Storkbeint phalaenopsis

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Storkbeint phalaenopsis

Innlegg timanna Søn Okt 27, 2019 16:05

Bilde
De fleste av mine phalaenopsiser vokser ut av pottene, og blir etterhvert umulige å håndtere. Jegvil gjerne beholde dem,de blomstrer villig likevel. Har noen et tips til å forkorte dem, eller hva jeg kan gjøre?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Re: Storkbeint phalaenopsis

Innlegg kirsitn Man Okt 28, 2019 10:10

Den ser ut til å ha fått for lite vann, og trenger i tillegg å pottes om. Antagelig er den nederste delen av stilken så tørr at du bare kan kutte den av, men det må du vurdere basert på tilstanden til røttene. Uansett bør du riste av all den gamle barken og plante den på nytt med ny bark som går opp til nederste bladfeste. Deretter bør den gjennomvannes grundig ca en gang i uka (kan holde med hver andre uke om vinteren hvis det ikke er så varmt der den står).
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Man Okt 28, 2019 14:03

Du har rett, denne har nok fått for lite vann. Men jeg har flere som har fått nok, og er nesten like storkbeinte. Jeg må jo potte dem om, men kan jeg klippe av de nederste røttene for å få plass i pottene? Jeg har ikke lyst til å kjøpe nye potter til alle :?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg kirsitn Man Okt 28, 2019 15:35

Jeg ville dyppet hele planten i vann og undersøkt hvilke røtter det er liv i og hvilke som er døde (levende røtter er faste og blir gjerne grønnlige i vann, mens de som er døde er myke og ofte brunlige). Hvis planten har godt med røtter oppover stammen, så er det neppe noe problem om du kutter av de nederste. Men ellers så lar det seg som oftest gjøre å bøye røttene litt til sånn at de kan dyttes ned i potta selv om de er lange.

Et annet alternativ er å kjøpe gjennomsiktige frysebeger på Europris (hvis de fortsatt har dem). Jeg kjøpte et par pakker med beger som er runde og ca 1l, og de fungerer fint til Phalaenopsis og andre orkideer av tilsvarende størrelse. De er litt høyere enn vanlige potter, og dermed blir det bedre plass til de lange røttene. Det eneste du må passe på er at vanning består i å fylle opp potta med vann og deretter helle ute igjen vannet etter 15-20 min siden det ikke er hull i bunnen som på vanlige potter.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Man Okt 28, 2019 21:35

Takk for fornuftige svar! Jeg har pleid å gi dem en skvett vann hver søndag, og det har jo gått fint i mange år. Men nå har de vokst seg for høye. Jeg har gjødselpinner i pottene også, for plantene er nærmest konstant i vekst eller blomstrer.
Nå får jeg ta en grundig sjekk av røtter og potte om, så får vi se! :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester