Hortensia

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hortensia

Innlegg Frode F Tir Okt 09, 2018 19:14

Har noen store Hortensiaer som står i store potter. De har alltid overvintret i drivhuset.
Er det mulig å overvintre disse kjølig og mørkt?
Frode F
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Hortensia

Innlegg orm Fre Nov 16, 2018 1:36

Tja, si det. Før har mine stått i drivhus m. litt varme og lys. Da har de begynt blomstringen for tidlig til at jeg har turt å sette dem ut. Forrige vinter sto de i garasjen, uoppvarmet men antagelig ikke så veldig kaldt unntatt når bilen skulle ut. Jeg hadde fuksia nedgravd i torv der en vinter. Da hadde jeg også termometer og det var sjelden under 0°. Nå sto disse rett foran vinduene så noe vinterdagslys fikk de. De mistet bladene. Den ene har blomstret bra i sommer. Den andre fikk bare en blomst. Jeg skjønner ikke riktig hvorfor. Den m. normal blomstring hadde det kanskje litt luftigere. Begge hadde mursteinsmur i ryggen og skifer rundt beina, men den m. en blomst hadde i tillegg mursteinsmur på ene siden. Den fikk nok litt mindre lys og kanskje ble det for varmt.
Kanskje takler de mørk og kald overvintring. Det er jo ikke så mye lys om vinteren uansett og vokser gjør de ikke.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Hortensia

Innlegg Kari Lør Nov 17, 2018 14:14

Jeg har overvintret Hortensia inne flere vintre men litt varierende resultat. Selv om jeg har plantelys så mister de bladene. Det beste om du vil overvintre de inne er nok å ha de i et lyst og kaldt rom. Ulempen med å overvintre Hortensia er at de er spesielt mottagelig for lus.
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest