overvintre pelargonia i STUA?

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

overvintre pelargonia i STUA?

Innlegg jojojo Lør Okt 25, 2008 20:04

Hei!
I sommer kjøpte jeg 4 pelargonia, i august tok jeg meg av 5 planter til - tildligere eier hadde ikke lyst til å styre med overvintringen og de pussa opp leiligheten i tillegg. Og i dag har jeg overtatt 7 pelargonia til - etter søstra mi! Har rett og slett ikke hjerte til å kaste de...

Jeg lurer på om de MÅ stå kjølig i vinter, eller om de bare kan stå i vinduskarmen i stua. Jeg har kjeller, men der er det litt mørkt, og det er litt styr med flyttinga, fordi jeg må lage plass først, så skaffe ekstra lys... Har noen erfaring med å overvintre pelargonia i stua? Får jeg blomster neste år? Tusen takk for hjelpen!!!!!!!!
Life without Friends is like a garden without flowers

hilsen jojojo...
Brukerens avatar
jojojo
Har snakketøyet iorden, ja

Re: overvintre pelargonia i STUA?

Innlegg Lene fra Lillehammer Lør Okt 25, 2008 20:08

Jeg har alle pellisene som jeg fikk som stiklinger i høst stående i vinduet på stua og på kjøkkenet i tillegg til noen av de voksne plantene, totalt 15 stk., det skal gå fint og jeg vet at min mor alltid ha gjort det med fint resultat. De voksne jeg ikke fikk plass til har jeg klippet godt ned og plassert mørkt i kjelleren og de tar jeg opp igjen til våren og lar de få vokse på nytt. Selv om jeg ikke er noe ekspert på dette vil jeg vel tro at det smarteste er å la de stå i mørk, kald kjeller godt klippet ned slik at de kan stå i dvale til neste vår.
Klems Lene fra Lillehammer (tidl. Leno)
Brukerens avatar
Lene fra Lillehammer
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kirsten M Lør Okt 25, 2008 21:05

Det går helt fint, men sannsynligvis vil mange knopper og blader visne når du tar dem inn. De vil derfor bli ganske stuslige etter hvert. Du bør ikke ha en varmekilde nær pelargoniene, men hvis det ikke er til å unngå, vil det allikevel gå greit (de blir bare enda tørrere og stusligere).

Du fjerner selvfølgelig fortløpende det som er vissent. Blir det for ille, kan du beskjære dem. I månedsskiftet februar/mars er det på tide å gi dem en ganske kraftig vårbeskjæring. Da kan du også potte dem om i større krukker, dersom det er aktuelt. Gi dem gjødselvann dersom de ikke er pottet om. Når faren for nattefrost er over, kan du sette dem ut. Da har de sannsynligvis knopper, kanskje også blomster. Lykke til!
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Kirsten M

Innlegg Anne på Moseplassen Lør Okt 25, 2008 21:50

har du ikke ett soveroms eller kontorvindu da kansje? stua er jo gjerne det varmeste rommet i huset.
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg jojojo Lør Okt 25, 2008 22:00

Takk for svara! Noen av p. har vært inne hele sommeren, og er fine og frodige, den andre gruppa flyttet inn i august og begynner å bli fine på bladene, og de siste kom inn i går, de er litt stusselige, har sikkert gjort seg klare for vinteren. Godt å høre at jeg kan oppbevare dem i stua, og det skal jeg også gjøre i første omgang. Jeg får kanskje tid til å flytte dem ned i kjelleren etter hvert. I kjelleren pleier det å være rundt 10 grader og ikke mye lys - kan det fungere?. En annen mulighet er også å ha dem på soverommet, der er det rundt 17 grader og litt mindre lys, siden de ikke kan stå i vindusskarmen. Men som sagt, først og fremst i stua...

hilsen jojojo...
Brukerens avatar
jojojo

Innlegg jojojo Lør Okt 25, 2008 22:06

markblomst skrev:har du ikke ett soveroms eller kontorvindu da kansje? stua er jo gjerne det varmeste rommet i huset.

Alle soverommene er i bruk - har to barn, og hos oss er det ikke plass til blomster i vinduet, det kunne stå oppå en komode på soverommet, men der blir det lite lys, og ca 17 grader... Ja, vi har det ganske varmt i stua pga småtassene

hilsen jojojo...
Brukerens avatar
jojojo

Innlegg Lene fra Lillehammer Søn Okt 26, 2008 8:25

De som jeg oppbevarer i kjelleren har aldri lys og der er det også veldig kaldt, ikke noe som helst form for varme der gitt men selvfølgelig er det ikke kuldegrader der da. Det fungerer kjempefint.
Klems Lene fra Lillehammer (tidl. Leno)
Brukerens avatar
Lene fra Lillehammer
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg AaseG Søn Okt 26, 2008 10:40

Dersom du ikke har annet alternativ enn å overvintre i varm stue, ville jeg kjøpt enten en sånn "spot" som du bare kan klype fast i gardinstange elle på brettet, og satt inn blomsterlyspære i den, eller du kan bruke ei sånn moderne skrivebordslampene med lite hvitt lystoffrør inni - du kan jo ev. da ha plantene på et småbord og skru lampa fast i kanten på bordet. Ei venninne av meg må gjøre det slik, og det fungerer fint. Disse lampene pleier å gå for ca. 20 kr. på bruktbutikk eller loppis ! :)
Frøhode
Fauske/Nordland
H/5-6
Galleri
Brukerens avatar
AaseG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg ingrid9000 Søn Okt 26, 2008 10:43

Jeg skal også gjøre det slik, har en liten pendellampe over vinduskarmen og skal kjøpe plantepære. Brukte det ett år før og det gikk fint.
"Den skjønneste jordens blomst er smilet" - (Henrik Wergeland)
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kirsten M Søn Okt 26, 2008 11:55

jojojo skrev:Alle soverommene er i bruk - har to barn, og hos oss er det ikke plass til blomster i vinduet, det kunne stå oppå en komode på soverommet, men der blir det lite lys, og ca 17 grader... Ja, vi har det ganske varmt i stua pga småtassene

Mine barn hadde langt ullundertøy fra høst til vår så lenge de var små. Undertøyet var på døgnet rundt og fungerte som et ekstra lag hud. Det gjorde at det var mindre påkledning som var nødvendig når de skulle ut, jeg behøvde ikke bekymre meg for om de ble litt våte når de lekte ute, eller om de sparket av seg dynen om natten - som barn har en tendens til å gjøre. Og ikke minst gjorde det at 17 grader var ideell leketemperatur inne. Derfor hadde vi bare 22 grader i stuen om ettermiddagen/kvelden når det var lesetid for barna og siden voksentid. På den måten sparte vi også mye strøm, og ikke minst - det var veldig fint for alle plantene ;)
Kirsten

Kirsten M

Innlegg jojojo Søn Okt 26, 2008 20:14

Kirsten M skrev:Mine barn hadde langt ullundertøy fra høst til vår så lenge de var små. Undertøyet var på døgnet rundt og fungerte som et ekstra lag hud. Det gjorde at det var mindre påkledning som var nødvendig når de skulle ut, jeg behøvde ikke bekymre meg for om de ble litt våte når de lekte ute, eller om de sparket av seg dynen om natten - som barn har en tendens til å gjøre. Og ikke minst gjorde det at 17 grader var ideell leketemperatur inne. Derfor hadde vi bare 22 grader i stuen om ettermiddagen/kvelden når det var lesetid for barna og siden voksentid. På den måten sparte vi også mye strøm, og ikke minst - det var veldig fint for alle plantene ;)

Her er vi ganske like, det er ingen ting som slår ullundertøy! Har akkurat diskutert det her med min kjære mann, vi trenger ikke akkurat å fly rundt i kortermet t-skjorter - selv om det er veldig koselig å fyre i ovnen. Minstemann er bare 6 mnd, men blir fortere varm enn oss andre, og jentungen farter hele tida rundt med vogn og sparkesykkel, og kler av seg hele tida. Tror det blir bra for oss alle å ha det litt kjøligere enn det vi ofte har. Ikke minst er det bra for plantene :D

hilsen jojojo...
Brukerens avatar
jojojo

Innlegg jojojo Søn Okt 26, 2008 20:24

AaseG skrev:Dersom du ikke har annet alternativ enn å overvintre i varm stue, ville jeg kjøpt enten en sånn "spot" som du bare kan klype fast i gardinstange elle på brettet, og satt inn blomsterlyspære i den, eller du kan bruke ei sånn moderne skrivebordslampene med lite hvitt lystoffrør inni - du kan jo ev. da ha plantene på et småbord og skru lampa fast i kanten på bordet. Ei venninne av meg må gjøre det slik, og det fungerer fint. Disse lampene pleier å gå for ca. 20 kr. på bruktbutikk eller loppis ! :)

Bør jeg gjøre det selv om plantene står i vinduskarmen av et stoooort vindu? Det holder kanskje likevel ikke med naturlig lys i de nærmeste månedene... Takk for tipset!

hilsen jojojo...
Brukerens avatar
jojojo

Innlegg jojojo Søn Okt 26, 2008 20:32

Lene fra Lillehammer skrev:De som jeg oppbevarer i kjelleren har aldri lys og der er det også veldig kaldt, ikke noe som helst form for varme der gitt men selvfølgelig er det ikke kuldegrader der da. Det fungerer kjempefint.

I kjelleren hos oss er det litt lys og ca 10 grader, men fuchsia overlevde fjorårets vinter der, så det kan fungere med pelargonia også - antar jeg. Synes det er synd å flytte dem ned nå, mange av dem er blitt så fine og frodige, med en del blomster på :V: ....

hilsen jojojo...
Brukerens avatar
jojojo

Innlegg Kirsten M Søn Okt 26, 2008 20:39

Jeg synes det er all grunn til å nyte dem i stuen så lenge de er pene. Så kan du heller vurdere å flytte dem i kjelleren etter hvert.

Min erfaring med kjeller i moderne hus, er at plantene har det for varmt og mørkt. Da har de det tross alt bedre i et stuevindu med "nattsenking" til 17 grader mesteparten av døgnet. Alternativet er kjeller med tilleggslys med tidsur - slik at lyset ikke står på døgnet rundt.
Kirsten

Kirsten M

Innlegg jojojo Søn Okt 26, 2008 21:24

Min erfaring med kjeller i moderne hus, er at plantene har det for varmt og mørkt. Da har de det tross alt bedre i et stuevindu med "nattsenking" til 17 grader mesteparten av døgnet. Alternativet er kjeller med tilleggslys med tidsur - slik at lyset ikke står på døgnet rundt.[/quote]

takk for tipset!

hilsen jojojo...
Brukerens avatar
jojojo

Innlegg prema Søn Okt 26, 2008 22:02

[quote="ingrid9000"]Jeg skal også gjøre det slik, har en liten pendellampe over vinduskarmen og skal kjøpe plantepære. Brukte det ett år før og det gikk fint.[/quote]
Har aldri hørt om disse plantepærene? Hvor kan de kjøpes? :mrgreen:
All loving is good,
fear is the only perversion.
LILI BITA

http://picasaweb.google.com/118262523165736808470
Brukerens avatar
prema

Neste

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet