Hvordan holde liv i en azalea?

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hvordan holde liv i en azalea?

Innlegg Mokki Man Nov 17, 2008 17:05

Jepp, da har jeg kjøpt årets første azalea! I et forsøk på å holde liv i den litt lenger enn de pleier å vare hos meg så potta jeg den opp i en større krukke (leirpotte). Var tendens til snurrerot på den så jeg løsna litt på røttene når jeg planta.
Tanken er at den store potta skal holde jevnere fuktighet og at den dermed ikke dauer etter to uker ;) Noen andre tips?
Brukerens avatar
Mokki
Turbobruker
Turbobruker

Re: Hvordan holde liv i en azalea?

Innlegg smg* Man Nov 17, 2008 17:30

Det var en tråd om dette hvor en person satte to leirpotter utenpå hverandre med et lag torvmose(?) i mellom for å bibeholde fuktigheten etter bøttevanning? Du finner den sikkert om du søker.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Kari Kråkerøy Man Nov 17, 2008 17:35

Venter spent på svar med råd og tips. Har nettopp kastet årets Azalea. Da jeg kjøpte den ble den straks pottet om i strørre potte med Rhododendronjord, og røttene spredd og kuttet opp litt i rotklumpen. Den ble satt kjølig hver kveld, dusjet daglig, og senket i en bøtte vann ca 1 gang pr uke. Den tørket aldri ut. Det gikk fint i flere uker. Så plutselig en dag klappet den helt sammen, bladene tørket ut, rotklumpen var forstatt ganske fuktig.
Så hvis ikke det magiske rådet kommer, blir det antakelig siste gang jeg prøver meg. Dagen før den uten forvarsel klappet sammen, tenkte jeg og at nå har det gått så bra at jeg bør ta en stikling. Så langt kom jeg ikke :(
Brukerens avatar
Kari Kråkerøy
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Man Nov 17, 2008 18:06

Jeg leste nettopp at de hadde testet ut på Kew, og hadde fått mye bedre resultater ved å skjære av ca en cm av snurrerotlaget ytterst, rundt hele klumpen - enn å følge det vanlige rådet med å kutte noen snitt inn.
Etterpå planter du i en litt større potte med god jord ytterst, (evt. litt SwellGel )
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Kari Kråkerøy Man Nov 17, 2008 18:32

Takk Ståle, da prøver jeg igjen :D
Brukerens avatar
Kari Kråkerøy
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Mona O. Man Nov 17, 2008 19:32

Tre kritiske suksessfaktorer med Azalea;
vann
vann
vann

Ellers ville jeg kanskje plantet over i plastpotte i steden for terracotta, jeg synes terracotta tørker ut plantene fortere enn plast. Om man da ikke gjør som SMG* henviser til lengre opp her.
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg Trine Man Nov 17, 2008 19:44

Greit at de skal ha mye vann, men det er faktisk fort gjort å drukne dem også :oops: Jeg hadde forbannet meg på at jeg IKKE skulle tørke mine for et par år siden. Og jeg vannet, og vannet. Plutselig klappet den ene fullstendig sammen :( Årsaken??? Jo da den stod med godt med vann i potta :oops:

Ikke lette å tilfredsstille disse primadonnaene :x men klarer man først å få dem gjennom den første sesongen, virker det som de tåler litt mer. Hadde noen gjennom flere år, som stadig kom med nye skudd og blomster :) Av og til var de fullstendig tørre, men de kom seg igjen etter vanning og fortsatte å vokse.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg Helen Man Nov 17, 2008 19:48

Mine azaleaer får vann hver dag, men jeg passer på at de aldri står med vann i pyntepotta. Noen av mine står i leirpotte, andre av dem står i plastpotte og det ser ut til å være hipp som happ. Jeg potter dem over i større potte når jeg jeg synes det ser ut som det er nødvendig. Bruker vanlig blomsterjord. Synes det er artig når de blir så gamle at de får tilbake sin egen vekstform, det vil si litt mer grasiøse eller "slengete" om man vil kalle det det. De har i flere år nå vært avbildet under blomstring, og ble atter en gang vist i bloggen min. Begge disse to har faktisk flere blomster nå enn når de ble avbildet på disse bildene.
Helen på Toten
Brukerens avatar
Helen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Mona O. Man Nov 17, 2008 19:51

Jo da den stod med godt med vann i potta

Det der er det ytterst få som takler, selv de som skal ha vann ofte. La den renne av seg før du setter den i pyntepotta. Da jeg startet min karriere i blomsterbransjen som 16-åring fikk jeg dette forklart på følgende måte, du kan jo selv forsøke å drikke med hodet under vann. Nytt`ærn `te.
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Man Nov 17, 2008 20:35

De blir laget for å være engangs.
Når de står i gartneriet tett sammen på undervanningsmatter går det fint.
Men dette er lyngplanter som egentlig vil ha løs og luftig og gjennomtrengelig jord (prøv å få en finger ned i den torvklossen de står i) Vanlig ompotting er umulig. Forlenget liv er mulig, men den knallharde klumpen i midten vil hindre et særlig langt liv.
Ta stiklinger og begynn fra bunnen, da får du en plante som oppfører seg som en normal potteplante.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Paal Man Nov 17, 2008 21:25

En metode jeg benytter med de azaliaer som jeg har plukket ut til å bli bonsai, er å potte om i 90% kattesand av typen COOP Extra (denne klumper seg ikke) og 10% blomsterjord.
Kattesanden er svakt sur og det passer godt til azalia, dessuten holder den veldig godt på vann, samtidig som den er lufting.

Er usikker på hvordan en blomstrene azalia vil tåle en slik ompotting. Det vil sikkert gå ut over blomstringen, men min eldste azalia er nå 6 år gammel og blomster hvert år litt sent på våren.

Pål
Brukerens avatar
Paal
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Mokki Man Nov 17, 2008 21:53

Her er den tråden som smg* refererer til:

viewtopic.php?f=43&t=9995&p=116428&hilit=azalea+leirpotte#p116428

Jeg syns det virket interessant å ta stikling i kattesand og jord... mulig jeg må prøve på det? Blir vel ikke noe til jul det da men hadde vært artig å prøve :)
Brukerens avatar
Mokki
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Paal Tir Nov 18, 2008 19:30

Her har jeg en azalia som ble pottet om for 2 år siden.

http://lagrebilder.no/images.php/i2339_IMG7004.JPG

Til våren skal den få en lavere, men bredere potte og da vil forhåpentligvis stammen gro litt kraftingere.

Pål
Pål fra Asker. Har en liten hageflekk på 600 kvm, kone, barn, dyr, jobb og alt for lite tid.
www.bonsainorge.com
Brukerens avatar
Paal

Innlegg Bille Søn Jan 04, 2009 23:59

Et lite spørsmål vedr fjerning av visne blomster fra en azalea (apple blossom). Kjøpte planten noen dager før jul, og den har oppført seg eksemplarisk. Fin blomstring, masse nye knopper. Enkelte blomster visner så klart etterhvert, og disse fjerner jeg. Den visne blomsten løsner veldig lett, men det blir stående igjen en lang tynn hvit stilk, ca 5-7 cm tenker jeg. Mulig det heter arr eller bestøver eller noe i den dur på fagspråket. Den sitter godt fast der blomsten stod.

Jeg lurer nå på om disse hvite "stilkene" også må fjernes, om planten evt bruker krefter på å videreutvikle frø eller noe hvis de blir værende på planten. Hva er best, klippe de av, eller bare la de stå?
H2-3
Min blogg: Skyggebalkongen
Fakta og tips om mer enn 250 planter - Plantesentralen.no
Brukerens avatar
Bille
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Trine Man Jan 05, 2009 9:13

Jeg kniper av disse blomsterrestene som blir stående igjen. De er jo ikke spesiellt dekorative.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg Charlotte Man Jan 05, 2009 9:46

Min mor holdt liv i sin helt til våren. Plantet den så ut i hagen. Der sto den stygg og halvdød lenge, før den begynte å blomstre i gjen til høsten. Det var flere frostnetter før vi tok den inn. Og den klarte seg utmerket. Rart?
TurboLotte :) Bloggen min Kolonihage på Sørlandet Instagram
Brukerens avatar
Charlotte
Turbobruker
Turbobruker

Neste

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester