Skift til PC-stil
ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.
Skriv et svar

Re: Mitt forsøk på plumeria

Tir Aug 09, 2011 8:15

:) man kan jo alltids håpe, men vi får se.

Først må jeg klare og holde dem i vekst igjennom vinteren, slik at dem ikke går i dvale.
Flesteparten av dem står i dag under vekstlys og skal gjøre det vinteren igjenom får at det ikke skal skje
og noen står i vinduet og skal få gå i dvale så da får jeg se forskjellen på det også

Tir Aug 09, 2011 11:57

Spennende prosjekt og fine frøplanter - Artig med så god spiring! :D

Tir Aug 09, 2011 16:21

Takk takk

Søn Aug 21, 2011 16:25

Spennende å følge med :D Jeg sådde plumeria i.......ja..når var det...? 2000 ja, etter å ha kjent den herlige duften først på Bali og så funnet den igjen i Australia. Helt hodestups forelsket som jeg var ble jeg lykkelig da jeg fant frø i en forretning i Seattle ( og ganske lattermild da jeg kom hjem (som da var England) og så samme frøpakkene i det lokale hagesenteret!) Anyway, fikk god spiring men har strevd veldig med å holde de våkne igjennom vinteren. Altså ikke husets vakreste planter. I mai var det 11 år siden spiring og jeg venter fortsatt på blomstene.... :roll:

Året etter sådde jeg Stretlizia(?) som skulle ta 7 år til blomstring.... venter fortsatt... . Kanskje ikke eksotiske planter er helt min greie? :lol:

Tor Aug 25, 2011 11:41

Fritillary skrev: .....har strevd veldig med å holde de [Plumeria] våkne igjennom vinteren. Altså ikke husets vakreste planter.

Hva med å la dem sove gjennom vinteren? Det er likevel ikke lys nok til å holde dem i normal vekst, m.m. man har kraftige lamper. Så vidt jeg vet er de fleste Plumeria bladfellende, og kan overvintres tørt og kjølig, 5-10 grader. Har 5 stk. i hagen, og alle feller bladene vinterstid. De har t.o.m. tålt en kortvarig kuldegrad uten videre skade.

Tir Sep 27, 2011 18:27

tanken er og få max vekst første året og fortgang på blomstringen.
dem står med vekstlys 15t om dagen nå og håper det holder

Man Mai 07, 2012 0:06

da har 7 plumeriar overvintret uten og felle blader eller egentlig 10 stk, men lagde pinner av 3 stk som var litt krokete disse ligger til tørk
nå. Alle dem andre er pottet om og gjødslet med blåkorn.
Skriv et svar