Julegavehagebok

Del gleder og sorger i bøkenes verden.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Julegavehagebok

Innlegg Gyldenlakk Man Des 20, 2010 18:26

Nå er vi vel inne i det som heter panikkkjøpstida... men tenkte å kjøpe en hagebok til noen som har hvitt, eldre hus og en liten herlig hage, dvs nå mest plen - og håper å vekke litt mer hageinteresse. Har hørt kommentarer som "å, skulle hatt litt tips fra deg om roser til hagen, noe som klatrer osv, så jeg vet det håp for hageinteressen. Hvilken av de store, gode hagebøkene bør man gå for synes dere? Og så får jeg pakke med litt frø ;)
- Brassicaceae er en spennende plantefamilie -
Brukerens avatar
Gyldenlakk
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Julegavehagebok

Innlegg Rabarbra Man Des 20, 2010 19:08

"Stauder i norske hager" av Knut Langeland er den boka jeg har som jeg liker best og bruker mest. På framsida står det:"Lær om staudenes historie og hvordan få en fargerik hage med stauder".
Jeg vil anbefale denne.
Brukerens avatar
Rabarbra
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Maria i Strandhuset Man Des 20, 2010 19:11

Drivhusdrømme, han danske, selvopptatte fyren som jeg ikke husker hva heter. Det er en virkelig inpirasjonsbok, selv omd et ikke er drivhus som er det aller første man skal ha. Boken formidler deilige stemninger og ulike uttrykk i en hel rekke haver.

Helen Fredholms Hagevandring - Den er kanskje midt i blinken: Gammelt hus og masse råd og fine bilder. Helen er jo her på hagegal - se på bildene hennes :-)

Eller en av havedronningens bøker: Rosemary Verey. For eksempel The Making of a Garden eller Garden Plans. Nydelige bøker, planene er små akvareller og det er bilder som får deg til å få lyst til å løpe ut og stokke om i beddene mens du sitter og leser.
Brukerens avatar
Maria i Strandhuset
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg TorunnK Man Des 20, 2010 19:18

Gyldendal's 'Drømmehagen - slik blir den virkelighet' av Lisa Winnerlid, Sven-Gøsta Johansson og Folke Matsson oversatt og tilrettelagt for norske hager av Mona Lande fikk meg til å tenke helt annerledes på hage. En fantastisk inspirasjon. Der er det også forslag til fargekombinasjoner på planter i forhold til fargen på huset ditt. :)
Brukerens avatar
TorunnK

Innlegg Gyldenlakk Man Des 20, 2010 20:04

Takk for gode tips!
Har akkurat kikket i Helens, ja den er full av inspirasjon! Har lånt den av naboen og kan tenke meg å ha den selv.
Brukerens avatar
Gyldenlakk

Innlegg Gyldenlakk Man Des 20, 2010 20:19

TorunnK skrev:Gyldendal's 'Drømmehagen - slik blir den virkelighet' av Lisa Winnerlid, Sven-Gøsta Johansson og Folke Matsson oversatt og tilrettelagt for norske hager av Mona Lande fikk meg til å tenke helt annerledes på hage. En fantastisk inspirasjon. Der er det også forslag til fargekombinasjoner på planter i forhold til fargen på huset ditt. :)

¨

Ser ikke ut til å være å få tak i lengre fra forlaget (1997). Eller er det nyere utgivelser?
Brukerens avatar
Gyldenlakk

Innlegg magnolia Tir Des 21, 2010 16:05

Jeg foreslår "Portrett av en gammel hage" av Madeleine von Essen.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Huset i midten Tir Des 21, 2010 19:45

Jane Schuls "Hvilken plante hvor" har endelig kommet i ny utgave etter å ha vært utsolgt i årevis. :jump:

Fantastisk bok! Lange lister og bedplanforslag for alle tenkelige situasjoner - sol, skygge, vått, tørt, rødt, gult, grønt, med og uten lukt, planter rådyr ikke liker osv osv osv.

En gullgruve som hjelper ferske hageeiere å starte i riktig ende med planleggingen, og ta hensyn til vokseforhold først!
Huset i midten
-----------
Life's a garden. Dig it.
Brukerens avatar
Huset i midten

Innlegg TorunnK Tir Des 21, 2010 22:07

Uff, det tenkte jeg ikke på. :oops: Jeg har jo kjøpt min på Mammutsalg og den er trykket i 1996. Kan hende du får tak i den på nettet, men det er kanskje for sent til jul i år. Er bare så glad i den boka! Det er mange bra hagebøker på markedet. Lykke til med gaven din! :)
Brukerens avatar
TorunnK

Gå til To om boka

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest