Gamle strømpebukser er flotte til oppbinding

Elastiske og fine og skader ikke planten.
Går nok helt fint å tvinge den til å vokse oppetter en støttepinne

Som regel synes jeg ikke det er nødvendig med noen støtte, stammene gjerne sterke nok til å bære seg selv, uten "hjelpemidler". Av og til vokser de litt for fort, slik at stammen ikke blir sterk nok til å holde seg rett og fin, da kan det være greit med litt støtte underveis.
Jeg ville ikke gjernet de store bladene, med mindre de er gule og stygge. Sideskudd fra bladfestene kan du godt gjerne underveis.
Problemet er at du ikke kan kontrollere NÅR planten finner det for godt å forgrene seg i toppen og begynne å blomstre. Noen ganger skjer dette etter 30-50 cm. andre ganger kan stammen bli 150-200 cm. før den danner Y og knopper. Hvis de deler seg for tidlig, er det ikke så lett å få noen skikkelig stamme ut av akkurat den grenen. Da er det bare å være tålmodig å håpe at planten setter et nytt kraftig skudd fra roten eller nederst på stammen(e) og begynne prosessen på nytt, i håp om at det skuddet vokser seg lengre før det deler seg. Jeg nyter blomstene på de buskete plantene, mens jeg venter på et lengre skudd. Når planten har fått en eller kanskje 2 høye fine stammer, fjerner jeg gjerne de lavere stammene.
De plantene som ikke har dannet Y ennå, ville jeg ikke klippet noe ned. Da må planten begynne på nytt igjen til våren. Lar du toppen(e) være, vil de antakelig blomstre tidligere neste år.
Jeg skal se om ikke jeg får tatt noen nye bilder en av dagene, som kanskje kan vise litt om hvordan jeg behandler plantene før vinterdvalen. Noen av dem får ganske hardhendt behandling