Anbef god felthåndbok for villplanter?

Del gleder og sorger i bøkenes verden.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Anbef god felthåndbok for villplanter?

Innlegg Biddy Lør Jun 20, 2009 14:28

Hvilken bok foretrekker du til identifisering av flora på tur (altså ikke ett stort oppslagsverk, men en grei feltbok)?
Brukerens avatar
Biddy
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Anbef god felthåndbok for villplanter?

Innlegg Randine Tir Jun 23, 2009 6:46

Jeg liker Cappelens naturhåndbøker :) , hendig format, plastomslag og blomstene inndelt etter farger.
Sol ute, sol inne......
Brukerens avatar
Randine
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg calypso Tir Jun 23, 2009 7:26

Jeg bruker ofte Lademanns natufører (dansk) Der er plantene sortert etter voksested, i tillegg til blomsterfarge. Den har gode tegninger, jeg synes det er bedre enn fotografier.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg camlin Tir Jun 23, 2009 15:11

Det varierer litt. Jeg har etterhvert begynt å like de som sorterer etter familie fordi jeg nå kjenner igjen mange av familiene og da går det fortere å slå opp. Når jeg har med ungene mine eller elever bruker jeg alltid Cappelens naturhåndbok fordi da er plantene sortert etter farge og det er selvfølgelig enklere. Jeg er enig med calypso i at tegninger er bedre enn fotografier. Jeg har dårlig erfaring med de som er sortert etter voksested. Kanskje de ikke passer for Nord-Norge? Jeg synes stadig jeg må lete andre steder i boka også. Har ikke prøvd den calypso nevner.
Hilsen Camilla

Man blir et bedre menneske av å stelle i hagen.
(Thaulow)
camlin

Innlegg calypso Tir Jun 23, 2009 16:04

Sorteringen etter voksested virker rotet og unøyaktig når man er litt kjent med botanikken. (og enkelte planter blir avbildet flere steder) For nybegynnere kan det være en god hjelp. Også fordi du, etterhvert som du bruker en slik bok, faktisk lærer litt om hvilke planter som hører til på de forskjellige biotopene. Dette er lærdom du får med deg ute å merke det ;)

Gjærevolls "Norges planteliv" går etter de samme tanker, han beskriver først og fremst biotopene grundig, så tar han for seg plantene som man kan finne der. (Men dette var en avsporing; denne boken er ingen felthåndbok, mer en "foran peisen med et rødvinsglass-bok"..)
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Anne på Moseplassen Tir Jun 23, 2009 20:27

en helt enkel liten bok er den som heter Markblomster, den har bare de vanligeste, men er organisert etter farge! Med andre ord veldig barne og nybegynnervennlig, den har både tegninger og foto. Neppe det du er ute etter, men verdt å nevne. Jeg har skrevet litt om boka her: http://moseplassen.com/2008/07/markblom ... lig-flora/
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mari_ Tir Jun 23, 2009 20:44

denne har jeg og jeg liker den godt. Var pensumbok da jeg tok høgskole biologi og har en grei nøkkel når en lærer seg å bruke den :) Svigermor har den nye nordiske floraen, kjempemessig bok, men ikke akkurat den du tar med på tur. Schvær murstein!
Brukerens avatar
Mari_
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg BenteBjo Tir Jun 23, 2009 21:02

Eg liker den gamle gode "floraen i farger " fra Aschehoug .Og Cappelen sin naturhåndbok "Blomster ".Greie format ,begge to .
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Gå til To om boka

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest