle tro. Det er mulig at din ikke har fått nok?
Jeg har en neve fullgjødsel (eller lignende gjødsel) i en vanlig 5-liters vannekanne, lar dette løse seg opp til neste dag (eller senere) og vanner brugmansiaen med det. Hvis det er veldig tørt får den vann uten gjødsel også.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Bosted: Fredrikstad - flatmark på leire. H2 på det nye sonekartet.

Innlegg BenteBjo Søn Sep 14, 2008 15:45

Lene i Fredrikstad skrev:Brugmansia trenger masse gjødsel- mye mer enn man skulle tro. Det er mulig at din ikke har fått nok?
Jeg har en neve fullgjødsel (eller lignende gjødsel) i en vanlig 5-liters vannekanne, lar dette løse seg opp til neste dag (eller senere) og vanner brugmansiaen med det. Hvis det er veldig tørt får den vann uten gjødsel også.

Det hørest sterkt ut :shock: Men eg har jo hørt Brugmansia trenger mye gjødsel .Men gir du av denne blandingen hver gang du vanner ?eller misforsto eg kanskje ? Eg bruker utvannet hønsekompost .Hver 8 -9 dag omtrent .Mine får og lett gule blad ,men du verden som de blomstrer .Kanskje eg bør skifte gjødsel og gjødsle oftere . :) Er det på tide å slutte å gjødsle for sesongen no ?
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Lene i Fredrikstad Søn Sep 14, 2008 16:02

Ja, det er sterkt. Og ja, den liker det. Og ja, den får det hver gang jeg vanner den unntatt en gang innimellom om den nesten har tørket ut og må ha masse vann.
Ja, min får ikke noe særlig nå og framover. Nå er det høst. :)
Ellers er det Trine som er brugge-spesialisten vår. Kanskje hun har noe å tilføye? (det var av henne jeg lærte å virkelig gjødsle brugmansia.)
Hilsen Lene
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg BenteBjo Søn Sep 14, 2008 17:46

Jammen flott råd dette Lene :star: og det skal jammen følges neste sesong! Ja ,Trine er eksperten ,så kanskje hun har noe å tilføye ;)
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Trine Søn Sep 14, 2008 18:53

Bruggeeksperten taler :lol: ;)

En neve fullgjødsel til 5 liter høres mye ut. Jeg har vel brukt en neve til en 10 liters kanne når jeg brukte den metoden (tror jeg. Husker ikke helt :oops:). Men så lenge de ser ut til å trives med det er det neppe noe problem :) Vær bare forsiktig med å vanne med så sterk gjødselblanding hvis plantene er veldig tørre. Det kan bli for sterkt for røttene har jeg hørt.

Jeg har så mange planter nå at det ikke nytter å vanne med kanne. Her er det hageslange som gjelder ;) Jeg drysser heller en liten neve fullgjødsel oppå jorda før jeg vanner. Da løses gjødselen opp litt gradvis hver gang jeg vanner. Når alt er borte og de begynner få gule blader, drysser jeg over en ny dose. Da tar det ikke mange dagene før de slutter å felle blader :)

Når det gjelder problemet til Hildbjørg mistenker jeg at det kan være spinnmidd som forårsaker bladfelling xx( Spinnmidd fører til at bladene gulner og faller av, uansett hvor mye gjødsel du gir. Sjekk undersiden av bladene, i bladfestene og i toppene. Ser du et fint spinn hvor det kryper rundt noen bitte små kryp, er det midd :(

Har et par planter som jeg har gitt opp for i år. Jeg har ikke vært flink nok med såpespriten i år og dermed fikk smådjevlene overtaket på noen planter. Nå har jeg klippet dem godt tilbake og spylt dem grundig. Gjenstår å spyle av jorda og potte dem om, så er de klare for å komme inn for vinteren.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg Lene i Fredrikstad Søn Sep 14, 2008 20:34

Takk Trine!
Og jeg :tilber: meg for deg - dessuten skrev jeg feil - kanna mi er jo ikke på 5 liter, den er på 10. :oops: :lol:
Hilsen Lene
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg raell Søn Sep 14, 2008 22:16

Bare en liten bemerkning i tillegg herfra.
Har din Brugmansia stått inne i en hagestue i sommer, er nok spinnmidd en stor mulighet.
Alle mine settes ut såsnart det ikke er fare for frost.
Min store har masse blader og først nå i september har den begynnt å miste blader,
men det er mange knopper som jeg håper vil blomstre før jeg graver hele planten opp og setter den inn.
Ragnhild

Min hjemmeside
http://www.skjereredet.no/
---------------------------------
Det kan hende at hobbyene tar overhånd
Brukerens avatar
raell
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Trine Man Sep 15, 2008 7:34

Ja jeg er enig med Ragnhild. Brugmansia egner seg ikke til å ha innendørs hele sommeren. :( De bør ut så fort som mulig om våren. Midden elsker det tørre inneklimaet og en varm hagestue er antakelig himmelriket for spinnmidd.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg Vidar-Alexander Tir Sep 16, 2008 11:47

Har noen spørsmål jeg også.. :)
Har tre Brugmansia. En hvit, en rosa, og en gul. Den hvite og gule har jeg hatt i 4-5 år.
I år var det sikkert 100 blomster på den hvite. Den rosa er litt mindre og har sikkert hatt 20-30 blomster. Den gule derimot (skal hvertfall være gul) Har aldri blomstret eller kommet med en eneste knopp. Dette er til og med den største på over 2 meter.
Hva feiler det denne??

Bør jeg klippe de tilbake nå, eller vente til jeg tar de inn?
Skifte jord nå, eller til våren?
300 000 liter Koi dam. Japanhage...
Brukerens avatar
Vidar-Alexander
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Trine Tir Sep 16, 2008 12:20

Omtrent samme erfaring her. Min gule ble delt for et par år siden og har ikke blomstret etter det. Den har en kraftig stamme på ca. 2 meter før den deler seg i Y. Nå har jeg bestemt meg for at den ikke får være med inn i varmen i vinter :evil: Gidder ikke drive å passe på en diger plante som ikke blomstrer. :(

Jeg klipper ikke ned mine før de skal inn, men hvis de er rimelig ferdige med blosmtringen, kan du like godt klippe dem nå. Mange av mine står fulle av knopper og blomster for øyeblikket, så jeg venter i det lengste før jeg må fram med saksa.
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg Vidar-Alexander Ons Sep 17, 2008 16:48

Da venter jeg med saksa jeg også. Blomster og knopper i store mengder her også.. :)
300 000 liter Koi dam. Japanhage...
Brukerens avatar
Vidar-Alexander

Innlegg BenteBjo Ons Sep 17, 2008 18:10

Tar dere blader av før den settes vekk ?Når du har en sånn stor plante som du beskriver her ,hvor mye klipper du ned da ?Eg prøver meg på oppstamming av en plante .Då binder eg hovedstammen til en bambuspinn med en elastisk strømpebukse ( :? ) ,og lar bare denne stilken og toppbladene der vokse ,og binder den til bambuspinnen etterhvert som den vokser .Er dette den rette måten å gjøre det på ?
Denne planten håper eg på å ha i vekst i vinter .Men de andre bør eg vel klippe litt tilbake selv om de ikke er så store enda ?
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Lene i Fredrikstad Ons Sep 17, 2008 18:42

Jeg fjerner bladene når jeg tar den inn. Den mister uansett bladene etterhvert og det blir mindre søl i kjelleren og mindre fare for å få med lus og sånt inn i huset.
Jeg klipper den også ned litt - fordi den ellers tar for mye plass, men over der den deler seg i Y.

Hvis jeg har oppfattet riktig (Trine får sjekke at jeg gir rett opplysinger her): For å stamme opp kan du la den vokse i høyden og fjerne sideskudd og blader nedover stammen. Den må få lov til å danne en Y i toppen før den beskjæres i toppen. Den blomstrer over der den danner en Y. Den danner Y'en av seg selv.
Hilsen Lene
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg BenteBjo Ons Sep 17, 2008 19:03

Ja ;eg ser for meg at den skal vokse opplangs pinnen ,og" tvinges"til å bli ben med å binde den inntil pinnen punktvis oppover .Når den har vokst seg til ønsket lengde ,lar eg den greine seg på toppen .Det må vel gå greit ?
:oops: Hør på optimisten her då :lol: Men hørtest ikkje dette lurt og logisk ut då ? :mrgreen:
Eg tar svært gjerne imot råd om dette prosjektet fra dere som har gjort dette før :D
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Trine Ons Sep 17, 2008 20:30

Gamle strømpebukser er flotte til oppbinding ;) Elastiske og fine og skader ikke planten.
Går nok helt fint å tvinge den til å vokse oppetter en støttepinne :) Som regel synes jeg ikke det er nødvendig med noen støtte, stammene gjerne sterke nok til å bære seg selv, uten "hjelpemidler". Av og til vokser de litt for fort, slik at stammen ikke blir sterk nok til å holde seg rett og fin, da kan det være greit med litt støtte underveis.
Jeg ville ikke gjernet de store bladene, med mindre de er gule og stygge. Sideskudd fra bladfestene kan du godt gjerne underveis.
Problemet er at du ikke kan kontrollere NÅR planten finner det for godt å forgrene seg i toppen og begynne å blomstre. Noen ganger skjer dette etter 30-50 cm. andre ganger kan stammen bli 150-200 cm. før den danner Y og knopper. Hvis de deler seg for tidlig, er det ikke så lett å få noen skikkelig stamme ut av akkurat den grenen. Da er det bare å være tålmodig å håpe at planten setter et nytt kraftig skudd fra roten eller nederst på stammen(e) og begynne prosessen på nytt, i håp om at det skuddet vokser seg lengre før det deler seg. Jeg nyter blomstene på de buskete plantene, mens jeg venter på et lengre skudd. Når planten har fått en eller kanskje 2 høye fine stammer, fjerner jeg gjerne de lavere stammene.

De plantene som ikke har dannet Y ennå, ville jeg ikke klippet noe ned. Da må planten begynne på nytt igjen til våren. Lar du toppen(e) være, vil de antakelig blomstre tidligere neste år.

Jeg skal se om ikke jeg får tatt noen nye bilder en av dagene, som kanskje kan vise litt om hvordan jeg behandler plantene før vinterdvalen. Noen av dem får ganske hardhendt behandling ;)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest