Løk i potte?

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Løk i potte?

Innlegg Revemor Tir Sep 23, 2008 9:21

kan jeg sette vårløk i sinkbalja mi og overvintre ute? Blir detfor kaldt?
Revemor
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Villrose Tir Sep 23, 2008 9:41

Det blir ikke for kaldt, men du må sørge for at at det ikke blir altfor vått om vinteren (men passe vått når de er "nylagt", og når de spirer om våren). Sett baljen innunder takskjegg eller lignende!
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Randi M Tir Sep 23, 2008 10:42

Jeg har akkurat kommet inn for å ha en liten pause i løkplanting. Det siste jeg gjorde før jeg gikk inn, var å plante tulipanløk i en stamp. Det har jeg gjort i en god del år nå. Jeg dekker stampen med plast før vinteren slik at jorda ikke skal bli for våt. Da kan stampen bli stående der den skal være til våren.
Randi M.
Brukerens avatar
Randi M
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Berit Tir Sep 23, 2008 12:47

Jeg prøvde for første gang i fjor. La masse tulipaner i svigermors krukker - mener bestemt jeg gjorde det etter alle kunstens regler også - men ikke en spire. :(
Riktignok var det løk som ble kjøpt på salg seint i sesongen. Krukkene sto under tak og var verken for tørre eller for våte.

Jeg hadde heldigvis tenkt det skulle være en hyggelig overraskelse for svigermor, så skuffelsen var bare min. Tror ikke jeg gidder gjenta forsøket.
Brukerens avatar
Berit
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg toveve Tir Sep 23, 2008 12:54

Jeg fikk heller ikke til det der med løk i krukke. Vet ikke helt hva som skjedde. Kanskje den ble for tørr for den ble stående ganske mye i solsteika på våren ???
Tove
"Blomsten er plantens smil"
Brukerens avatar
toveve
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Villrose Tir Sep 23, 2008 13:17

Jeg prøvde et par ganger med misslykket resultat (men hvem gir seg?).
Så i fjor ble det full klaff:

Panikklegging i januar av løkrester i div. potter på terrassen. Hadde knapt nok jord, og brukte gamle rester fra gamle potter mellom lagene. Ga litt vann, og satt dem ut halvveis under tak. Skuffet over snø et par ganger. Spirte om våren, og da vannet jeg forsiktig.

Har hatt storstilt blomstring av alt fra liljer til Allium :D
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Kari Tir Sep 23, 2008 15:46

Jeg har også prøvd å ha løk i potter med mislykket resultat. Løkene rotnet. Det er lett å gi for mye vann tidlig på våren. Men jeg prøver igjen - klok av skade denne gangen.
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Lene i Fredrikstad Tir Sep 23, 2008 16:43

Jeg har hatt løk i stor balje ute i 3 år nå. Det går helt greit.
Balja står ikke under tak, men jeg vanner ikke. Det komme nok vann fra oven.

Jeg setter løkene i sånne løkkkurver, så tar jeg opp hele kurven når det er på tide å plante ut sommerblomstene. Kurvene setter jeg i et hjørne inntil hekken - der får de avmodne i fred.

Jeg setter løkene veldig tett i tre lag: tulipan, påskeliljer og krokus. Det blir en lang vår-blomstring.

Bilde
Ifjor hadde jeg krokus i krukker og sinkbalje også. Det var vårstemning fra de spirte i februar. :mrgreen: Det ble fin blomstring. Nå var det jo ikke noe særlig vinter ifjor, da. kanskje det var derfor det gikk så bra.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Bosted: Fredrikstad - flatmark på leire. H2 på det nye sonekartet.

Innlegg Grimen Tir Sep 23, 2008 20:12

Jeg har plantet løk i potter i desember og januar, og resultatet har blitt flott. Fukt er ikke det største problemet, kun i år med mye frost er det blitt dårlig resultat i noen potter. Langvarig frost skader også. Bruk av soppdrepene middel på løkene hindrer muggskader, som av og til kan være et problem. Som oftest er løkene smittet før de plantes.
Potter av metall blir ekstra kalde, så litt isolasjon kan hjelpe mye.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Trude_01 Tir Sep 23, 2008 20:50

Jeg har kjempegod erfaring med å plante løk i store sinkpotter. Viktig med god drenering slik at løkene ikk eråtner. Jeg passer på å la pottene stå under åpen himmel slik at det legger seg masse snø på toppen. Du får prøve igjen :-) Det går sikkert bra til slutt ;)
Blomsterhilsen fra Trude Fors-Falkeng

Bloggen min: www.trudesverden.blogspot.com
Tromsø Hagelag: www.tromsohagelag.blogspot.com
Brukerens avatar
Trude_01

Innlegg Randi M Tir Sep 23, 2008 22:28

Ja, god drenering er veldig viktig, slik Trude sier.

Her er stampen med mine tulipanløker slik den så ut i fjor.

Bilde
Randi M.
Brukerens avatar
Randi M
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg iduns Tor Sep 25, 2008 8:58

Eg har heller ikkje fått til det der med tulipanlauk i potte ute. Mi sto under tak så det burde vel gått bra, meneg trur dei råtna. Har lyst til å prøve i år likevel Trude_01 sin versjon med lyng på toppen som står ein annan plass her, høyrest bra ut. (Nå fekk eg jammen lyst å jobba i hagen igjen - lenge sidan eg har hatt det...)
Brukerens avatar
iduns
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Trude_01 Tor Sep 25, 2008 22:40

Pottene blir så mye finere med lyng på toppen, så kjør på !! :mrgreen:
Blomsterhilsen fra Trude Fors-Falkeng

Bloggen min: www.trudesverden.blogspot.com
Tromsø Hagelag: www.tromsohagelag.blogspot.com
Brukerens avatar
Trude_01

Innlegg nefertiti Fre Sep 26, 2008 7:29

Jeg har hatt tulipan- og andre løker i potter, krukker og zinkbøtter i alle år - det har aldri vært noe problem.

Jeg lar karene stå under trappen. Da får de sånn passelig med vann på seg.

:)
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Løk i potte?

Innlegg Mizzy Tor Mar 21, 2013 22:00

Jeg vet jo at denne tråden er litt gammel, men som årene går, så prøver man med godt mot igjen og håper på grønne fingre :tilber:

Jeg satte noen løker av typen "Brilliant star" i en gammel vaskekum jeg fant som noen hadde hevet. La en avispapir i bunn, hadde jord oppi og la en svartsekk over før jeg bar de ned i kjelleren i september. Månedene gikk og de ble glemt, helt til nå nylig da jeg skulle rydde litt... Og der var plantene.

Men dårlig samvittighet over de bortglemte løkene pakket jeg de opp, og jommen hadde det ikke kommet opp grønne, lange blader på de. :^:

Men gleden var kort...

Tok den med opp og satte de på verandaen.... Det skulle jeg jo ikke ha gjort, for nå er de blitt gule og henger. Jorda er frosset og jeg skammer meg :o

Finnes det noen håp for disse? Og hva gjør jeg med de nå? Frister å ta de med inn og synge til de, men.... :roll:

Prøver å lese meg opp på nettet, men finner ingen løsning. Håper noen kan hjelpe meg..
The Sun Allways Shines on TV[b][/b]
Brukerens avatar
Mizzy
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Løk i potte?

Innlegg Nienna Tor Mar 21, 2013 22:47

Siden skaden er skjedd og løkene ligger nedfrosset med gule blader, er det nok ikke annet å gjøre enn å la naturen gå sin gang og se hva som skjer når våren kommer. Sannsynligvis blir det ingen blomstring i år, men løkene overlever nok. Og da kan du bare plante dem ut i hagen. Så kommer de nok en eller annen gang. Hvis det er tulipaner kan det ta noen år før sideløkene som dannes når blomstringsstørrelse.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester