Kugjødsel med inneplanter?

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kugjødsel med inneplanter?

Innlegg Andtann Lør Feb 08, 2020 14:42

Nå er det snart på tide å begynne å potte om en del av mine grønne inneplanter. Det er kanskje et dumt spørsmål, men finner heller ingen informasjon om det. Kan man bruke kugjødselkompost i jorda når man potter om inneplanter? Blander selvfølgelig ut med annen jord.
Den er da godt omdannet og uten "utøy" slik at det skal vel være mulig? Eller er det kun ment at den skal brukes ute?
Andtann
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Kugjødsel med inneplanter?

Innlegg calypso Lør Feb 08, 2020 17:02

Endel av det som selges som "kugjødselkompost"inneholder så lite gjødsel at det er å regne som vanlig plantejord.
Les utenpå sekken før du blander ut.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Andtann Lør Feb 08, 2020 17:08

Ja det vet jeg :) Kjøper med minst mulig torv, og derfor må jeg blande ut. Men hva tenker du om å bruke den på inneplanter? Ikke noe problem?
Andtann

Innlegg orm Fre Feb 21, 2020 12:57

Det er forskjell på kugjødsel og kugjødselkompost da den sistnevnte er blandet m. torvstrø. Regner med at det er kugjødselkompost du har. Blander man inn ren kugjødsel, bør man blande godt og ikke få gjødselklumper i potta. Disse kan svi røttene.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Andtann Ons Mar 04, 2020 13:48

Snakk om kugjødselkompost ja. Vet at jeg måtte blandet ut ren kugjødsel. Spørsmålet mitt handlet mer om hvorvidt sekkene med kugjødselkompost fra hagesentre kan brukes inne mtp utøy osv i jorda. På sekkene(uansett merke) står det kun om bruk ute, og ingenting om den kan brukes inne. Kugjødselkompost er jo bra for de fleste planter, det er det jo ingen tvil om, og jeg vet hvordan man bruker det, men jeg har kun brukt det ute, så dersom det kan følge med ulike saker og ting i jorda, vil jeg ikke bruke det inne. Ute er jo ikke dette noe problem, men vil helst ikke dra det med inn, da jeg har mange planter, og har hatt problemer med fluer/bladlus osv tidligere. Jord som kan brukes inne er jo som regel behandlet på måter som gjør at evt. egg osv ikke finnes lenger, men gjelder dette også kugjødselkompost?
Andtann

Innlegg calypso Ons Mar 04, 2020 16:18

Jeg har aldri hørt om noe plantejord som er behandlet ekstra for å kunne brukes innendørs.
Men ALL plantejord som selges skal være etter "Norsk Standard" og da er den fri for skadelige organismer.
Les alt som står på sekken, så finner du svar på det meste.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Runegutt Ons Mar 04, 2020 21:21

calypso skrev:Jeg har aldri hørt om noe plantejord som er behandlet ekstra for å kunne brukes innendørs.
Men ALL plantejord som selges skal være etter "Norsk Standard" og da er den fri for skadelige organismer.
Les alt som står på sekken, så finner du svar på det meste.

Vil det si at utøy som hærmygg ikke kan komme fra kjøpjord?
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Ons Mar 04, 2020 22:36

Andtann skrev:Nå er det snart på tide å begynne å potte om en del av mine grønne inneplanter. Det er kanskje et dumt spørsmål, men finner heller ingen informasjon om det. Kan man bruke kugjødselkompost i jorda når man potter om inneplanter? Blander selvfølgelig ut med annen jord.
Den er da godt omdannet og uten "utøy" slik at det skal vel være mulig? Eller er det kun ment at den skal brukes ute?

Jeg ser ingen grunn til at du ikke kan bruke kugjødselkompost blandet med annen jord til inneplanter som skal pottes om. Jeg ville kanskje tilsatt litt sand hvis jeg trodde noen planter trengte magrere jordblanding. Selv foretrekker jeg "utejord" til alle mine inneplanter :) Har ikke hatt antydning til hærmygg fordi hagejorden ikke holder like godt på fuktigheten som den vanlige torvjorden fra butikk. Heller ikke lus er et problem på stueplantene. Hagejorden er full av mikroliv som plantene ser ut til å trives med. Og når plantene trives er de også mer motstandsdyktige mot skadedyr og sykdommer.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Tor Mar 05, 2020 13:23

Vet at noen har ment å pådra seg hærmygg fra kjøpejord, men kjøpejorden skal være fri for slikt. En åpen sekk kan jo fort dra til seg insekter.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Andtann Tor Mar 05, 2020 13:54

Skrev ikke noe om å bli behandlet ekstra, men behandlet på en måte som gjør at de er fri for diverse insekter. Komposten som er blandet i mange jordtyper har vel en gang hatt mye mark og andre insekter i seg, men de er jo ikke i jorda når de kommer til oss forbrukere? Så på en eller annen måte har de jo blitt borte. I USA for eksempel er det jo mye snakk om sterilized soil(som ikke nødvendigvis er noe å strebe etter, men kun et eksempel). Som nevnt tidligere - på sekken står det kun om utendørs bruk, men ikke noe om at den IKKE skal brukes inne, derav spørsmålet mitt. Sekken er vel forhåpentligvis det første man(hvert fall jeg) leser på.

Takk for svar, Nienna :) Da prøver jeg meg på det! Prøver å ha en mest mulig levende jord med kompost/organisk gjødsel osv. Og minst mulig torv! Men kjøpte en jord en gang som visstnok var kjempebra for både ute- og innendørs bruk, men etter en stund fant jeg ut at den var full av mark, grønne bladlus og hærmygg. Vet jo at meitemark i utgangspunktet egentlig er alfa omega for jorda, men i et lukket miljø tenker jeg at det etterhvert blir lite dødt plantemateriale å tygge på. De plantene som tålte å tørke fullstendig ut ble kvitt marken, men et par som ikke kunne tørke ut ble aldri kvitt marken og de døde til slutt.. Da jeg skulle kaste dem og tømte potta, KRYDDE det av meitemark. Ganske ekkelt! Så fikk litt "skrekken" etter det, hehe.
Andtann

Innlegg Nienna Tor Mar 05, 2020 18:08

Jeg solder jorden som skal være til inneplanter, og prøver å redde meitemark og andre større individer som bor i jord. Torv er kun egnet til planter som lever på torvmyrer, så det er et stort poeng å unngå torv så mye som mulig. Både for miljøet sin del, og for plantene. Det går også an å sterilisere jord enten i stekeovn eller mikrobølgeovn. Men det er jo upraktisk hvis det er snakk om større kvanta. Ellers kan jo karantene være tingen for å se hva som utvikler seg i jorden til en ompottet plante :) Ulempen er at det tar litt tid.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Dag Tor Mar 05, 2020 23:30

Kugjødselkompost er ikke noe entydig begrep. De ulike merkene kan ha ulike typer mengder av gjødsel.
F.eks. har Hasselfors sterkere blanding enn Hageland kugjødselkompost. Jeg planter roser rett i Hageland-jorda,
mens jeg tror at Hasselforjorda vil brenne røttene.
Så les på sekken, er mitt råd.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Pascale Ons Apr 29, 2020 18:58

Personlig unngår jeg å kaste jord selv om jeg har bare potteplanter inne og på balkongen. Min oppskrift er gammel jord + kompost = ny jord (ca 3/4-1/4 til 3/2 - 1/3) for alle planter som trenger endel næring det vil si ikke kaktus og sånn. Jeg bruker hjemmelaget markkompost men jeg har brukt også kugjødsel med god resultat. Man kan også bruke kompost som topping på potter det vil si i stedet for å ompotte fjerner du noen cm jord på toppen av potte og legger på kompost.
Brukerens avatar
Pascale

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester