Pelargonia-stiklinger

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Pelargonia-stiklinger

Innlegg Revemor Tir Sep 23, 2008 9:20

Kan jeg ta stiklinger nå eller bør jeg overvintre planten slik den er?
Revemor
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Lene fra Lillehammer Tir Sep 23, 2008 10:04

Jeg har ihvertfall tatt stiklinger og det fungerer kjempefint ser det ut til. Men da har jeg de i vinduet da.
Klems Lene fra Lillehammer (tidl. Leno)
Brukerens avatar
Lene fra Lillehammer
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Sissel Tir Sep 23, 2008 10:21

Pelargonia har liten rotningsevne på høsten. Du bør ta flere stiklinger i håp om at en eller to roter seg. Morplanten bør likevel klippes litt ned før den settes bort.
Det er bedre å ha jord under neglene, enn i hodet. (P.A.)
Brukerens avatar
Sissel
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Hage starter Tir Sep 23, 2008 10:39

Lene fra Lillehammer skrev:Jeg har ihvertfall tatt stiklinger og det fungerer kjempefint ser det ut til. Men da har jeg de i vinduet da.

Lar du stiklingene stå i vinduet hele vinteren?
Nei nå gjør jeg bare det jeg har lyst til om dagen :-)
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Pernille Tir Sep 23, 2008 10:55

Sissel skrev:Pelargonia har liten rotningsevne på høsten.

Dette er ikke min erfaring, synes de roter seg like lett hele året. Nå skal det sies at jeg har ingen "spesial-sorter", mulig disse oppfører seg særere..? Men uansett kan det så klart være lurt å ta flere stiklinger, slik at man har litt å gå på. Det kan jo evt bli fine bytte-planter eller venn(inn)egaver.
Pernille

I mitt neste liv vil jeg bli en blomst som du kan lukte på.
L. Kilevold
Brukerens avatar
Pernille

Innlegg Lizzi Tir Sep 23, 2008 13:50

Stiklingen kan lettere råtne om høsten, p.g.a mye mer fuktighet i luften, men de er absolutt på sitt beste på denne tiden, med en lang god sommer bak seg, og friske grønne skudd.
Et tips er å vanne stiklingene med Atamon (blandingsforhold som til saft, står på fasken), det forhindrer noe av sopp og råteangrepene. Jeg vanner også mine vanlige pelargoner(store) med littegrann atamon i vannet gjennom vinteren, synes hvertfall det hjelper mot soppangrep. Greit å ha en dusjflaske med litt svakt atamonvann også, dusjer plantene hvis jeg ser de har mye svartsopp på seg. Bare et lite tips ;)
Tar du stiklinger nå ville jeg har hatt de lyst og varmt tl de rotet seg skikkelig, etterpå kan du evt sette de litt kjøligere, men lyst. Har man ikke mulighet til det, så trives de godt i en lys vinduspost gjenom hele vinteren.
Brukerens avatar
Lizzi
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lene fra Lillehammer Tir Sep 23, 2008 15:44

Til Hage starter: Ja, stiklingene skal jeg la stå i vinduet i hele vinter. Morplantene klipper jeg godt ned og setter de i mørk kjeller uten å gjøre så mye med de annet en bittelitt vanning en sjelden gang.

Og jeg dusjer også stiklingene med atamon, ser at det lett danner seg et mugglag på toppen.
Klems Lene fra Lillehammer (tidl. Leno)
Brukerens avatar
Lene fra Lillehammer
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Grimen Tir Sep 23, 2008 18:18

Jeg fikk røtter på stiklinger som ble satt i oktober/november i fjor. Ikke rask roting, men det gikk. Kun et par rotnet. Vann ytterst forsiktig, det gir stiklingene er bedre sjanse. Satte stiklinger i august, flere av disse har røtter nå :) .
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Hage starter Tir Sep 23, 2008 19:27

Mine setter jeg i torvbriketter, på en tallerken, på badegulvet (=undervarme ;) ). De kommer med røtter og jeg setter de i potte - og etter tips fra Lene fra Lillehammer i vinduet heretter :^: Alle har rotet seg så langt :)
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg MariaMaria Ons Sep 24, 2008 9:37

Jeg har hatt godt resultat med pelargoniastiklinger nå. Har en rad med søte planter i vinduskarmen (måtte ha terakottapotter selv om de tørker fort :D - er så fine).
Lurer på en ting: En av stiklingene var bare et blad med stilk. Den rotet seg fint, vokser og er grønn, men det kommer ingen nye blad på den. De andre hadde flere bladfester og slikt, og kommer med masse nye blad. Vil den med et enslig blad klare å lage flere blader med tiden?
Brukerens avatar
MariaMaria

Innlegg Hage starter Ons Sep 24, 2008 9:58

MariaMaria skrev:Lurer på en ting: En av stiklingene var bare et blad med stilk. Den rotet seg fint, vokser og er grønn, men det kommer ingen nye blad på den. De andre hadde flere bladfester og slikt, og kommer med masse nye blad. Vil den med et enslig blad klare å lage flere blader med tiden?

Bare å vente å se det ;) Råtner den så tar det sikkert ikke lang tid før den går i fil13, men den har jo rotet seg så :D
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg ingsel Ons Sep 24, 2008 19:52

Om du har sett eit blad i jord, og det har fått røter, kan du belage deg på at det dukkar opp fleire småplanter nede rundt bladet. Det er som med St. Paulia, eit blad kan bli fleire planter. Eg fekk fem planter av eit pelargoniablad :) Det tek berre litt lenger tid enn vanlege stiklingar. Så lenge bladet er friskt, er det berre å vente og vone!
ingsel

Innlegg MariaMaria Tor Sep 25, 2008 9:10

Takk for svar.
Da venter jeg. Blir spennende å se om det kommer mange planter. Vil disse henge sammen, eller er de selvstendige (må jeg fordele dem på flere potter).
Brukerens avatar
MariaMaria

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 3 gjester