Yucca palme

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Yucca palme

Innlegg Brumle Fre Sep 20, 2019 12:29

Hei. Jeg har en yucca palme som ikke vil "bygge" seg en sterk og tykk stamme. Dette gjør at den ikke greier å bære sin egen "krone". Den har nå stått under dyrkelys i noen måneder, fått vann med gjødning med jevne mellomrom, står i stor potte med mye jord. Har nå satt en bordvifte foran den slik at den simulerer vind. Etter å ha stått i dyrkelyset noen måneder har den fått mange nye store blader. Men stammen blir ikke tykkere. Den er like tynn som en finger. Er det noen som har noen gode tips til å få stammen sterkere, slik at en kan bære sin egen vekt? Svar mottas med takk.

Hilsen Brumle.
Brumle
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Yucca palme

Innlegg Nienna Lør Sep 21, 2019 8:49

Det tar tid for en yuccapalme å bygge stamme. Så du må være tålmodig. Det finnes også ulike typer yuccapalmer, og noen har både tynne stammer og smale blad. Jeg gir ikke ekstralys til min yuccapalme. Den står inne i rommet et stykke fra vindu og klarer seg med det. Jeg gir heller ikke mye gjødsel. Kan ikke si eksakt, men det er langt fra oppskriften :) Det virker som din palme har utviklet for kraftig bladverk i forhold til hva stammen kan bære. Og så er det jo typisk at nyinnkjøpte planter er overgjødslet fra produsent for å være salgbare.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Brumle Lør Sep 21, 2019 12:19

Hei. Planten er mer enn 10 år gammel. Så den er ikke ny. Den voks opp fra roten på en ennå eldre moderplante som er død for lengst.
Brumle

Innlegg Nienna Lør Sep 21, 2019 15:57

Da får du bare vente på at stammen skal vokse seg tykkere. Og binde kronen til en støttepinne. Sånn ser rotskuddet ut på min yuccapalme :)
Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester