Hva gjør jeg galt med Phalaenopsis?

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hva gjør jeg galt med Phalaenopsis?

Innlegg Trine Søn Des 07, 2008 9:26

Vet at disse orkideene har vært diskutert flere ganger tidligere, men drister meg allikevel til å starte en ny tråd om dem.

Jeg har en del Phalaenopsis, som jeg har hatt i flere år. De kommer av og til med nye blomsterstengler og de kommer med nye skudd på de gamle stenglene. Nå har jeg 2 stk. mørk burgunderrøde som har fått mange nye knopper. Så for meg at de ville blomstre flott nå i adventstiden og være lekre sammen med de 2 hvite Azaleane jeg har i samme vinduskarm.

Problemet er at når knoppene er nesten utvokst, begynner de å tørke inn og falle av :cry: Nå ser det ut til at jeg kanskje vil klare å få fram et par blomster på de 4-5 stenglene som opprinnelig hadde 20-30 knopper til sammen :(

Dette har skjedd tidligere også. Har trodd at jeg kanskje, i min iver etter å få dem til å trives, har vannet for mye. Så denne gangen har jeg vært veldig forsiktig med vannet. Men ikke så forsiktig at bladene har blitt slappe. Det jeg vet at jeg gjorte for et par uker siden, var å gjennomvanne pottene og la dem renne godt av seg i kjøkkenvasken. Vanligvis skvetter jeg bare litt vann i potta der den står sånn ca. hver 7.-14- dag. Fram til det stod de med friske og fine knopper.

Gode råd noen???
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Re: Hva gjør jeg galt med Phalaenopsis?

Innlegg torill Søn Des 07, 2008 10:29

Dette kan jeg ikke svare på,men jeg skyller gjennom mine en gang pr uke.Har aldri vært med på at knoppene har tørka inn.
Hilsen Torill
H3/4 Sunnmøre. En visdom som ikke kan leses i bøker,kan leses i roserBilde Fotogalleri oppdatert 30/12 07
Brukerens avatar
torill
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Søn Des 07, 2008 10:31

P. danner flere knopper enn den er i stand til å bære frem. Dette er nok et resultat av avansert foredling. Ved å knipe vekk en del knopper mens de er små får du frem flere blomster.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Inger Karin Søn Des 07, 2008 10:49

Du har nok vannet for lite, en "skvett" hver 7. til 14. dag når de danner blomsterstengler er for lite. Jeg gjennomvanner godt ca. hver uke, men lar dem renne av seg så de ikke blir stående i vann.
Det ligger en fin artikkel på .info: http://www.hagegal.info/artikler-phalaenopsis.php
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Trine Søn Des 07, 2008 11:07

Mulig det var tilfeldig da, at knoppene begynte å tørke inn først etter at jeg hadde gjennom vannet. Det virket litt påfallende nemlig, at de stod friske og fine helt til et par dager etter at jeg hadde skylt gjennom pottene med vann :? For meg var det naturlig å tro at det da var den behandlingen som gjorde utslaget.

Vel vel, uansett ikke stort å gjøre med det nå :cry: Bedre lykke neste gang. Eller kanskje jeg skal holde meg til kaktus og sukkulenter innendørs. De klarer jeg i hvert fall å holde liv i, uten store problemer ;)
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg Inger Karin Søn Des 07, 2008 11:20

Det kan godt være andre årsaker. Phalaenopsis kan gjerne ha det varmt, men de bør ikke stå rett over varmekilde. Det vil også øke behov for vann. ;-)
Lufting/temperaturendring er også en viktig årsak. Som sagt, les lenken jeg la ut, så har du et godt grunnlag for å dyrke Phalaenopsis. :D
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg akoen Søn Des 07, 2008 12:23

Eg hadde samme problemet då eg hadde mine i stua. Eg har dei no på planterommet og tar dei aldri opp før det er minst 1 blomst som har sprotte ut. Då bruker det å gå heilt greit.
Eg trur det er to faktorer her. Dei treng mykje lys for å drive fram knuppene og dei er ømtålige for å tørke ut i denne prossessen. Dei er kortdagsplanter så dei danner ofte knupper på denne tida av året men lystilgangen i ei stue kan være for liten. Dette med uttørking lærte eg hos ein produsent. Dei hadde hatt ein miss i eine drivhuset og eg såg forskjellen på plantene. Den var stor.
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg oddvar Søn Des 07, 2008 16:11

Det er rett som akoen sier det med lysmangel men fortvil ikke ute i mars når lyset har kommet tilbake vill stengelen fortsette å lage nye knopper hvis den ikke tørker inn og vissner ned.
Oddvar
Brukerens avatar
oddvar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg orm Søn Des 07, 2008 17:56

Har bare to. Den ene blomstrer nå, men her er det også noen knopper på sidestilker som ser veldig tørre ut. Den ble satt bort (da vi dro på ferie 23.10.) hos eldste barnebarn, da den begynte å sette knopper da, - med instruksjon. Tror nok den er fulgt. Hun hadde sagt til sin mor: "Hva tror du bestemor sier hvis...."
Den andre phalanopsisen fra i fjor sto hjemme. Den ble vannet, men det var 5° der da vi kom hjem etter 4 uker. Ingen blomster, men lever gjør den selv om dem er litt puslete.

Den som blomstrer nå må nok snart få nytt vekstmedium. Skal den stå like høyt i potta etter ompotting? Lufterøttene i luft ?
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg krepsemor Søn Des 07, 2008 20:28

Jeg har en som har stått med knupper en stund nå, og som hosTrines, ser det ut som et par av dem tørker ut! Jeg vanner mine godt under springen en gang i uka, og oftere hvis det er veldig varmt!
Jeg har et annet spørsmål, på min svigermors vegne. Hun har tre P, der en av dem har spesielt lange røtter, som faktisk har grodd fast i bordet de står på. Skulle ikke tro at dette var mulig, siden det er forholdsvis glatt overflate på benken de står på. Spørsmålet er da: Kan hun klippe av røttene? Noen av dem i alle fall?
Et ansikt uten fregner er som et blomsterbed uten blomster
Brukerens avatar
krepsemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg audh Søn Des 07, 2008 20:43

Når jeg holder orkidene under springen passer jeg godt på at vannet ikke er helt iskaldt .
Brukerens avatar
audh

Innlegg Trine Søn Des 07, 2008 21:19

Det er antakelig flere ting jeg har gjort feil med mine Orkideer :oops: Jeg er ingen snill "mamma" for inneplantene mine :lol:

De har antakelig:
- fått for lite vann
- for lite lys
- kanskje også tidvis hatt det for kaldt i vinduet

For varmt har det i hvert fall ikke vært. Ingen varmekilde under eller rett ved plantene i dette vinduet.

Jeg får trøste meg med at de antakelig kommer med nye knopper senere. :) Så får jeg prøve å være litt mer flittig med vanningen. Planterommet er ikke noe aktuellt tema, der er det FULLT og dessuten ville de i hvert fall fått for lite vann der nede ;)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Søn Des 07, 2008 22:22

Ser ut som mine har vent seg til å ha radiator under vinduet. Riktignok blir den innimellom skrudd av, da vi også har gulvvarme. Da jeg så at noen knopper ble tørre ble jeg flittigere med sprayflaska, men det var nok litt sent. Foreløpig har jeg 4 utsprungne blomster, og 2 knopper som vil komme. Er fornøyd med at den blomstrer i det hele tatt. Ikke mye som blomstrer i den tørre luften her om vinteren.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mari_ Søn Des 07, 2008 22:37

Sviger mor mi har orkideer over panelovn på kjøkkenet og det går bra det. Kan hende hun er litt overivrig med vanninga så det blir fuktigere luft av det. Ellers så står de ganske solutsatt til og har litt svingete temperatur. Den eldste hun har er 2-3 år gammel.
Brukerens avatar
Mari_
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg oddvar Søn Des 07, 2008 23:31

Til krepsemor ----Legg en fuktig klut over røttene som har sugd seg fas la den ligge natten over og så lirke forsiktig røtten løs.Store planter med masse lufterøtter kan legges i blåt natten over før en potter dem om da blir røttene mye mykere og lettere å få ned i en ny potte uten å brekke dem.
Oddvar
Brukerens avatar
oddvar

Innlegg krepsemor Man Des 08, 2008 19:37

Tusen takk, Oddvar, for tipset. Jeg skal hermed bringe det videre! Hun må nok vente med å potte den om til den har blomstret av. Er det bare røttene som skal ligge i vann? Hun må nok ha en større potte, for det er et stort og flott eksemplar hun har!
Et ansikt uten fregner er som et blomsterbed uten blomster
Brukerens avatar
krepsemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest