Brugmansia

ute og inne.
Pellis, fuchsia eller mer eksotiske ting.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Brugmansia

Innlegg tintin Søn Apr 10, 2005 19:43

For et par år siden så kjøpe jeg tre stk Brugmansia på hagemessen på Lillestrøm. Gav en til svigermor og beholdt 2 selv.
Svigermor sin er så stor som et lite tre med store fine grønne blader og min ene har avgått med døden xx( i vinter og den andre var bare en lang stilk med 1 bittelite grønt blad nesten øverst.
Så idag tok jeg rett og slett og delte denne stilken opp så jeg fikk 3 biter.

Hva skal jeg gjøre med de, sette de rett i jord, eller skal jeg ha de i vann til de får røtter?

Den som gir seg har tapt så jeg skal få det til jeg og!!!
tintin
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Ninni Søn Apr 10, 2005 20:00

Så vidt jeg husker anbefalte Brugmansiaekspert Trine å sette stilken rett i jord. Tror jeg...
Ninni
'Gardens are not made by sitting in the shade', Rudyard Kipling

Bilde

HAGEBLOGGEN MIN
Brukerens avatar
Ninni
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Trine Man Apr 11, 2005 8:02

"Brugmansiaekspert Trine" du :lol: Ja ja, navnet skjemmer ingen ;)

Min erfaring er at stiklingene har lett for å råtne hvis de settes i vann. så jeg vil anbefale at de plantes rett i jord, gjerne med en plastpose over slik at de ikke tørker ut.

Men uansett må du jo ta vare på den gamle rota også. Den vil sannsynligvis komme med nye skudd og bli fin utover sommeren :)
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg tintin Man Apr 11, 2005 11:11

Trine sa:
Men uansett må du jo ta vare på den gamle rota også. Den vil sannsynligvis komme med nye skudd og bli fin utover sommeren :)[/quote]

Jepp det var tanken, krysser fingrene for at den kan bli fin utover sommeren.

Da skal jeg sette avleggerene mine rett i jord
tintin

brugmannsia

Innlegg hilde e Tir Apr 19, 2005 21:06

hvordan du bør behandle bitene kommer vel an på hvor forvedet de er? :roll: har en formening om at de som er grønne i stilken setter lettere rot enn de som har fått bark? på den andre siden er det nok slik at grønne stilker råtner lettere.....

lykke til.

hilde e.
hilde e
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: brugmannsia

Innlegg tintin Ons Apr 20, 2005 7:40

hilde e skrev:hvordan du bør behandle bitene kommer vel an på hvor forvedet de er? :roll: har en formening om at de som er grønne i stilken setter lettere rot enn de som har fått bark? på den andre siden er det nok slik at grønne stilker råtner lettere.....

lykke til.

hilde e.

Jo takk :)

Jeg har altså satt de i jord og har plastpose over. Det ser ut som de har det bra, de har fått flere blader allerede, har jo ikke stått under den posen mer enn en uke eller noe. Imponert jeg :)

Fikk en rosa brugmansia som hadde fått røtter tilsendt fra torill, denne har fått større blader men jeg har tatt av et gult blad og nå så det ut som om det var et blad til som begynte å bli gult, er dette vanlig, kan ikke skjønne at den har fått for mye vann heller, som jeg tenker når noe blir gult. Er dette krise eller er det vanlig på små avleggere?
tintin
H4
tintin

Innlegg smg* Ons Apr 20, 2005 8:09

Jeg har inntrykk atv at de lett feller blader om det "skjer noe" - enten flytting eller ompotting eller - som i mitt siste tilfelle - spinnemidd under bladene...
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Trine Ons Apr 20, 2005 10:33

Ja spinnmidden er særdeles glad i Brugmansia virker det som :x Jeg var veldig plaget med det i fjor og enkelte av plantene var et trist syn i perioder av sommeren. I vinter har jeg vært flittig med grønnsåpevannet og fram til nå har det ikke vært en midd å se. Men hva så jeg i går :cry: Den hvite er igjen invadert av små :evil: Så nå bærer det ut på terrassen en av de første dagene. Litt kaldt om natta enda, men nye runder med grønnsåpevann og kalde netter gir forhåpentligvis midden dødsstøtet igjen.

Dette med gule blader kan ha flere årsaker. Stiklingene har lett for å slippe noen blader, men dette er ikke noe å ta på vei for ;) Årsakene kan vel være så mangt, men jeg erfarer at både små og store Bruger har lett for å slippe noen blader når de står inne på våren. Tror det kan være en blanding av lys- og varmeforhold som gjør det.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg tintin Tor Apr 21, 2005 19:53

Trine skrev:
Dette med gule blader kan ha flere årsaker. Stiklingene har lett for å slippe noen blader, men dette er ikke noe å ta på vei for ;) Årsakene kan vel være så mangt, men jeg erfarer at både små og store Bruger har lett for å slippe noen blader når de står inne på våren. Tror det kan være en blanding av lys- og varmeforhold som gjør det.

Det har falt av et blad idag og, men ser at det er nye grønne blader på vei så jeg tar det helt med ro jeg som du sier Trine :)
tintin
H4
tintin

Re: brugmannsia

Innlegg tintin Ons Mai 04, 2005 10:03

hilde e skrev:hvordan du bør behandle bitene kommer vel an på hvor forvedet de er? :roll: har en formening om at de som er grønne i stilken setter lettere rot enn de som har fått bark? på den andre siden er det nok slik at grønne stilker råtner lettere.....

lykke til.

hilde e.

Dette stemmer nok ja, for den grønneste har fått mange røtter, men den som var mer barkete har ikke fått røtter enda :)
tintin
H4
tintin

Innlegg tintin Ons Mai 04, 2005 10:05

Også må jeg bare nevne at "gammer`n" som jeg tok stiklingene fra har begynt såvidt å få mange blader. :jump: Den likte nok kugjødsel og at den har blitt satt i drivhuset isteden for i kjelleren. ;)
tintin
H4
tintin

Innlegg Gunn-Torill Ons Mai 18, 2005 21:53

Fekk ein Brugmansia-stikling av Inger Karin i vår og den veks som eit uvèr i vinduskarmen her. No skyt den i bladhjørna og det eg lurer på er om eg skal la desse vere eller pinsere som hos tomatplanter? :roll:
GT

"Den som elskar ein hage har framleis sitt Eden i behald, varige gleder, planter og helsebringande vekstar som modnast."
A.B. Alcott
Svært skravlete bruker

Innlegg tullerusk Lør Mai 21, 2005 21:54

Jeg kjøpte en brugmansia i dag på loppemarked.

Hjelp ! Hva gjør jeg nå? :shock:

Hvor mye vokser de i løpet av en sesong, hvor stor potte skal jeg plante den i? Den er ikke så stor nå akkurat, 7 cm potte; 15 cm høy.

Jeg tar i mot alle gode råd, vil så gjerne få det til :roll:
Brukerens avatar
tullerusk
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Inghild Søn Mai 22, 2005 12:12

Gunn-Torill skrev:Fekk ein Brugmansia-stikling av Inger Karin i vår og den veks som eit uvèr i vinduskarmen her. No skyt den i bladhjørna og det eg lurer på er om eg skal la desse vere eller pinsere som hos tomatplanter? :roll:

Hei,
Den skal nok ikke knipes, det er bladhjørne-skuddene som etter hvert blir til de "berømte" y-ene (at stammen får y-fasong). Det er ikke før etter disse y-ene at blomstene kommer. :D
Hilsen fra Inghild
Brukerens avatar
Inghild

Innlegg smg* Søn Mai 22, 2005 12:27

tullerusk skrev:Jeg kjøpte en brugmansia i dag på loppemarked.

Hjelp ! Hva gjør jeg nå? :shock:

Hvor mye vokser de i løpet av en sesong, hvor stor potte skal jeg plante den i? Den er ikke så stor nå akkurat, 7 cm potte; 15 cm høy.

Jeg tar i mot alle gode råd, vil så gjerne få det til :roll:

God jord, masse vann, masse gjødsel og stor potte og mye lys. Behandle dem som tomater når det gjelder næring (ikke tomatgjødsel, men mengdemessig) så er du godt på vei.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Gunn-Torill Søn Mai 22, 2005 21:44

Inghild skrev:Den skal nok ikke knipes, det er bladhjørne-skuddene som etter hvert blir til de "berømte" y-ene (at stammen får y-fasong). Det er ikke før etter disse y-ene at blomstene kommer. :D

Då blir det inga kniping. Det er utruleg vekstkraft på denne planta!
GT

"Den som elskar ein hage har framleis sitt Eden i behald, varige gleder, planter og helsebringande vekstar som modnast."
A.B. Alcott
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Planter i potter og kar

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester