phalaenopsis

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

phalaenopsis

Innlegg timanna Tor Nov 30, 2017 21:37

Jeg har etterhvert fått litt av en samling av disse orkideene. Lette å ha med å gjøre, bare de får litt vann en gang i uka.
Nå har jeg ofte lagt merke til at man blir anbefalt å klippe ned stilken når blomstene har sagt takk for seg.
Det gjør jeg ikke! Unntatt når stilken er tydelig død, da. Da klipper jeg bort det døde.
Nå ser jeg til min store glede flere nye skudd på gamle grener, og det er ikke første gang. Så ikke gjør som de sier, la stilken stå!
Jeg gir dem orkidegjødselpinner, og det hjelper sikkert, for plantene vokser og ser glade ut! :D
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Re: phalaenopsis

Innlegg aimar Fre Des 01, 2017 19:15

Enig i at det kan være lurt å la de gamle blomsterstikene stå, men jeg klipper de ned til sånn omtrent over tredje leddet, da blir planten litt mer kompakt, ikke så slengete. Fjerner alle stilker som er blitt brune eller gule slik som du gjør.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Olga Tor Des 21, 2017 11:37

Hei :-) Jeg er admin i den norske orkidegruppa og driver gartneri for orkideer og andre eksotiske potteplanter. Jeg skrev en liten artikkel akkurat om dette på orkidegruppa. her er hva jeg skrev :
" Det er flere svar å finne der ute når det kommer til hvor og når man skal beskjære avblomstrede stengler på Phalaenopsis orkideer. La meg bare si det med en gang, det er ingen fasit på dette. Noen klipper det mens stengelen er fortsatt grønn og noen når den er helt gul. Noen klipper helt ned og andre over 2 eller 3e nodie (øye).
La meg forklare dette fra planten sin side. Først, planten lagrer ingen næring i stengelen så det er ingen vits å vente til den er visent for å klippe den vekk. Hvis man har hørt noe slik så var det kanskje snakk om Dendrobium pseudobulber. Dendrobium får blomster på pseudobulbene som er omdannete stammer og disse skal ikke klippes vekk selv hvis tørre og bladløse. Men Phalaenopsis blomsterstengel er noe helt annet organ så den lagrer ingenting.
Så kommer delen om hvor skal man klippe den. Planter er ikke dumme, alt for planter handler om energibalanse på samme måte som for dyr. Et dyr tar ikke den lengste og vanskeligste veien til å skaffe det den vil (mat, make, ly etc). Samme er for planter. Når den har allerede dannet en ny stengel og blomstene er visne så tenker planten noe i denne retningen " Hvorfor skal jeg lage en helt ny og fin stengel med mange blomster når jeg allerede har en stengel og bare slenger et par blomster til i enden til jeg blir pollinert og får frø?" For det er jo frø de vil ha og blomster er ingenting annet enn formeringsorgan. Og da ender man med et stygg stengel klipt oppe eller ikke klipt i det hele tatt som vokser i alle retninger, er umulig å binde opp eller er bare veldig lang med par blomster i enden. Men klipper man den helt ned så er planten tvunget til å danne en helt ny stengel med mange blomster på. Altså den vil blomstre UANSETT. Blomstring har ingenting å gjøre med hvor man klipper av gamle stengler.
Det er også slik at ikke alle hybrider vil lage nye stengler på gamle stengler heller.
Spørsmålet er da vil du at den skal blomstre med få blomster, med stengel oppå en gammel stengel eller vil du ha helt ny og fin stengel fra bunnen av med mange blomster?
Planter vil blomstre uansett hvor man klipper stengelen bare ved å klippe den helt ned får man finere stengler med mange blomster. Hvis planten ikke blomstrer så er nok en annen grunn til dette. Kanskje den trenger mer energi? Det i form av gjødsel, vann, varme eller lys. Men det har definitivt ingenting å gjøre hvor man klipper stengelen.
SÅ det er opp til hver enkelte å bestemme hvordan en vil at planten skal se ut. Jeg personlig velger å klippe helt ned og jeg får alltid nye og oftest forgrenete stengler fra bunnen av. Planten ser pen og ryddig og kan håndteres. Ofte planter som er klipt oppe velter mot en side. Jeg foretrekker å ha en ryddig og vakker plante som jeg kan håndtere og derfor klipper jeg gamle stengler helt net. Klipper man oppe bør man også ta i hensyn at kanskje man har en hybrid som vil ikke blomstre på gamle stengler heller og da står man med en plante som har noen pinner som stikker oppi været uten at de gir noe. " Håper det er nyttig :-)
Brukerens avatar
Olga

Innlegg timanna Tor Des 21, 2017 22:30

Ja, dette var nyttig! :)
Mine phalaenopsis, mange av dem, kommer nå med masser av nye blomsterknopper fra flere steder på gamle stengler.
Jeg kan kanskje være enig i at det ser litt uryddig ut ... Men jeg får masser av blomster da! Gamle stengler uten knoppanlegg blir nå klippet helt ned, så får vi se! :mrgreen:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Olga Fre Des 22, 2017 7:46

Når jeg klipper helt ned så får jeg som oftest stengler som er forgrenet. Da slipper jeg å ha en gammel stengel med nye grener på. Og det at stengelen er forgrenet eller ikke er som regel et resultat av hvor mye lys de får. Mer lys vil gi forgrenete stengler. Så lenge lyset er filtrert og ikke direkte. Jeg teiper bakepapir nederst på sørvendte vinduer slik at bladene ikke blir brent. papiret tar jeg av fra oktober til mars.
Brukerens avatar
Olga

Innlegg Kari Tor Jan 11, 2018 22:51

Jeg har noen Phalaenopsis som blomstrer regelmessig med mange blomstrer på ny stengel. Men jeg har også noen som ikke har blomstret p flere år. De står like lyst som de som blomstrer, og det har fått gjødsel i perioder og jeg har vannet de uten å gjødsle de. Ingen av delene hr hjulpet. Nå begynner jeg å miste tålmodigheten med plantene som ikke blomstrer. Er det noe annet jeg kan gjøre for å få Phalaenopsis til å blomstre?
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 2 gjester