beskjæring av calluna

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

beskjæring av calluna

Innlegg khawaga Søn Mar 15, 2020 11:26

Hei alle sammen! Hadde faktisk glemt bort at dette forumet eksisterte ...

Jeg har en samling calluna i små trekasser ved inngangsdøra. Skaffet dem i fjor; aldri hatt dette før. De har faktisk gledet både meg og naboene gjennom hele vinteren. Jeg har hørt at de skal beskjæres tidlig på våren, altså omtrent nå, men jeg ser ingen steder *hvor mye*. Skal jeg ta dem helt ned, eller la det stå igjen en stubb?
Brukerens avatar
khawaga
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: beskjæring av calluna

Innlegg Solveig Søn Mar 15, 2020 14:48

Du kan skjære de en god del ned, men du må passe på at du aldri klipper lenger ned enn at det er noe grønt igjen under. De skyter ikke fra tørr ved, for å si det slik.
Hvis du ser på dette bildet så har jeg vist med farge hvor du kan klippe. Du kan velge om du vil kutte den ganske langt ned. Da klipper du alle hovedgrener ved det røde punktet i midten. Vil du ha den høyere og tettere kan du klippe litt over et punkt hvor grenen deler seg og toppe alle skudd tilsvarende (markert med orange). Som du ser, må det alltid være noe grønt igjen under der hvor du klipper, ellers vil den ikke skyte på nytt.

Bilde
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg khawaga Søn Mar 15, 2020 15:05

Solveig skrev:Du kan skjære de en god del ned, men du må passe på at du aldri klipper lenger ned enn at det er noe grønt igjen under. De skyter ikke fra tørr ved, for å si det slik.

Takk, spot on target! Det var akkurat det jeg tenkte meg :mrgreen:
Brukerens avatar
khawaga

Innlegg Solveig Søn Mar 15, 2020 15:24

Denne planten ble kraftig beskjært hvert år, og holdt seg veldig lubben og fin i mange år. Dessverre frøs store deler av planten vekk i fjor vinter og den er nå fjernet
Bilde
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester