Hibiscus coccineus i potte

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hibiscus coccineus i potte

Innlegg Kari Tor Jan 14, 2010 20:51

Jeg har fått frø av Hibiscus coccineus. Nå lurer jeg på om denne planten som er en sumpplante, kan klare seg i potte evt plantet ut i fuktig jord om sommeren. Elller må planten stå ved en dam for å trives og vokse?
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Re: Hibiscus coccineus i potte

Innlegg orchis Fre Jan 15, 2010 10:00

Har aldri dyrket den i potte, men H. moscheutos, en annen sumphibiscus, trives godt i pottekultur. Dermed antar jeg at H. coccineus også vil trives under de samme forhold. De krever mye næring til sin kraftige vekst, så husk å gjødsle godt.
Et lite obs: De er stauder og visner ned om vinteren. Om våren kan de være trege med å dukke opp. Men vær tålmodig, de kommer! :)
"If you die in an elevator, be sure to push the Up button."

Haltepinkens hage
Brukerens avatar
orchis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg akoen Fre Jan 15, 2010 10:24

Eit lite tips kan være å sette krukka i eit litt djupt kar og altid sørge for att det er vann i det.
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg Kari Fre Jan 15, 2010 20:37

Takk for svar. Dette blir spennende. :jump: Blir morsomt om jeg får den i blomst. Må bare finne ut hvor i alle dager jeg skal ha den. Det er veldig dårlig med krukkeplass her.
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kari Tir Feb 16, 2010 20:36

Frøene er sådd og holdt fuktig. Men foreløp er det ikke tegn til spiring etter 4 uker. Er denne treg til å spire? Treger den spesielle forhold for å spifre? Jeg la frøene i vann før jeg sådde de.
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Erantis Tir Feb 16, 2010 21:34

Eg såg antydning til ei spire i såpotta mi i dag. Sådde dei for 3 veker sidan og dei står i vindauga i stova. Har lest at dei er lysgroande.
Hagehelsing frå
Marit
Erantis
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Kari Tir Feb 16, 2010 23:30

Erantis skrev:Eg såg antydning til ei spire i såpotta mi i dag. Sådde dei for 3 veker sidan og dei står i vindauga i stova. Har lest at dei er lysgroande.

Er de lysgroende? :? Seed Germination Database - Perennials sier ikke noe om det. Har også sådd Hibiscus syriacus, og de spirte som bare det.
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg MariaMaria Lør Mai 15, 2010 23:09

Denne fant jeg i omreisende frøboks. Absolutt alle 10 frøene jeg sådde spirte på 4 dager. Frøene kom opprinnelig fra Orchis sto det på posen. Skal bli spennende å se om jeg får dem til i sommer.
Brukerens avatar
MariaMaria

Innlegg orchis Søn Mai 16, 2010 7:57

Så flott! Gleder meg til å høre hvordan de oppfører seg under norske forhold - håper de oppfører seg pent! :D

Haltepinkens hage
Brukerens avatar
orchis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Kari Tir Mai 18, 2010 10:44

Jeg fikk også veldig god spiring på de frøene jeg sådde. Har nå mange små planter på ca 10 cm. De er ikke satt ut enda, så jeg er spent på hvordan de vokser når de kommer ut, og selvsagt om jeg får blomsting i sommer. :gira:
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kari Ons Sep 08, 2010 11:40

orchis skrev:Så flott! Gleder meg til å høre hvordan de oppfører seg under norske forhold - håper de oppfører seg pent! :D

Plantene har oppført seg pent, orchis. ;) De har blitt frodige planter på ca 40 cm. Men ingen knopper eller blomster i sommer. Planten har tivst i potte som står i litt vann i en krukke. Nå lurer jeg på hvordan jeg best skal overvintre plantene inne. Valget mitt er et mørkt rom eller planterommet med tilleggslys. Begge rommene holder ca 10-15 grader. Skal planten stå i vann gjennom vinteren? Hva skal jeg gjøre for at den overlever en norsk innevinter?
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg SiljaV Ons Sep 08, 2010 11:53

Min plante står faktisk med flere knopper akkurat nå, ca 1 meter høy, kanskje litt mer :jump: .
Jeg er også veldig usikker på hvordan jeg skal overvintre denne. Tåler den å bli klippet kraftig tilbake tro?
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
-----------------------------
Min hageblogg
Brukerens avatar
SiljaV
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orchis Ons Sep 08, 2010 13:23

Så fint at plantene har oppført seg pent, Kari! :) Og gratulerer med knopper, Marosa! Håper på bilde sånn etterhvert... :D
Disse Hibiscusene er stauder og visner helt ned om vinteren. Jeg ville bare latt dem stå i potta og holdt jorda såvidt fuktig. De behøver ikke lys. Temp'en bør nok være et sted mellom 0 og +10 grader. Helst ikke mer. Men vi får håpe at forumbruker Amkjers kommer på banen. Hun har noen års erfaring med dyrking av denne under norske forhold.

Haltepinkens hage
Brukerens avatar
orchis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg amkjers Ons Sep 08, 2010 14:39

Håper dere får masse blomster. Hibiscus coccineus er den flotteste planten jeg har. Villig, får ikke hvitfly eller annet "snusk" og gir meg mengder av blomster hvert år.
Hos meg står den i drivhuset - overvinterer i ca 5 grader og lys, men som Orchis nevner så trenger den ikke lys for den er ikke grønn om vinteren. Det er bare rota som overvintrer.Den blir over 2 meter høy hvert år. Jeg klipper den helt ned når den har felt bladene om høsten.September/oktober. Alle nye skudd kommer fra jorda om våren.
Vanner nesten ikke om vinteren. Kun om det er mye sol og alt ser knusktørt ut inni drivhuset. Vår og sommer må den ha masse vann.
I potter antar jeg at man trenger selvvanning eller skål under. Min henger med bladene bare jeg forsømmeren den en eneste varm helg. Det er jo en sumpplante.
Nøytral eller lett sur jord liker den. Den tåler ganske mye kuldegrader bare rota ikke fryser. Jeg klipper aldri skudd på denne, den sprer seg og gir masse blomster helt av seg selv.
Trodde jeg hadde mistet den i år etter den kalde vinteren og jeg fant is noen cm innenfor drivhuset. Men den kom opp av jorda i april og ble like stor i år. :)
Den er faktisk en av de enkleste plantene jeg har.
Jeg har faktisk en gang "drept den" i sommer også. :oops: Forsømte den i 2 måneder og den felte alle blad. Da den fikk vann igjen blomstret den plutselig også uten bladverk. Imponerende!

Bilde
Joy is not found, it is self-made.
Brukerens avatar
amkjers

Innlegg BenteBjo Ons Sep 08, 2010 20:53

Så FLOTT blomst ,armkjers :star: Då håper eg på slike til neste sommar . Frøene eg fekk av deg ,orchis , spirte flott ,og er no fine planter :) Dei er planta i godt fuktig jord rett ved ein dam . Eg håpte faktisk dei kunne stå ute i vinter .Men etter å ha lese her ser det ut som dei bør inn . Normalt har me milde vintre her .Men etter sist vinter veit eg ikkje om det går an å stole på .DÅ var det ikkje mildt nei..
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg MariaMaria Ons Sep 08, 2010 21:39

Så det er bare jeg som ikke fikk noe dreis på disse. Mine planter står og sturer. Er vel omtrent 20 cm, og ikke antydning til knopper. Klypedyrene elsker å gnafse på dem, så de ser veldig pjusk ut. Jeg må nok inrømme at de ikke har fått noen sump heller - kanskje jeg prøver igjen hvis jeg får meg en dam en gang.
Brukerens avatar
MariaMaria

Neste

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester