Nye knoller på Calla

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Nye knoller på Calla

Innlegg Kari Tir Mai 14, 2019 22:21

Jeg har en Calla som jeg har hatt i to år. I fjord sto den i krukke på terrassen, men den blomstret ikke. Når jeg for et par uker siden skiftet jord i krukka så jeg at det var mange små knoller i rotklumpen. Knollene er ca 2 cm i diameter. Hva bør jeg gjøre med disse? Dele rotknollen og plante de små knollene hver for seg eller ha alle knollene i en større potte? Vil de blomstre i år eller er rotknollene for små? Håper noen har erfaring med disse.
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Re: Nye knoller på Calla

Innlegg Kari Lør Mai 18, 2019 15:15

Er det ingen som kan svare meg på dette?
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Lør Mai 18, 2019 15:32

Jeg har overhodet ikke peiling på calla, dessverre :(
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Lør Mai 18, 2019 17:17

Zantedeschia. Kan visstnok deles, men som med georginer må det være et vekstpunkt på hver del (om det går an å se etter vinterhvilen). Gjødsles hver 14. dag m. nitrogenrik gjødsel i vekstperioden, men ikke i blomstringsperioden, står det. Mener jeg leste omvendt da jeg satte mine i potte i vår, men aldri godt å vite med det du leser på nettet. Hos meg var det ingen stor rotknoll, bare mindre løklignende knoller. Mine pleier å blomstre - om ikke rikt. De får ikke noe spesielt stell. Det er visst 8 arter, noen mer herdige enn andre + et utall sorter. De 'små' bruker visst en 2-3 år før de blomstrer. Ser det kommer en 'blomst' (rosa) nå.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kari Søn Mai 26, 2019 22:45

Takk for svar.
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Ingergrønn Lør Jul 20, 2019 13:58

Prøvde meg med en Cala og delte den opp. Det var sent på året i fjor. Og den var visnet såpass, at det var bare knollen igjen.
Calaen vil ha hviletid, og den stod lyst men fikk ikke vann. Plutselig utpå våren var det kommet grønne blader på den igjen.
De kommer visst fra områder med tørke og oversvømmelse. Så i hviletiden vil den nesten ikke ha vann.
Men jeg ser også at den ikke liker springvann noe særlig. Samler regnvann, så den slipper den lille kalken vi alltid har i springvannet.
Å koke springvann, tar ikke kalken, selv om noe kan forsvinner. Regnvann elsker den. Og i voksetiden, vil den gjerne ha en hel del.
Så bare del og sett nye knoller du. Men regn med en vinter uten særlig vekst.
Ingergrønn
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg orm Søn Jul 21, 2019 16:53

Kommer fra det sørlige Afrika disse. Kan det være at noen av dem danner hel, stor knoll og andre bare småknoller? Min gamle har jeg jo hatt noen år, men altså bare små knoller. Kan være vanstell selvsagt, men det kom da noen blomster. Fikk en hvit i vinter. Har pottet om i større potte, men ikke sjekket rotsystemet.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester