Hortensia

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, Villrose, AnnePåLandet, Line

Hortensia

Innlegg IselinB88 Tir Aug 28, 2012 12:01

Hei dere alle :)

Fikk en nydelig hortensia i potte i gave for noen uker tilbake. Fikk høre at det trengte masse vann, så jeg vannet på.... :mrgreen:
Den døde etter tre dager...hva har jeg gjort galt?? Hvordan kan jeg stelle en hortensia? Den står vissen og slapp nå, burde jeg klippe den ned nå, eller vente?

Huff, hater når blomster dør før jeg rekker å bli kjent med de :sur:

Plis, hjelp meg..
Rimelig fersk i faget kan man si :)
IselinB88
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Hortsensia

Innlegg Berit Tir Aug 28, 2012 13:53

Tror neppe du har klart å drukne den på tre dager.
For hard overgang fra drivhusliv til uteliv, kanskje?
Eller kan hende den var syk da du fikk den.
Har riktignok ikke videre erfaring med hortensia, men du får sikkert pleieråd her. :)
Brukerens avatar
Berit
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg patina Tir Aug 28, 2012 22:39

Har den stått ute eller inne?
Brukerens avatar
patina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg IselinB88 Tir Aug 28, 2012 23:12

Den har stått inne siden den kom til meg, ikke i direkte sollys. Regner med den er fra blomsterbutikken, så den burde vel tåle overgangen :)
Får håpe den var syk når jeg fikk den, så det ikke var jeg som gjorde noe galt.. Jeg får søke litt rundt på hortensiaer, og lære litt trur jeg :) Ang vanning osv...
Tusen takk for svar! :big:
Rimelig fersk i faget kan man si :)
IselinB88

Innlegg patina Ons Aug 29, 2012 10:05

Etter egen erfaring så liker ikke Hortensia å stå inne. Jeg har selv testet å ha hortensia inne, det har aldri gått bra. Jeg hadde en som klarte seg veldig bra i et lyst rom med bare 1o grader. Tror de skal ha det ganske så kjølig og lyst for at de skal tives inne. En venn av meg hadde samme problem med sin hortensia som hun fikk i gave. Jeg sa hun skulle sette den ut og nå er den blitt fin igjen.
Brukerens avatar
patina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Maren-hønå Søn Sep 30, 2012 1:10

Jeg har hatt mange Hortensia inne. Men du må ikke vanne de for mye. De liker ikke å tørke, men liker heller ikke å stå med bena i vann. Beste er om du kjenner på den et par ganger i uka og istedenfor å ha vann i potta, heller har den i vasken og lar den trekke litt, jeg lar også vann renne gjennom potta først.. Dersom den er stor bruker du badekaret :)
Varmen klarer mine, og vi har det VARMT, kan bli opptil 26 grader en vanlig kveld :) Så da må jeg vanne mere/oftere.
Maren-hønå

Innlegg timanna Søn Sep 30, 2012 21:26

Jeg slenger meg på her, jeg! Jeg har to hortensiaer som jeg kjøpte på Hagemessa. De var ganske store, og større har de blitt. De står i ganske store potter, og blomstret kjempelenge, men til slutt klipte jeg dem ned og satte dem litt unna. Da ble de stående i skygge, men det tenkte jeg ikke videre over :oops:
Nå er plantene fine, lubne og grønne, med masse nye skudd. Så det ville være synd å kaste dem, som jeg egentlig hadde tenkt.
Men hvordan skal de behandles? Kan jeg ha dem i stua, eller hva tror dere? De må vel inn før frosten kommer for alvor.
Brukerens avatar
timanna
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Maren-hønå Søn Sep 30, 2012 22:46

timanna skrev:Jeg slenger meg på her, jeg! Jeg har to hortensiaer som jeg kjøpte på Hagemessa. De var ganske store, og større har de blitt. De står i ganske store potter, og blomstret kjempelenge, men til slutt klipte jeg dem ned og satte dem litt unna. Da ble de stående i skygge, men det tenkte jeg ikke videre over :oops:
Nå er plantene fine, lubne og grønne, med masse nye skudd. Så det ville være synd å kaste dem, som jeg egentlig hadde tenkt.
Men hvordan skal de behandles? Kan jeg ha dem i stua, eller hva tror dere? De må vel inn før frosten kommer for alvor.

Hvis du har ett bed du kan plante dem i, ville jeg absolutt gjort det! Ellers kan du ta dem inn og overvintre, men husk å venne dem til utelivet igjen til neste vår før de skal ut igjen.... de tåler ikke sjokk som sol og vind den første tiden.... ellers se innlegg om vanning over..
Maren-hønå

Innlegg orm Søn Sep 30, 2012 23:22

De må inn hos deg timanna. Jeg har aldri prøvd Hydrogena macrophylla i stuevarmen så det kan jeg ikke uttale meg om. Tror ikke jeg skal prøve heller da jeg synes det er OK å beholde dem noen år. Jeg går ikke rundt med vannkanna hver dag. Mine har stått i drivhus m. noen timers lys på vinteren. Stort sett er det rundt 7° der, men det har innimellom gått noe under det. Da starter blomstringen inne i drivhuset før det går an å sette dem ut, og det kommer jo av at det blir varmt for dem når sola blir virksom på våren, men de overlever der selv om de godt kunne ventet litt med blomstringen.
Vil vel tro de kan takle mørk og kald tilværelse om vinteren. Da vil de miste bladene, men det skjer vel også hos dem som er så heldige at de kan overvintre sine ute også.Nye blader vil vokse ut igjen når den får lys og varme. Det virker som dine har gode forutsetninger for å blomstre godt neste sesong etter som de har masse grønne skudd. Det er jo disse som skal blomstre neste år, og ikke noe mere klipping nå.
Selv har jeg en som ser bra ut og en i selvvanningspotte som ikke ser bra ut. Den er nok mer el. mindre druknet selv om regnvannet er tømt ut flere ganger.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Man Okt 01, 2012 1:12

Da tar jeg sjansen på å ha dem som stueplanter i vinter, da?
Ellers har jeg en gang som er frostfri, men litt lite lys ...
Brukerens avatar
timanna
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Hortensia

Innlegg sveinv Man Okt 01, 2012 8:03

Hydrangea macrophylla finnes i to utgaver. Den gamle som blomstrer på gammel ved og en ny serie som kalles 'Endless Summer' som blomstrer på både gamle og nye skudd. Viktig å vite hvilken når det er snakk om beskjæring. Den 'gamle' skal beskjæres rett etter blomstring slik at den kan danne nye skudd som danner blomsteranlegg på høsten.
Hydrangea skal holdes jevnt fuktig, ikke våt, ikke tørr. Den trenger også rikelig med gjødsel.

Timanna, du kan overvintre dine kjølig og mørkt.
Det går nok bra.

http://planteriket.no
Brukerens avatar
sveinv
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Sommartorpet Man Okt 01, 2012 8:54

Som Sveinv nevner, er det to sorter Hydrangea Macrophylla. Den vanligste blomstrer kun på fjorårets ved, så selv om du dekker dem godt i hagen over vinteren vil du sannsynligvis bare få bladverk på dem. jeg tar derfor pottene av disse inn i kjelleren, klipper av dem alle blader og gir dem vann en sjelden gang i løpet av vinteren. Da står de altså kadt, men frostfritt. De trenger ikke belysning siden bladverket er borte. I Mars begynner mine å spire. Da flytter jeg dem over i et lyst rom. På den måten får jeg blomster på mine sommer etter sommer :-)
Sommerhagen: http://sommerhagen.blogspot.com

"And when your back stops aching and your hands begin to harden . . . You will find yourself a partner in the Glory of the Garden." Kipling
Brukerens avatar
Sommartorpet
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg sveinv Man Okt 01, 2012 9:14

Det som er problemet er at planta tåler ganske mye kulde, men blomsteranleggene tåler nesten ingen ting. Derfor blir det mye fine blad men ingen blomster på planter som overvintrer ute.
Det går nok bra.

Brukerens avatar
sveinv
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Man Okt 01, 2012 19:52

Aha. Jeg aner ikke hvilken sort jeg har, men det er den vanlige rosa og lyseblå fra Plantasjen.
Skal jeg klippe ned alt det fine bladverket altså? :shock:
Men hvordan ser blomsteranleggene ut, jeg vil jo nødig klippe bort dem da? :?
Brukerens avatar
timanna
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg sveinv Man Okt 01, 2012 20:02

jeg ville ikke klippet noe nå,men ventet til våren og bare klippet bort det som har dødd i løpet av vinteren.
Det går nok bra.

Brukerens avatar
sveinv
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Man Okt 01, 2012 21:51

Takk! Da går jeg i kjelleren med dem i morgen den dag. :)
Brukerens avatar
timanna
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester