Din beste havebok

Del gleder og sorger i bøkenes verden.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg Ellen, Oslo, H3 Fre Jun 13, 2003 11:22

En herlig hagebok er "plant partners" av Anna Pavord. Hun skriver morsomt og har mange bra forslag til planter som kler hverandre eller som av andre grunner passer sammen. Flotte bilder, synes jeg. Noen av plantene er nok ikke for norske forhold, men ideene kan sikkert brukes med litt andre planter vil jeg tro.

The RHS Good plant guide er også fin. Pocketutgave, lett å ta med, og med ca 3000 planter som the Royal Horticular Society anbefaler. Med herdighet, selv om inndelingen er annerledes enn vi er vant til.

Og "bibelen", "Botanica" som jeg har på svensk. Der finnes det meste. Men aller mest glede tror jeg at jeg har hatt av Gyldendals store staudebok. Den er lest på kryss og tvers, men fortsatt finner jeg noe nytt.
Ellen, Oslo, H3

Innlegg hildeG Fre Jun 13, 2003 11:52

Enig med Ellen - Anna Pavord er også en av mine favoritter. Hun skriver ting som (etter hukommelsen): "If slugs ate bindweed, it would be much easier to beleive that we are all part of some grand design" eller "No garden can ever have too many tulips". Hennes bok om tulipaner er også god. ELin COnradis bok er også en gjenganger på mitt nattbord - men min absolutte favoritt har ennå ingen nevnt: Second Nature av Michael Pollan.
Brukerens avatar
hildeG
Hagegal
Hagegal

Innlegg Iris Lør Jun 14, 2003 21:41

Mine favoritt bøker er:Elin Conradi:Min Villhage,det er en nydelig bok

Knut Langeland:Oldemors stauder i våre hager

Knut Langeland:Blomsterløker og knoller

Knut Langeland:Busker og trær vintergrønne

Knut Langeland:Busker og trær løvfellende

Disse fire bøkene har jeg lest så mange ganger at jeg kan de snart på rams.Er en glad i hagehistorie er de et must i bokhylla!

Teknologisk forlag:Store illustrerte Flora for Norge og Nord-Europa en koloss av et oppslagsverk på 550 sider.Uunnverlig hvis en er mye ute i naturen og finner blomster som en lurer på hva heter!

Kunne nevne flere bøker jeg har,men disse er favorittene mine!
Brukerens avatar
Iris
Hagegal
Hagegal

Innlegg Ninni Lør Aug 02, 2003 20:21

Bøker er like viktig for sjelen som blomster. Hva skulle vi gjort om vinteren uten? Er helt enig med deg Torill, David Austins er i en særklasse for oss som er glad i engelske roser. Har alle jeg! :D Mine ligger både i stuen og på nattbordet, sammen med et utall andre hagebøker og blader.

Jeg er også glad i staudebøkene mine;

-Gyldendals store staudebok og

-Det danske Haveselskabs "Havens staudekleksikon"

Finnes det andre staudebøker som er enda mer utfyllende? Holder meg til den nordiske floraen.

Andre:

-Lars-Åke Gustavssons "Rosor för Nordiska Trädgårder"

-Egil Hansens "Prybusker og trær".

Det er så mange bra! :D Noe interessant finner man i alle bøker, men det er klart favorittene peker seg ut.

Jeg har også bestilt et par bøker om stenbed og alpine planter, samt løk og knoller via Hageselskapet. Har noen anbefalinger til disse temaene?

Knut Langelands bok om Oldemorsstauder er også skjønn.
Brukerens avatar
Ninni
Turbobruker
Turbobruker

Forrige

Gå til To om boka

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester